וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמיים וארץ

לאן אנחנו ממהרים כשהשמיים כל כך קודרים? מה אומר השטיח האדום (בהנחה שלא זכית באוסקר)? ולמה הקיר סדוק? על הרקע והקרקע בחלומות

פעמים רבות חוויית החלום מצטיירת כתלושה מהמציאות, מוזרה ומלאה בתפאורה בלתי הגיונית. כולנו מכירים את החלומות המוזרים בהם אנו לא מבינים מה קורה ומה תת המודע רוצה להגיד לנו. אולם גם חלום, מוזר ככל שיהיה, כפוף לאותו התפאורה, או המבנה, אותו אנו רגילים לחוות ביום יום. בכל חלום אנו נחפש את הקרקע מתחת לרגלינו ואת השמיים מעלינו, ובהעדרם נחוש אי נוחות.

באופן כללי וגורף, התפאורה של החלום מתחלקת לשניים: הקרקע ותווי הקרקע, מול השמיים והרקע. כמובן שהיחס בין השניים משתנה בין חלום לחלום ונוכל לפגוש בחלומות בהם אין את אחד מהם, או בהם אנו לא שמים לב אל אחד מהם. אולם אם תשומת הלב שלנו בחלום מופנית לקרקע או לרקע, הרי שיש משמעות לסימבול וחשוב להתייחס אליו.

לפני שאמשיך חשוב לי להזכיר כי לפני שאנו נגשים לפתרון חלום, עלינו לוודא תחילה שהסימבול שהופיע בחלום אינו רלוונטי לאירוע שהתרחש בחיי החולם. רק לאחר מכן, כשנשללת אפשרות זו, אנו יכולים להתחיל לפרש את החלום. כך למשל סביר שאדם שעירו מותקפת והוא שרוי בחרדה, יחלום על שמיים קודרים ומאיימים, הפגזות מהאוויר, טילים וכדומה. אין זה אומר ש"השמיים נופלים" במובן של משהו שלא בסדר במערכת היחסים או בתחום העבודה, אלא שהחלום מייצג את החששות והפחדים שמלווים אותו במהלך היום.

הקרקע

הקרקע מייצגת את הבסיס עליו אנו עומדים בחלום. צבע הקרקע, תווי הקרקע ומידת החופשיות בה אנו הולכים על גבי הקרקע מייצגים את נושא החלום ואת התחושה שיש לנו בזמן ערות כלפי המציאות עליה אנו עומדים. הליכה על גבי חול ים, לדוגמא, בו בכל צעד הרגל שלנו שוקעת ואנו מתקשים להתקדם, יכולה לייצג במקרה של חלום העוסק בזוגיות את התחושה שיש לנו בזמן ערות שאנו מתקשים להתקדם בזוגיות שלנו. כשאנו באים לפרש את תווי הקרקע בחלום, עלינו להתייחס, בהנחה שיש מספיק אינפורמציה כמובן, לשני אספקטים: לצבע הקרקע ולתווי הקרקע.

1. צבע הקרקע:
צבע הקרקע מייצג את הצורה בה אנו תופסים את המציאות עליה אנו עומדים. כאן תת המודע שלנו מנסה להראות לנו מבחינה אובייקטיבית על מה אנחנו עומדים, או במילים אחרות מה אנחנו חושבים ומרגישים ביחס למציאות בה אנו נמצאים (כמובן ביחס לנושא החלום). חלום על מקום עבודה בו אנו שמים לב שהרצפה בכל מקום היא רצפת בטון אפורה, יכול, כיוון שהצבע האפור מייצג פשרה, להצביע על תחושה שיש לנו שאנו מתפשרים על משהו בעבודה. מצד שני למשל, דשא ירוק יכול לייצג את תחושת ההתחדשות והצמיחה שאנו חווים בתחומי החיים שלנו.

2. תווי הקרקע:
תווי הקרקע מציגים את האינטראקציה שיש לנו עם הסביבה, עם המציאות שהחלום מייצג.
• קרקע מוצקה, קשה מייצגת יציבות ובנוסף נוקשות.
• קרקע חולית, רכה מייצגת קושי בתנועה, סחבת, דריכה מקום, התקדמות איטית.
• תהומות, הרים גבוהים, צוקים יכולים לייצג סכנות ופחדים. יכול להיות שתת המודע שלנו רוצה להראות לנו שהדרך בה אנו הולכים מסוכנת (טיפוס על הר מצד שני יכול לייצג תחושה של עלייה בחיים).
• קרקע בלתי אפשרית (כגון לבה, או סלעים משוננים) מייצגת קושי ויכולה לייצג תחושה שיש לנו שהמציאות בה אנו הולכים היא בלתי אפשרית.
• ביצה טובענית יכולה לייצג תחושה שאנו שוקעים ואפילו טובעים, שנושא החלום חונק ולא מאפשר לנו להתקדם.
• סלעים, דרך קשה ומתפתלת - מייצגים תחושה של קשיים וסכנות.
• רעידת אדמה מייצגת את תחושת חוסר היציבות שאנו חווים במציאות ואת הפחד לאבד הכול.

הרקע

הרקע, כלומר השמיים וכל מה שאינו מחובר אל הקרקע, מייצג את הרקע לנושא החלום. כאן נוכל ללמוד מה עומד לצד הסיפור המרכזי ולהבין אם יש לחולם קונפליקטים, בעיות. נוכל ללמוד "מה לוחשים לחולם באוזן" ומה הסביבה שלו חושבת. גם כאן יש משמעות מיוחדת לצבעים, אולם גם האווירה הכללית חשובה וכן התחושה שהרקע מותיר אצל השואל. למשל חלום בו אנו מטיילים בטבע, בשביל שלצידו פרחים ופרפרים עם בן/בת הזוג שלנו, יכול אמנם לייצג מציאות בה הזוגיות שלנו הולכת למקום הנכון. אולם, שמיים קודרים, אפורים ומעוננים יכולים להראות דאגות ואווירה המעכירה את הזוגיות הנפלאה. זה יכול להיות ביטוי של מצב בו ההורים או החברים שלנו אינם מקבלים את הצד השני כפי שהיינו רוצים, מציאות (כמו בעיית מרחק) המקשה של קשר, או סתם תחושה רעה ובלתי מוסברת המלווה אותנו.

תעופה וריחוף:
באופן כללי וגורף חלום בו אנו מרחפים מייצג צורך הקיים בנו להתנתק מהמציאות ומהיום יום. ישנן סיבות רבות לצורך זה, שהחשובות מבניהן הן הרצון שלנו לקחת חופש ולנוח מטרדת היום יום או לחלופין, צורך הנובע מהקושי שלנו להתמודד עם נושא מסוים בחיינו ופשוט לברוח.

פחד מנפילה:
יחד עם התעופה, המייצגת את הצורך שלנו לא להיות כאן, פעמים רבות קיים פחד נפילה. במקרה זה החלום מראה שאנו מפחדים להתרסק, שקיימת תחושה שלא נצליח להתרומם ושבסופו של דבר נחזור לאותו מקום. יחד עם זאת עצם הפחד שלנו מנפילה הנו עדות לכך שהצלחנו להגיע למקום טוב בחיינו - אחרת, מדוע אנו מפחדים ליפול?

הפרעות בתעופה:
חפצים ומכשולים המפריעים לנו לעוף (כמו למשל חוטי חשמל שמפריעים בדרך), יכולים לייצג את הקושי שיש לנו לברוח ולהתנתק.

יוצאי דופן

לא תמיד ריחוף בחלום מייצג צורך בבריחה וחופש. אני רוצה להציג שני חריגים, המייצגים משמעות שונה לחלום הריחוף.

1. מטרה:
חלום בו נמצא את עצמנו עפים לעבר מטרה כלשהי יכול להיות חלום המסמל חיפוש אחר מטרה חדשה בחיינו ואת העובדה שאנו מחפשים שינוי.

2. בחינת הדברים מלמעלה:
חלום בו אנו מסתכלים מטה ורואים את מה שקורה מייצג לרוב את העובדה שאנו מודעים למציאות בה אנו חיים ומנתחים אותה. לרוב זהו סימן לכך שאנו מוכנים להתמודד עם מה שקורה, אולם תחילה אנו מנסים לנתח ולבחון - לפני שנגיב ונפעל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

חלום לדוגמא

החלום:
"חלמתי שיכולתי לעוף כמו ציפור, ובת הדודה שלי החזיקה בי ועפה איתי. הגענו לבית שלי, ראיתי את החתולה שלי עומדת על שטיח צהוב (אין לנו בכלל שטיח) והיה לה שיער סמור ונפוח. שאלתי את אמא שלי מה קרה לה ולפני שהיא הספיקה לענות לי - התעוררתי.
בחלום חשבתי איזה כיף זה שאני עפה באמת, וכל החיים שלי רציתי לעוף ואיך כל כך שמחתי בחלום שסוף סוף עפתי. כשהתעוררתי מאוד התאכזבתי".

התשובה:
חלומות על תעופה בדרך-כלל מייצגים צורך להתעלות מעל חיי היום יום. במיוחד בולטת כאן העובדה כי קמת עם תחושת אכזבה, עובדה המדגישה את הצורך שיש אצלך להתרומם מעל קשיי היום יום. הקרקע הצהובה (השטיח) מרמזת על מציאות בה את נדרשת להתמודד עם החיים ועם דברים שאולי את פחות אוהבת, בעוד שהחתול יכול לרמוז על כך שאת מרגישה תשושה, שאת "מוכרת את נשמתך" וכי אולי הגיע הזמן באמת קצת להירגע.

את צריכה לשאול את עצמך ממה את רוצה לברוח, מה מציק לך כאן. אולי באמת מגיע לך קצת לעוף ולצאת לחופשה. אני ממליץ לך לקרוא את המאמר על הכלבים והחתולים (ראי לינק).

© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully