וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדור של אהבה

שלי זוהר טל

18.6.2009 / 0:24

מה יש באקסטזי, ששולח ישראלים למסיבות טראנס ברחבי הגלובוס ומותיר אותם ערים על הלילה? במקום לבלוע, תקראו

אם קוק היה הלהיט של שנות ה-80 ברוח ההדחקה הלאומית והבינלאומית, הציבורית והחינוכית, קבלו את ה"גיבור" של הניינטיז, זה שהפיח רוח חיים בתעשיית הפשע הישראלית והוציא את המקלות מגלגלי המועדונים התל-אביביים.

אקסטזי - קווים לדמותו

אקסטזי הינו סם פסיכואקטיבי הנגזר מקבוצת האלקלואידים פניתלאמינים ומתת הקבוצה אמפטמינים. שמו המדעי הינו 3-4-methylenedioxy-nmethylamphetamine ובקיצור mdma. הוא מגיע בדרך כלל בצורה של טבלית לבליעה, אשר מיוצרת בצבעים, צורות וגדלים שונים. הרכבן הכימי של הטבליות אינו אחיד. לעיתים מוסיפים להן חומרים מלאכותיים או סמים אחרים ולעיתים הן מכילות mdma בלבד. השפעתן המיידית היא עלייה חדה ברמות המוליך העצבי סרוטונין (האחראי על תחושת האופוריה), הדופמין והנוראפינפרין במוח.

בתחילת המאה הקודמת, נהוג היה להציע אקסטזי כמדכא תאבון; את ה-mdma, כאמור אקסטזי במרקמו הטהור, נהגו פסיכיאטרים לתת לזוגות שנקלעו לקצר תקשורתי. תפקיד הכדור היה לגשר ביניהם. כסם אהבה המעודד רוך, האקסטזי נועד להתיך קשיים ולמוטט חומות המונעות מזוגות להגיע לפיוס המיוחל.

עד לשנות השישים, כדור האהבה הזה לא זכה לשימוש נרחב ובסיקסטיז זכה שוב לעדנה מסויימת, עדיין במסגרת הפסיכיאטרית, לטיפול בדכאון, בחרדה ובשאר בעיות נפשיות. בשל השפעות הלוואי שלו, הוצא מחוץ לחוק בתחילת שנות ה-80.

מסיבות הגייז של הניינטיז החזירו את האקסטזי לתמונה. הוא עבד מצויין עם טראנס והתאים כמו כפפה למסיבות האפטר-פארטי שהחלו לתפוס תאוצה באותה עת. הישראלים, שנהרו בהמוניהם אל מסיבות טראנס ברחבי הגלובוס, אמצו את הסם הישן-חדש חזק אל ליבם.

השפעות השימוש באקסטזי

ההשפעה המיידית מתרחשת לאחר כ-30-40 דקות מרגע בליעת הגלולה, כששיאה מגיע לאחר כשעה-שעתיים ותומה בדרך כלל לאחר כ-3-7 שעות. א', פסיכיאטר במקצועו, מצטט מטופלים שהשתמשו באקסטזי ותיארו את החוויה כ"עירנות מהולה בשלוות נפש, כשמחד קיימת רגישות פחותה יחסית לכאבים ומאידך הצבעים נראים חדים וברורים. לאלה מתמזגת תחושת הרמוניה עם הסובבים. אבל... כשמתפוגגת לה השפעת הסם, חווה המשתמש עייפות גדולה וקושי בהירדמות, מלווה באווירת דכדוך - זאת בעקבות ירידה חדה ברמת הסרוטונין במערכת העצבים המרכזית".

הסכנות הכרוכות בשימוש

הסכנה השכיחה ביותר היא התחממות יתר של הגוף והתייבשות. האקסטזי לרוב גורם על עלייה חדה בחום לצד צימאון חזק, מה שמוביל לשתיית מים במהירות רבה ועלול לגרום ל"רעלת מים", שהיא ירידה בחומציות של הדם עקב שתיית כמויות מאסיביות של מים במהירות הבזק. עוד מזהיר א' כי לאנשים הסובלים ממומי לב אסור להתנסות אפילו בחוויה חד פעמית, כיוון שאחת הפעולות המיידיות של האקסטזי היא הגברת פעילות הלב.

התופעות הנפוצות לפי א' הן: סחרחורות, בלבול, חרדות ותחושת אובדן שליטה. שימוש קבוע באקסטזי עלול לגרום לנזק ארוך טווח במידת רגישותם של קולטני הסרוטונין. מצב זה מוביל לירידה דראסטית בתאבון (גם המיני), במצב הרוח ובסופו של תהליך הרסני שכזה לדיכאון קליני שיכול להימשך חודשים, ובמקרים קשים אף שנים.

מחקרים הוכיחו כי אחוז קטן מהמשתמשים חווים עיוות זמני בראייה, תופעה שבשימוש קבוע באקסטזי עלולה חותם, גם לאחר הפסקת השימוש.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

יחסי הציבור של הסם

פתיחות, אהבה, קבלה עצמית ופיוס בין האדם לעצמו ולסביבתו - כל אלו הפכו אותו לסם הפופולרי של הניינטיז, שקרב את לבבותיהם של בני שכבות שונות באוכלוסיה. באוכלוסייה הצורכת אותו בקביעות הוא נודע כ"סם עגול" (סם של הלב) ובהתאם לכך הוא מאוד חברתי, להבדיל מהקוק החד והמבודד. בנוסף, ובהמשך לתפקידו המקורי מתחילת המאה שעברה, אקסטזי נחשב לסם אהבה, שמעלה את התאווה המינית ומוסיף נופך מיני לאירועים בהם הוא נצרך. "נוסיף לחגיגה הזאת את העובדה שעלות הצריכה עומדת על 50 שקלים בלבד והא לך פלח רחב ביותר באוכלוסיה המהווה לקוח פוטנציאלי, וסביר להניח שינסה את העניין בשלב זה או אחר. הנגישות לסם היא האלמנט המסוכן באקסטזי" - מסביר לי א'.

מה קורה במחוזותינו?

ההכרזה על האקסטזי כסם בלתי חוקי הפכה אותו לכזה המיוצר באופן פיראטי. תנאים בסיסיים לייצורו, כמו גם האחסנה והפיקוח על הייצור, הינם מופקרים לחלוטין. בהתאם לכך, אומרת הסטטיסטיקה, כי רוב מקרי המוות מאקסטזי נגרמו מחומרים שנלוו לתהליך הפקתו של הסם ולא מהסם עצמו.

כך או כך, העיסוק בייצור ובסחר של אקסטזי, הוא מן המסוכנים. בחודש פברואר האחרון לכדה המשטרה ארגון פשע להפצת סמים ולראשונה בתולדות מדינת ישראל נגזרו עונשי מאסר בפועל של עד 27 שנים על סוחרי סמים שעמדו בראש הארגונים הללו. הסיבה לעונשים הקשים, לטענתו של בית המשפט, היתה כי ארגונים מהסוג הזה פוגע פגיעה חמורה במרקם החברתי במדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully