וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנת הדרקון

מה עושה חד-קרן בחלום של אדם מבוגר? מה ההבדל בין דינוזאור לקנטאור? ומהי תשובתו של הספינקס? על דרקונים, שדונים ומפלצות אחרות בחלום

מפלצות בחלום אינן נחלתם הבלעדית של ילדים, גם מבוגרים פוגשים אותן. רק שאצלינו הן אחרות, מתוחכמות יותר ולא בהכרח מפחידות: לפעמים הן מפתות, חושניות. לפעמים הן מקשיבות לנו, עוזרות לנו ולפעמים מאיימות, דורשות או מתקיפות. יש הרבה סוגים של מפלצות, אולם לכל המפלצות יש מכנה משותף אחד – הן לא אנושיות ולכן אינן שייכות ל"אני" המוכר הבטוח, אתו אנו חיים בהרמוניה.

המפלצות שייכות לממלכת הדמיון: הן לא בעלי חיים וגם לא אנושיות, ובשונה מהופעה של חיה בחלום, המייצגת רעיון שורשי בסיסי בחיינו, המפלצות מייצגות את החלקים האפלים יותר בתת-המודע שלנו: הפחדים האפלים שלנו, החששות והקשיים מהם אנו מנסים להימנע. אלו יהיו פחדים וחששות ש"אינם אנושיים" ומקורם אינו נמצא ב"אני", כי אם בחלקים שה"אני" לא אוהב או לא מקבל בקלות. חלום בו מופיעה מפלצת מבקש מהחולם להכיר בעובדה שיש בחייו חלק שונה המקבל ביטוי. חלק הרוצה להבין מי אנו ומבקש להגדיר מחדש את מי שאנו. התוצאה של התנגשות בין ה"אני" והחלק הלא הרצוי שבי - זהו המפגש עם המפלצת.

לפני שאמשיך ולטובת המצטרפים החדשים, אזכיר כי לפני שאנו נגשים לפתרון חלום, עלינו לוודא תחילה שהסימבול שהופיע בחלום אינו רלוונטי לאירוע שהתרחש בחיי החולם, ורק לאחר מכן, כשנשללת אפשרות זו, אנו יכולים להתחיל לפרש את החלום. כך למשל, אין זה כל-כך נדיר שאדם שקורא את הספר שר הטבעות, יחלום על מפלצת הנלחמת בקוסם. אין זה אומר שהקרב המרתק מייצג מסרים שעולים כרגע מתת המודע, אלא שתת המודע פשוט עמוס בדימויים ובתמונות, ומשחרר חלק מהעומס דרך החלום.

מה רוצה המפלצת?

באופן כללי וגורף המפלצות מייצגות את הנושאים הארכיטיפיים המטרידים אותנו, כגון: פרנסה, הורים, מעסיקים, בני זוג, מיניות, נישואין, זקנה, מוות וכדומה. במילים אחרות, כל מה שאנו פוחדים להתמודד אתו, או לעכל אותו בחיי היום יום, יכול בהחלט להופיע כמפלצת בחלום.

בשונה ממה שנראה, חשוב שלא להתעלם מהמפלצות בחלום. הן חשובות מאד ואם אנו חולמים עליהן, במיוחד חלומות חוזרים, מומלץ לבקש לפני השינה להכיר טוב יותר את המפלצת, גם אם נראה שהדבר מאד קשה לנו. התמודדות עם מפלצת בחלום יכולה בהחלט לעזור לנו להתמודד עמה במציאות ולהתגבר על הפחדים והחששות שלנו.

שימו לב לפרטים

כשנפגוש חלום בו מופיעות מפלצות, לפני שניגש לפתרונו, אנו צריכים תחילה לבחון כמה נקודות חשובות:

1. מה עושה המפלצת?
למרות שמהצד זה נראה אותו הדבר, יש הבדל גדול בין מפלצת הרודפת אחרינו לבין מפלצת המשחקת אתנו תופסת. כיוון שהמפלצת מייצגת את אותם הדברים מהם אנו חוששים או נמנעים להזכיר, הרי שפעולתה בחלום תראה לנו היכן ממוקם הפחד בחיים שלנו. מפלצת הרודפת אחרינו למשל, מראה לנו שאותו אירוע/פחד רודף אחרינו ביום יום. לעומת זאת מפלצת המשחקת אתנו, תראה לנו שאנו חיים לצידו של הקושי והופכים אותו לחלק מהחיים שלנו.

2. מה עושה החולם?
לכל מטבע יש צד שני ולא רק המפלצת חשובה, גם התגובה שלנו כתוצאה מהמפגש עמה. התגובה של החולם תראה כיצד הוא מתמודד עם הבעיה וכמה הוא מבין את המורכבות שלה. כך למשל חלום בו רואה החולם את עצמו מלטף שדון שיושב על הכסא שלו במקום העבודה, יכול בהחלט לבטא את הפחד שיש לאותו חולם שהבוס שלו יגלה שהוא מאחר כל בוקר כשעה לעבודה (וזאת על-פי נוכחות השדון בחלום), אולם יחד עם זאת עצם העובדה שהוא מלטף את השדון, מראה שהוא מתחיל לחבב תכונה הרסנית זו, להתעלם מההשלכות שיכולות להיות לאיחור זה ולהתרגל לרעיון של להתחיל לעבוד שעה מאוחר יותר.

3. מה טיבה של המפלצת?
לא כל המפלצות מפחידות ונראות מאיימות. חלקן יכולות להיות נחמדות, מפתות ונאות. באופן גורף אפשר להגיד שככל שהמפלצת יותר מפחידה, כך היא יותר מסמלת פחד מהמפגש עם אותו חשש שהיא מייצגת. לעומת זאת מפלצות נעימות יכולות לייצג נושא שאינו מאיים כפי שאנו חושבים, או לחלופין מקרים בהם אנו מתעלמים מהבעיה או מנסים לייפות אותה.

סוגים שונים של מפלצות

פעמים רבות המפלצת תהיה אמורפית ותייצג באופן כללי פחד או קושי בהתמודדות עם דבר כלשהו, אולם לפעמים למפלצת יש צורה מוגדרת ואפילו שם, ובמקרה כזה סוג המפלצת יכול לרמוז על נושא החלום וטיב הפחד המלווה אותנו. הנה כמה מפלצות לדוגמא:

דרקונים:
צריך להודות בזה - דרקונים הן מפלצות קסומות. לאו דווקא הן עצמן קסומות, אלא שמה שקסום זו העובדה שלמרות שהן לא היו ולא נבראו, המיתוס שלהן קיים בכל התרבויות. באופן מופלא, את הדרקונים אפשר למצוא בתרבות יפן וסין, בדרום אמריקה, אצל האסקימוסים, אצל האפריקאיים, בתרבויות הקלטית. הם נמצאים בכל תרבות והשאלה היא: כיצד? איך ייתכן שיצור שלא היה קיים מעולם, מופיע בתת המודע של כולנו? התשובה היא כמובן שמה שעומד מאחורי סימבול קולקטיבי זה, משותף לכל בני האדם.

אין ספק שהמעריצים הגדולים של הדרקונים היו הסינים, שנתנו לו שנה בלוח השנים שלהם ("שנת הדרקון"). דמותו של הדרקון איננה חד משמעית. לרוב הוא מצטייר כייצור אכזרי המבשר רעות. כשהמלך ארתור חלם על דרקונים שמתקיפים אותו, הוא ידע שזה יהיה סופו. בתרבויות שונות, לרבות הנצרות, רואים בדרקון לא פחות מאשר התגלמות השטן. אך לא מעט פעמים ניתן לראות ייצור זה כשוחר שלום וכמייצג חוכמה ודעת. ההודים רואים ב"נאגה" דמות המייצגת חכמה ותבונה, מחזיקה את סודות היקום. בארצות אירופה הקרות הדרקונים היו נוהגים להגן על בני אדם בפני רוחות רעות והיו מספקים עצות טובות לבני האדם בחלומות שלהם.

בחלום הדרקון הוא סוג של "מפלצת על", והופעה שלו יכולה לרמז כמה דברים, בהתאם לנושא החלום ולמקום בו נמצא החולם:
הדרקון כיצור אש מייצג מרץ, אנרגיה וכריזמה שלא ניתן לעמוד בפניהם. הוא כובש בלתי מנוצח וכדאי לכם מאד להיות בצד שלו, אחרת הוא ידרוס אתכם בדרכו אל המטרה. חיבתו לזהב ולממון מחזקת את התאווה שיש לו לכוח, אבל גם חושפת את החולשה שיש לו לכסף ולכוח, חולשה שבגללה הוא עלול לנחול מפלה. במקומות רבים סמל הדרקון מייצג את עצמת החיים ואפילו מצוייד בכוחות ריפוי וביכולת "על-חושית" להשפיע על הדברים.

שדים:
שדים כשמם כן הם, מייצגים את השדים שלנו. את המקומות בהם אנו חוטאים, מעלימים עין, ובוחרים להיות פחות מוסריים, כשכמובן – נושא החלום יעסוק לרוב במיניות. מאז ומעולם נמצא קשר בין השדים לבין מיניות. הופעת שד בחלום יכולה להראות לנו שיש קונפליקט בין המוסר שלנו לבין ה"אני", שאינו שומע לכללים ומשולל רסן.

דינוזאורים:
הדינוזאורים אמנם נכחדו, אולם דווקא ממקום זה הם מסמלים קושי או פחד שחשבנו שהוא נחלת העבר, שהצליח בכל זאת לשרוד ועדיין מאיים עלינו. כדאי מאד לברר מהו הקושי, כיוון שחלום על דינוזאור יכול פעמים רבות להראות שאנו סוחבים אתנו קשיים ופחדים מהעבר, שמגבילים אותנו ומקשים על חיינו.

קנטאורים:
הקנטאורים הנם חצי אדם וחצי סוס, ולרוב הם מייצגים את הצדדים הפראיים של האדם, את היצרים והכעסים שמקבלים ביטוי מוגזם בחיינו.

חד קרן:
אולי נראה ש"חד הקרן" אינו נכנס לקטגוריה הקלאסית של "מפלצת", אולם כיוון שהוא עונה על שני הקריטריונים - אינו אנושי ואינו חיה - הוא מוגדר כמפלצת, או אם תרצו: יצור קסום.
חד הקרן מייצג תמימות, נעורים וטוהר, והופעה שלו בחלום יכולה לרמוז על היעדר אחת או יותר של תכונות אלו בחיי היומיום, ועל הקושי המוסרי/מצפוני של החולם עם כך.

ספינקס:
הספינקס הינו יצור קסום המייצג מסתורין. הופעתו בחלום יכולה לרמז על פחד להתמודד עם חידה, שאלה נוקבת שהגיע הזמן לשאול אותה, כדי לקבל תשובות נכונות על החיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

חלום לדוגמא

החלום:
"החלום שחלמתי חזר על עצמו כבר שלוש פעמים והייתי רוצה להבין את פשרו.
"בחלום אני מגיעה הביתה מהעבודה, מורידה את התיק, את הנעליים, הג'קט וממש קצת לפני שאני מתחילה להרגיש בבית, אני שומעת קול מפחיד הבוקע מחדר השינה. קול שיותר דומה לנהמה עמומה. אני מתקרבת בחשש לחדר השינה, פותחת את הדלת בפחד ונחרדת לגלות שד ענק, עם קרניים, אדום שוכב במיטה, ערום, כאילו מחכה לי. הוא אמנם לא עושה לי כלום, אבל אני בורחת מהחדר וכמעט תמיד כשאני מגיעה לדלת הכניסה כדי לצאת - אני מתעוררת.
רקע: אני בת 31, נשואה 3 שנים ללא ילדים".

התשובה:

החלום שלך מתחיל כשאת חוזרת הביתה מיום עבודה ונראה שהכול עומד להיות שגרתי, את אפילו מרשה לעצמך להגיש בבית, אלא שפתאום את שומעת קול המשבש את השגרה, קול שמאוחר יותר את מגלה כשד מפחיד המחכה לך.

שדים בחלום מייצגים את השדים שלנו, והופעתם בחלום מרמזת על קונפליקט שיש לנו בין השדים האלו לבין ה"אני" המוסרי, החברתי וכדומה. השד שלך מחכה לך לא פחות ולא יותר מאשר בחדר המיטות, מה שמחזק את האפשרות שהוא מייצג את "השדים" המיניים שלך.

מה שתת המודע מנסה לדעתי להראות לך דרך החלום, הוא שיש משהו הקשור עם מיניות, המפריע לשגרת החיים שלך. זה יכול להיות למשל פנטזיה מינית שאת רוצה להגשים ומתקשה להוציא את זה החוצה, או לחלופין החלום יכול לעסוק בבגידה מהצד שלך שהייתה בעבר, או חשש מבגידה שתתרחש בעתיד. בכל מקרה החלום מנסה להראות לך שיש לך קונפליקט ממנו את חוששת ומנסה לעודד אותך לפתור אותו. נסי לחשוב מדוע השד נמצא שם? איזה קונפליקט פנימי הוא מייצג? מה את חוששת שיפר את השגרה?

© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully