וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פה קבורים החתול והכלב

במה נבדל חלום עם חיות מחלומות אחרים? למה כלב נושך הוא כל כך דו משמעי? ומה פתאום את מתנשקת עם חתול? חיות מחמד בחלומות

חלום בו מופיע בעל חיים הוא חלום שיש להתייחס אליו ברצינות. לא שלשאר החלומות לא צריך להתייחס ברצינות, אלא שחלום בו מופיע בעל חיים הנו חלום המייצג בעיה שורשית, עמוקה וקדומה בחיינו. תת המודע שלנו יכול לבחור דרכים שונות להציג לנו את הקושי או את המשבר אותו אנו חווים. לדוגמא אם החולמת שלנו גילתה שהחבר שלה מזה שנה בוגד בה ומערכת היחסים ביניהם נגמרה בצורה קשה וכואבת, תת המודע יכול היה לבחור לחלום שדורסת אותה משאית, שהיא נדחפת לתהום, שיורים בליבה וכך הלאה. אולם אם היא בחרה לחלום שכלב נושך אותה, הרי שמעבר לעובדה שכרגע בן הזוג שלה הוא "הכלב" ושלמרות היותו החבר הטוב של האדם, הוא "נשך" אותה והפרוש לחלום זה הוא ברור, מעבר לזה הופעת הכלב בחלום מראה שיש כאן משהוא שורשי ועמוק יותר. סביר להניח שנושא הבגידה בחייה קיים כבר קודם, והחבר הנוכחי הוא רק אירוע בודד בסבך של קשיים ובעיות שהיא חוותה בחייה.

אך תחילה, לפני שאמשיך, לאלו שלא קראו את המאמרים הקודמים חשוב לי להזכיר כי לפני שאנו נגשים לפתרון חלום, עלינו לוודא תחילה שהסימבול שהופיע בחלום אינו רלוונטי לאירוע שהתרחש בחיי החולם. רק לאחר מכן, כשנשללת אפשרות זו אנו יכולים להתחיל לפרש את החלום. כך למשל, אדם המזמין ריסוס לדירה שלו בעקבות פלישה תיקנים, סביר יהיה שיחלום על תיקנים בלילה ואין זה אומר שהם מייצגים מסרים עמוקים ושורשיים שעולים כרגע מתת המודע.

משמעות החיות בחלום

כשנפגוש חלום בו מופיע בעל חיים אנו צריכים לבדוק כמה דברים:
1. מה החיה מסמלת עבור החולם?
כמפרשי חלומות, יש להימנע מדעות קדומות ולדבוק בפתיחות. נחש לדוגמא, לא חייב להיות חיה מפחידה או דוחה. ייתכן וזו חיית המחמד של החולם, אותה הוא מאד אוהב ואליה הוא מאד קשור.

2. האם התרחש אירוע לאחרונה הקשור לחיה זו?
פעמים רבות, כמו למשל בדוגמא שנתתי למעלה, אנו נחלום חלום רלוונטי המייצג לא יותר מאשר התמודדות עם אירוע בחיי העירות. אנו יכולים למצוא את עצמנו חולמים על חתולים בעקבות הרעשים האיומים שמשמיעים החתולים בשעה שתיים בלילה בתקופת ההתייחמות, מבלי שחלום זה מייצג משקעים עמוקים העולים כרגע מתת-המודע שלנו.

3. מה לדעתו של החולם בעל החיים מייצג?
פעמים רבות רק לחולם יהיה פירוש לחלום אותו הוא חולם והקשבה לכך תאפשר לו להעלות את הקושי אתו הוא מתמודד. למשל חלום בו אדם רואה שהכלב שלו רץ לכביש, למרות אחיזתו החזקה והתנגדותו של החולם, משתחרר מאחיזתו ונדרס. רק החולם יכול לספר שהוא מבין שבעל החיים מייצג את אבא שלו שנפטר לפני שנה בעקבות מחלה קשה, אתה נאבק שנה ולבסוף ויתר על חייו.

במאמר זה נדבר על חיות הבית – הכלב והחתול. בשבועות הבאים אתייחס לחיות נוספות.

הכלב

הכלב הוא אחד הפרדוקסים הגדולים שנוכל למצוא בעולם הסימבולים. הרי אם הכלב הוא חברו הטוב של האדם, מדוע פעמים רבות כשאנו עוברים ליד כלב זר, אנו חוששים שמא ינבח? ינשך? כיצד ייתכן שחברו הטוב של האדם יעשה את זה? התשובה היא שאכן פעמים רבות חברנו הטוב, ואני כבר לא מדבר על כלבים (בכל אופן לא על בעלי חיים), "נושך" אותנו, "מתקיף" אותנו ובמילים אחרות - פוגע בנו. במציאות לעיתים האנשים בהם אנו בוטחים ולהם אנו נותנים אמון, בוגדים בנו ופוגעים בנו.

למרות הבגידות והמכאובים שעברנו בחיינו, אנו מתאוששים וממשיכים להתמסר, להתאהב, לבטוח ולתת את כל מה שיש לנו. אנו חוששים ויודעים שייתכן ונפגע, אולם זהו טיבו של האדם וזהו הקונפליקט אתו אנו צריכים לחיות ולהתמודד – הקונפליקט הזה הוא הסימבול של הכלב. חברו הטוב של האדם מצד אחד, מתקיף ונושך מצד שני, וחי חיי כלב מצד שלישי – הוא מכיל את כל הצדדים: את החברות, את הכאב, את הבגידה, ואולי בגלל זה הוא נבחר להיות חברו הטוב של האדם.

סימבול הכלב הוא עשיר ורב גוני. הכלב יכול להיות מרפא, חבר נאמן. הוא מייצג מסירות, אך יחד עם זאת יכול לייצג את השאול ואת החלקים האפלים הקיימים בנו. תכונותיו הרבות של הכלב יוצרות מגוון עצום של סימבולים שהעיקריים האם אלה:

הכלב כבר אלפי שנים הנו חברו של האדם בעולם. יחד חווינו אושר, כאב ומחסור ובכולם הכלב היה שותף. לכן כסימבול הכלב עוסק בעיקר בחברות ובנתינה. הכלב מייצג מסירות, אהבה, נאמנות וידידות, ופעמים רבות נפגוש את הכלב כסימבול של הקרבה וביטול עצמי לטובת החברות.

חוש הריח המפותח שלו והעובדה שתרבויות רבות רואות בכלב חיה הפוסעת בין שני העולמות, הולידו את הכלב כסימבול המייצג יכולת להריח את הנולד. אנו נפגוש בכלב כחיה הקשורה לאינטואיציות ולראיית עתיד. נביחה של כלב בחלום יכולה להזהיר בפני סכנה צפויה.

יחד עם זאת הכלב הוא סימבול של הקרבה מרצון וביטול האני לטובת האחרים. לפעמים הכלב יכול לייצג סימבול של החבר הנאמן בחיינו שייתכן ועושה לטובתנו יותר מאשר אנו רואים. הביטוי "חיי כלב" אינו מכוון לחיי אושר ולשמחה ואכן יש משהו עצוב ומתסכל בכלב, ובבחירות שהוא עושה.

לא קלים הם חיי הכלב. הכלב וויתר על הטבע שלו ועל מי שהוא לטובת החברות עם האדם. אולם ללא האדם, ללא החברות, החברה, הוא מרגיש אבוד. הכלב ויתר על הפראות שלו ועל הטבע, ואת הכל הוא נתן לאדם. כעת כשאין לו אפשרות לחזור למי שהוא, נמצא אותו פעמים רבות פגוע, כועס מבולבל. בעיקר הוא יפנה את הכעס אל עצמו, אולם פעמים נפגוש אותו גם נוטר טינה וכועס כלפי חוץ. אנו יכולים קצת להקל על כאבו בכך שנהיה חברים טובים יותר, אולם ל עוד לא ימצא דרך לחזור למי שהיה, ללא תחושת האני, יישאר תקוע בין שני העולמות, מתוסכל מצד אחד ונאמן עד אין קץ מצד שני.

החתול

החתול נתן לאנושות כל כך הרבה. מלבד החברה הנעימה, הוא הגן בפני המכרסמים שאיימו לא רק בהרס התבואה ורעב, כי אם גם במחלות ובמגיפות. בתמורה החתול קיבל מעט מאד, אם בכלל. הוא היה הגיבור שלא רק שלא היה מוערך כראוי, אלא שהאנושות העלתה אין ספור חשדות והאשמות כנגדו. הוא נרדף, ניצוד, הואשם בקשר עם השטן. הנצרות והיהדות רואים בו טמא ועד היום רבים שלידם עובר חתול, מרגישים צורך לירוק שלוש פעמים "רק לייתר בטחון".

את החתול מתאר היטב דיוויד טיילור בספרו "החתול" (הוצאת כינרת), בו הוא כותב: "שלא כמו הכלב, החתול הוא אדון לעצמו – עצמאותו אינה עומדת למכירה. כדי ליצור קשר טוב עם החתול אין להתייחס אליו כאל רכוש, אלא יש לראות בו דייר נוסף בבית, הבוחר לבלות את זמנו אתך ואינו מבקש דבר בתמורה, לבד מאספקה צנועה של מזון ומשקה."

החתול, בשונה מהכלב, הוא דייר אשר לא תמיד משתף אותנו בסודותיו ובהוויותיו, אולם בפועל הוא מאד רוצה. בשונה מהכלב שבחר להתמסר באופן טוטאלי, החתול מפחד להיפגע. החתול בחלום לפני הכול מייצג את הצד הפגוע בנו, החושש לנסות שוב ולהיפגע. אותו החלק השואל את עצמנו: האם זה שווה את זה? האם הפעם הדברים יהיו שונים?

החתול ניחן בתכונות רבות אשר מהן נגזרו סימבולים רבים:

אין ספק כי הסימבול העיקרי אותו מסמל החתול הוא עצמאות וחופש, הצורך להיות בלתי תלוי ובעל יכולת לפעול כאינדיבידואל, ללא השפעת אחרים.

בגישות אזוטריות רבות החתול מייצג את הקשר עם הסודות הכמוסים של היקום. כדי לגשת לסודות עליהם הוא שומר, צריך לתת לו כבוד וה"שיחה" עמו היא בדרך של שקט. החתול נחשב לשומר החלומות ועוזר לחזק את הקשר עם מימד החלום, כאשר יוצא החולם למסע חלימה.

הודות לרפלקס ההתיישרות של החתול, הוא תמיד נוחת על הרגליים. לכן נפגוש בו כסימבול של הישרדות וכמייצג את היכולת להיחלץ מכל מצב. יחד עם זאת, החתול מייצג גם את יצר הסקרנות, אשר לא תמיד מוביל את האדם למקום בטוח.

רבים יראו בחתול סימבול מיני, המייצג מין ללא שובע ואפילו מיניות הנוטה לאלימות. המיניות של החתול מאד מעניינת: החתולה יכולה להגיע לבגרות מינית כבר בגיל 6-7 חודשים. המין שלהם נראה כמו תערובת מוזרה של כאב והנאה, וחלק מטקס הזיווג כולל אקט מכאיב הנעשה על-ידי הזכר. לכן החתולה תשמיע במהלך הזיווג יללה-צרחה, הנשמעת כמו תשוקה המשולבת בכאב.

יחד עם זאת החתול יכול לסמל את הבדידות הקיימת אצל האינדיבידואל, את האדם הפשוט, היום יומי המפחד להתמסר ולהיפגע. אדם העובד קשה ושעות רבות, מנוצל ויש עליו עומס גדול, ותמיד תשאל אצלו השאלה: האם זה שווה את זה? החתולים לא בוטחים בנו, ובצדק. לאורך ההיסטוריה רק אכזבנו אותם. הם רוצים להיות חלק מאתנו, להתמסר ולגלות לנו את סודותיהם, אולם אינם מוכנים לאבד את העצמאות המוחלטת שכה חשובה להם. מפחדים להסתכן ולהתאכזב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

חלום לדוגמא

החלום:
"חלמתי שהלכתי עם ידיד שלי, שלפתע נעמד מולי ורצה להתנשק איתי. פתאום ראינו חתול לבן מתקרב אלינו, וכשהסתובבתי לידיד, הוא התחלף פתאום ובמקומו הופיע החתול אשר ניסה לנשק אותי. נבהלתי, ניסיתי להרחיק אותו ממנו והתעוררתי."


התשובה:
חלום על חתולים מייצג פעמים רבות פחד להיפגע. נראה שיש בך צד אשר שוקל לפתח עם אותו בחור מערכת יחסים ושאת מפחדת להיפגע. צבעו הלבן של החתול, המייצג טוהר והבדלה, מרמז כי ייתכן ואת אינך רוצה לפגוע בידידות הקיימת בניכם כרגע ומפחדת שבמידה והזוגיות לא תצלח, הידידות ביניכם תפגע.

אולם, עצם העובדה שתת המודע שלך בחר לבטא את החשש שלך דרך סימבול החתול, מראה שיש כאן היסטוריה של נטייה להיפגע. עלייך לשאול את עצמך מתי נפגעת בעבר ולראות ממה את חוששת. עצם הופעת החלום היא רמז לכך שאת כבר מוכנה "ללכת על זה" ולמרות שיכול להיות שתפגעי שוב – לנסות.


© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully