וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבק כוכבים

שלי זוהר טל

11.6.2009 / 0:19

מה יש בקוקאין, שסוחף את ידועני הוליווד וגורם למיטב סלבריטאינו להצטופף בחדרי שירותים? במקום לקרוא בין השורות, תבינו

סדרה חדשה עוקבת אחר מסתורי הסמים ונפתולי השפעותיהם. מהו סוד קסמה של האבקה הלבנה? מהי ההשפעה האמיתית של הכדור השמח? כיצד מתרקמות במוחותינו הזיות? במה מעורבבים הכדורים הנמכרים בפיצוציה הסמוכה למקום מגוריכם? הסדרה תספר על כל אלה ועוד, והפעם: קוקאין.

הקוקאין – קווים לדמותו

הקוקאין מופק מצמח הקוקה, שמקורו בדרום אמריקה (בגבהים של 1000 מטר ומעלה), ומשתייך לקבוצת הסמים הנקראים פסיכו-סטימולנטים (מעוררים). את עלי הקוקה מייבשים וטובלים בחומר כימי - כך נוצר הקוקאין. השימוש בסם נעשה באופנים שונים: בדרום אמריקה נהוג עד היום ללעוס את עלי הצמח, הדרך הפופולרית היא ההסנפה דרך האף ודרך הרדיקלית היא עישון החומר הנקי באמצעות משאף דקיק.

האינדיאנים הם שגילו את הקוק, כשבמקור הוא נועד לצרכי ריפוי. בשבט האינקה האינדיאני התייחסו אליו ביראת כבוד ונהגו לצרוך אותו רק לצרכים פולחניים, שם הוא ניתן ליחידי סגולה – כוהני דת וראשי שבטים. שימוש יומיומי בעלי הקוקה נחשב לחילול הקודש והיה כרוך בעונש.

האירופאים הכובשים השתמשו בקוקאין בכדי להגביר את כושר העבודה והסבילות של העבדים האינדיאנים. הקושי באקלום הצמח מנע את הפופולריות שלו למשך מאות שנים, אבל בשנת 1859 הוא בודד מהקוקה והתחיל לקנות אחיזה במערב תחת השם "קוקאין". בתוך שנים ספורות עמד הקוקאין במרכז ההתעניינות הרפואית, בשל השפעתו העצומה על מערכת העצבים ועל פעילות הלב. האינדיאנים מצידם ידעו שהכובשים ישתמשו בעלי הקוקה למטרות רווח בלבד, ולא לשם ריפוי, ולכן קיללו את הסם. מאז ועד היום הוא נחשב סם מקולל או "הסם החביב ביותר על לוציפר".

מה הוא עושה לגוף ולנפש?

הקצב המהיר של חדירת הסם למח מהווה גורם ממריץ וממכר - מנטאלית ופיזית. בטווח הקצר אותו "היי" מוביל למרץ, ערנות, אובדן תיאבון, ריגוש ותחושת ביטחון. כשמתפוגגת ההשפעה, ניתן לחוש בהאצת דופק הלב, עוויתות - בעיקר באזור הלסת, זיעה מוגברת, דיכאון, חוסר יכולת לישון ותחושת הרדמה באיברי הגוף (ולעיתים אובדן הכרה). השפעתו לטווח הארוך יכולה לגרום לפגיעה בתפקוד המיני, פגיעה במוח, רקבון בשיניים, בעיות נשימה, חרדות/ פרנויה , תזזיתיות, תת תזונה ובעיות בכלי הדם, עד כדי שבץ או התקף לב.

הסנפת קוקאין מעודדת מצב אשלייתי, בעקבות עלייה משמעותית ברמת האמפטמינים שמזנקים ישירות למוח מרגע הסנפת השורה. משתמשים מספרים כי "האמפטמין ממלא את תפקידו של החבר החלומי והטוב, המשענת שניתן להישען עליה, האיש הלא שיפוטי שבך. הבעיה היא שצריך לחזק אותו בעוד שורה כל עשרים דקות לערך ולהשקות אותו באלכוהול, רצוי כזה ממשפחת הפחמימות (וודקה, וויסקי ושות'), כדי שיאזן את ההיי המטורף שרובץ עליך".

יחסי הציבור של הסם

קוק, סם משחית מאין כמוהו, מחזיק ביחסי ציבור מהסוג הערמומי ביותר. מצד אחד הוא מוצג כסם שאינו ממכר והינך יכול לצרוך אותו בכל עת, כמו כן גם להפסיק את השימוש מהרגע שהחלטת. האומנם? בתעשיית הזוהר ידועים לא מעט מקרים של ידוענים שצמודים לסם באופן קבוע. ניים דרופינג אקראי: קייט מוס, צ'רלי שיין, יסמין בליית, לינדזי לוהן, מרי קייט, לורן היל, רוברט דאוני ג'וניור, קורטני לאב.

"הקוק מאפשר לנערת זוהר ממוצעת לעמוד בקוד בכבוד", מספר א', בוקרית בסוכנות דוגמנות גדולה, "תהיי שבעה, תישארי ערנית, אל תתלונני וכמובן תראי מדהים. כמה שורות ואת עושה את כל זה בקלות". בניגוד לאשליה הרווחת, א' מאמינה שהסם ממכר: "ניתן בקלות להגיע למצב התמכרותי כתוצאה מבלבול זהות, מה שקורה בדרך כלל כשמשתמשים בגיל בגיל צעיר יחסית. המרץ והתשוקה להצליח זורמים בעורקים, יחד עם אבקת הקסמים, במלוא עוצמתם. הצעירים האלה רוצים להרגיש את ההיי הזה עוד ועוד. ייקח זמן עד שהם ירצו להפסיק ואז, כבר לא יהיה כל כך קל".

הקוקאין הוא הסם של השמנא והסלתא, ותעיד על כך העובדה שהפך רווח במיוחד במחוזות הסקי היוקרתיים, למשל "אוברטאורן". מדובר באחד מאזורי הסקי הטובים ביותר באירופה, שהרוויח את המוניטין שלו עוד בימי הביטלס, שצילמו שם את הסרט "help". פרט הטריוויה הזה מקבל עתה כפל משמעות, לאור השתוללות הסמים שמתרחשת באיזור. הכתב מיג'ור כריסטיאן ווגנברגר ממדור הפלילים בזלצבורג מדווח "בברים המקומיים, הפך להיות מקובל לקבל קוקאין בנוסף לאלכוהול, כשהמקום הנגוע ביותר הינו 'אוברטאורן'. נראה כי הסנפת קוקאין מחליפה את האלכוהול בהתמודדות עם הקור". המשטרה האוסטרית מדווחת כי במחוז טירול הוכפלו עבירות הסמים פי ארבע בזמן חופשות החורף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מה קורה במחוזותינו?

מנתונים שפורסמו בכתב העת המדעי "סירקוליישן" נמצא כי 2.5 אחוז מבני הנוער בישראל ו- 1.8 אחוז מהמבוגרים מדווחים על שימוש בקוקאין אי-פעם. בקרב נוער שאינו נמצא במסגרות לימודיות, שיעור השימוש בקוקאין אפילו גבוה יותר: 3.1 אחוז. בשנים האחרונות מצא הסקר עליה פי שניים בשימוש בקוקאין בארץ.

קוק הוא אחד היעדים היותר מבוקשים בקרב רשויות החוק, עקב היותו סם המשוייך לעשירון העליון (עלות גרם מן האבקה האסורה: 400-500 שקלים). הרשויות מציבות אותו בראש סולם העדיפויות, כשלרוב הם תרים אחר הספקים הגדולים, אלו שמוכרים לדילרים, שבעצמם מוהלים את החומר הנקי בתחליפים כימיקליים על מנת למקסם רווחים. בחודש מרץ האחרון לכדו הרשויות 46 סוחרי סמים מאזור השרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully