וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוצמה הרגשית

קרן אלמוג

25.5.2009 / 13:48

קרן אלמוג חוקרת את מערכת הזכרון, את השפעותיה על תפיסת המציאות שלנו בהווה ועל תפקודנו היומיומי, וגם מציעה מתודות לתיקון

מהו הזכרון הרגשי הלא מודע?

יש לנו שני סוגי זיכרון. הזיכרון המודע הוא הזיכרון אליו אנו מודעים. בנוסף, מוטמע בנו זיכרון רגשי לא מודע ורב עוצמה. הזיכרון הרגשי שלנו כולל את דרכי ההישרדות הלא מודעות שמוטמעות בנו, שאינן בהכרח טובות עבורנו מבחינה אובייקטיבית. הרגשות שלנו אינם אקראיים, אלא הם האמצעי בעזרתו מנתבת אותנו המערכת הרגשית ליישם את הזיכרון הלא מודע שמוטמע בנו. אנו מודעים לרגשות המתעוררים בנו, אך לא למטרות הרגשיות האמיתיות אליהן מנתבים אותנו רגשותינו.

התקופה המשמעותית ביותר בה אנו מטמיעים זיכרון רגשי לא מודע היא תקופה הילדות. הבעייתיות באופן פעילותה של המערכת הרגשית היא בכך שהיא לא מנתבת אותנו בהכרח להצליח ולהיות מאושרים, אלא ליישם את המטרות הרגשיות הלא מודעות שלנו, ללא שיקולי כדאיות. אין זה מקרה שהתחומים שבהם הטמענו זיכרון רגשי בעייתי בילדותנו, הם התחומים שבהם אנו מתקשים היום.

דוגמאות שימחישו זאת:
 ילד שספג מהוריו זלזול ביכולותיו וכאדם מבוגר מתקשה להצליח בתחום המקצועי. בכל פעם שהוא מתחיל לעבוד במקום עבודה חדש, הוא חש לחץ, חרדה וקושי נפשי. רגשות אלו גורמים לו להכשיל את עצמו שוב ושוב.
 אשה שהטמיעה חוסר ביטחון עמוק בהוריה וזיכרון רגשי דל ובעייתי בתחום המשפחתי. כאשר היא מנסה לקיים מערכות יחסים זוגיות, מתעוררים בה רגשות של מחנק וקושי, הגורמים לה להתנהג באופן שמכשיל את יחסיה הזוגיים.
הקשיים שלנו בתחום הזוגי, החברתי, המקצועי או הכלכלי אינם מקריים, ובוודאי אינם גזירת גורל.

האם הזכרון הרגשי הוא שלילי?

הזיכרון הרגשי הוא שעומד מאחורי מיומנויות ויכולות רבות וחשובות. למשל, נוכל להבחין במהירות האם לאדם יש יכולת רגשית חברתית. אנשים שלא הטמיעו זיכרון רגשי מספק בתחום זה, יגלו התנהגות חברתית מגושמת גם אם ישקיעו בכך מאמצים רבים. הדבר נכון באין ספור תחומים אחרים. ישנם אנשים בעלי יכולת יוזמה ואילו אחרים מתקשים בכך. ישנם אנשים בעלי יכולות זוגיות ואחרים לא מצליחים לגלות רגישות לבני/בנות זוגם. באמצעות הטמעה רגשית, נוכל לאמץ ולבסס יכולות רגשיות חשובות.

מה חלקו של הזכרון הרגשי מן העבר בתפיסת המידע הנוכחית?

התפיסה הרגשית שלנו היא התפיסה הדדוקטיבית – אנו תופסים מצב עכשווי בהסתמך על זיכרון רגשי רלבנטי שהטמענו בעבר. תפיסה זו היא יעילה ורבת עוצמה, אך סובייקטיבית וחלקית. היא סובייקטיבית שכן אנו תופסים את המציאות על סמך ניסיון העבר שלנו. מי שהטמיע זיכרון רגשי חיובי, יתפוס כך את מציאות חייו. מי שהטמיע זיכרון רגשי כאוב, יתפוס כך את עולמינו. התפיסה המודעת אינה יעילה והתפיסה הרגשית היא התפיסה העיקרית שלנו ונוכל לתפוס ביעילות רק מידע שיש לנו זיכרון רגשי רלבנטי קודם לגביו.

דוגמאות לכך:
 אדם אחד חש סיטואציות חברתיות בניגוד לאדם אחר שאינו קולט ומבין אותן כלל.
 אדם אחד מגלה רגישות כלפי בת זוגו ואילו אדם אחר אטום לזוגתו ואינו יכול לחוש ולהבין אותה.
 אדם אחד חש הזדמנויות עסקיות ואילו אדם אחר כלל אינו מבחין בהם.

מהם המכשולים בדרך לפיתוח ולהטמעת תפיסה רגשית?

מדד העוררות מאפשר לאבחן בצורה מעמיקה מצבים נפשיים וגופניים שכיחים ולכך השלכות רבות חשיבות.

ישנם סמים שמדכאים את המערכת הרגשית, כדוגמת הרואין ואלכוהול. סמים אלו מפחיתים את עוצמת הפעילות של המערכת הרגשית ומפחיתים את עוצמתן של תגובותינו הרגשיות. לסמים אלו תופעות לוואי נפשיות וגופניות מובהקות. הם גורמים להתנהגות אימפולסיבית ולא מאוזנת. אדם הצורך סמים אלו מתקשה לגלות רגישות לאחרים, מתקשה ליישם ערכים וכללים חברתיים, ומתקשה לפעול בצורה מאוזנת ויעילה בתחומים נרחבים.

אין זה מקרה שהתופעות הנפשיות והגופניות הנגרמות מסמים מדכאים זהות לאלו שמאפיינות את התסמונות היפר אקטיביות, הפרעת אישיות אנטי סוציאלית ואוטיזם. יש לציין שתרופות מעוררות, שפעולתן מנוגדת לזו של סמים מדכאים, מסייעות לשפר את התנהגותם של היפר אקטיביים ושל אנטי סוציאליים.

גם כאשר לא מוטמע זיכרון רגשי מספק, ישנן יכולות רגשיות לקויות ומתעצבת רמת עוררות נמוכה. אנשים רבים בעלי רמת עוררות רגשית נמוכה בדרגות ביניים, הם בעלי יכולות אנליטית ויצירתיות: מהנדסים מצליחים, אנשי מדע, אנשים בעלי יכולות מוסיקליות ויצירתיות או אנשים העוסקים בתחומים אחרים הדורשים התעמקות בפרטים. לצד היכולות האנליטיות והיצירתיות, לאנשים בעלי אישיות כזו קשיים בתחומים הדורשים יכולות רגשיות. הם מתקשים בתחום החברתי, מתקשים בחלוקת קשב, נוטים לרדת לפרטים, מתקשים להתמודד עם שינויים ונוטים להגיב בהתקפי זעם. לתובנות אלו השלכות טיפוליות המעוררות תקווה של ממש.

התפיסה המודעת שלנו היא התפיסה האינדוקטיבית. אנו תופסים את המציאות באמצעות איסוף פרטים והפיכתם למושג בעל משמעות. למשל, איסוף צלילים והפיכתם למילה בעלת משמעות. תפיסה זו אינה יעילה. לא נוכל לתפוס מידע ביעילות אם ננסה לשים לב לכל אות ואות הנאמרת לנו, לכל פרט בחדר בו אנו נמצאים וכדומה. אנשים בעלי רמת עוררות נמוכה מאוד, מסתמכים על תפיסה זו ועל כן יתקשו לקלוט מידע ביעילות.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

"העוצמה הרגשית" - נדבך נוסף בחקר התת-מודע

הספר שלי נותן לקורא כלים לחקור ולהבין את עולמו הרגשי והלא מודע. הספר כולל דרכים לשינוי הזיכרון הרגשי הבעייתי שהוטמע בנו מבלי שהייתה לנו שליטה על תוכנו, וכיום מנהל את חיינו. הוא מתייחס להטמעה רגשית של דפוסים ויכולות התנהגותיות. בנוסף, הספר מכיל כלים משמעותיים שיאפשרו לאנשים רמת עוררות נמוכה ו/או זכרון רגשי בלתי מספק להתמודד טוב יותר עם קשייהם וליהנות מיכולותיהם וכישרונותיהם.

* קרן אלמוג היא אוטודידקטית, שפיתחה את המודל תוך לימוד עצמי נרחב של התחומים השונים ושילובם לכדי תיאוריה חדשנית ומהפכנית. בעלת תואר ראשון בכלכלה ומנהל עסקים מאוניברסיטת חיפה ותואר שני במנהל עסקים מהטכניון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully