וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריקוד המוזר של הלב

אביבה יוסף

4.7.2009 / 10:00

המחול האתיופי מתחיל מבפנים ומתגלגל החוצה, מניע איתו כל מה שאפשר – מכף רגל עד צוואר. עכשיו גם אתם יכולים

מהו מחול אתיופי?

מקורות המחול האתיופי בשבטים המפוזרים ברחבי אתיופיה. סגנונות הריקוד האתיופי של השבטים השונים נבדלים במקצביהם ובצורתם החיצונית, אך לרובם חוקיות בסיסית דומה של תנועה וקצב. המחול האתיופי לסוגיו מתחיל מבפנים, מתנועה של אזורי בית החזה, הכתפיים, הצוואר והראש. המתקדמים יותר גם מגיעים לאזור הסנטר (הבטן) והרגליים בתנועה שרק מעצימה ומגדילה את הריקוד. מגוון הסגנונות עצום, אך ישנם מספר ריקודים "מרכזיים".

הריקודים העיקריים

הריקוד האמהרי - תנועות כתפיים ורקיעות. "אסקסטה" היא התנועה המיוחדת של הכתפיים בזמן הריקוד. אפשר להניע את הכתפיים יחד באותו כיוון וגם להניע יחד, אך כל כתף בכיוון אחר: מעלה -מטה, קדימה ואחורה, באלכסון: כתף אחת למעלה והשנייה למטה - או שהכתפיים מסתובבות: כתף אחת קדימה והשנייה אחורה.
הריקוד הטיגרי - ריקודים מעגליים יחד עם תנועת כתפיים אחידה ומדויקת.
ארומו - תנועות ראש מעל ומטה, בית חזה תומך בתנועה פנימה והחוצה בשילוב עם רקיעות.
גורגיי - ריקוד ידיים צמודות אחת לשנייה בשילוב תנועת הרגליים בצורה אלכסונית וישרה.
וולאייטה - תנועת ידיים לצד אחד של הגוף (ימין או שמאל) יחד עם תנועת אגן סיבובית או מעלה ומטה.

רוב יהודי אתיופיה רוקדים בסגנון הטיגרי ו/או אמהרי. אפשר לראות את זה בחתונות, שם כולם רוקדים בקבוצה אחת גדולה או אחד מול השני, כסוג של מחווה או כתחרות ספורטיבית-ביצועית מי מזיז את הצוואר או את הכתפיים מהר וחד יותר. להרבה מהם מדובר בתנועתיות שהיא טבעית לגוף, שמגיעה מתוך הגוף כי הוא רוצה וצריך אותה. הריקוד הזה הוא אימפולס טבעי שקולטים עוד בילדות. לכן לא מפתיע אותי לראות בחתונות ילדים קטנים מככבים על רחבת הריקודים, כשמודבקים למצחם שטרות לאות הערכה ולמטרת המשך ועידוד על הביצועים.

תנועה שמחוברת ללב

עם חיזוק התנועה הפנימית הבסיסית והחיצונית לשאר חלקי הגוף, מתפתח הריקוד לאקסטאזה של תנועה אותנטית-מסורתית ו/ או של אימפרוביזציה (אלתור) לסגנונות השונים ולמשפט תנועתי מלא שמחה. רקדנים רבים מצליחים להניע את חלקי גופם גם בהתאם למקצבי המוזיקה האתיופית- מסורתית, לצלילי המסנקו, הקראר (כלי מיתר) והקוברו (כלי תיפוף). עם השנים הביאה איתה המודרניזציה גם ריקודים עכשוויים יותר לצלילי מוזיקה חדשה ועדכנית.

תוך כדי לימודי הטכניקה המודרנית כמו ג'אז, מחול מודרני, אימפרוביזציה ועוד, למדתי ועודי לומדת לפתח את יכולותיי התנועתיות, אך שמתי לב שלריקוד האתיופי יש מקום הוליסטי יותר. שהוא מחובר יותר לנשמה, נכנס אליה ויוצא ממנה. יש מתנות מסוימת שחייבים לחלוק אותן, וזו לדעתי אחת ששווה את זה. אני רוצה ללמד אחרים להשתמש בה, פשוט כדי לרקוד מהלב.

* אביבה יוסף היא רקדנית בלהקת תיאטרון המחול האתיופי העכשווי 'תקשה', תלמידה בבית הספר העצמאי למחול 'הקבוצה ביפו' ומפיקת מחול אמנותי מטעם עמותת הכוריאוגרפים.

* קורס מחול אתיופי בהדרכתה של אביבה יתקיים במסגרת קורס קיץ מיוחד בסטודיו נעים בתאריכים 12-16.7

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully