וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריך אהבה חדשה

סנדרה רבינוביץ

14.5.2009 / 0:01

בשביל להגיע רחוק, צריך להעיז ללכת ולא לחשוש ליפול. כשאנחנו באהבה עצמית זה קל הרבה יותר. בואו לאהוב את עצמכם, חלק ראשון

אני לא מבטיחה, אבל יש מצב שאחרי שתיקראו את הטקסט ותתרגלו באופן יום יומי, תזדקקו פחות לפסיכולוגים, רופאים, כדורים, מיני מתקשרים וקוראי קלפים בחייכם. יש מצב. במהלך חמש עשרה השנים האחרונות אני עוסקת במודעות ובהבנה של מושג האהבה העצמית. התעניינתי, בחנתי, חקרתי והגעתי לתובנות מעניינות. אחרי שעיבדתי תובנותיי ועיינתי בהן תקופת מה, גיבשתי מהן שיטת עבודה קלה ונעימה להעצמת אנשים לכדי אהבה עצמית.

השיטה בנויה משלושה שלבים:
1. הסבר מהי האהבה העצמית והבנת גודל חשיבותה לבריאות גופנית ונפשית.
2. כלים לזיהוי אהבה או חוסר באהבה עצמית.
3. כלים לתרגול יומיומי של פעולות מחזקות ומעוררות אהבה עצמית.
הפעם נתעכב על הסעיף הראשון, ההמשך – כמו תמיד – בשבוע הבא.

מהי אהבה עצמית ולמה היא כל-כך חשובה?

מתוך אמונתי שאהבה עצמית היא הסם הטוב ביותר עלי האדמה ובתור אחת שהפסידה כמה מתנות כמו הגשמת חלום, פספוס הזדמנות כזו או אחרת, כשלא הייתי באהבה העצמית, אני עוסקת ופועלת להעלאת ביטחונם העצמי, דימויים העצמי ואהבתם את עצמם של מי שלא אוהבים את עצמם מספיק. אהבה עצמית היא כוח עצום שבאמצעותו ניתן להתיק הרים ממקומם. באמצעותה של אהבה העצמית, ניתן ליצור חברה בריאה וטובה יותר.

אהבה עצמית היא בטחונו של אדם בנפשו וביטחון בידיעה כי הוא ראוי לטוב (אושר, שפע, הצלחה, זוגיות, מימוש עצמי ועוד). היא כוח מניע. כשאנו באהבה עצמית האנרגיה, האושר והעשייה רבים. כנגזרת מכך, כשהאהבה העצמית נמוכה, גם רמת פעילותינו, אושרנו והסיפוק מהחיים נמוכים. אהבה עצמית בריאה מייצרת את התכונות הבאות: עצמאות, גמישות, אינטואיטיביות, נכונות להודות בטעויות ולתקנן, טוב לב ונכונות לשיתוף פעולה, כמו גם יכולת לבקש עזרה.

אהבה עצמית ירודה קשורה ומובילה לנוקשות, לחשש מן החדש והלא מוכר, לקיצוניות שמרנית או מצד שני - לקיצוניות מרדנית, לשתלטנות או צייתנות יתר, לחשש מפני הסביבה או ליחס עוין כלפיה.

אדם בעל אהבה עצמית גבוהה יהיה פתוח וכן יותר, שכן אין לו ממה לחשוש ומה להסתיר. לעומת זאת, אדם בעל ביטחון עצמי נמוך יהיה סגור יותר ויחשוש להביע עמדותיו, פן יפסל או חלילה יעמוד ללעג. כמו כן, אדם אשר חושש מתגובת הסביבה או אדם הרוצה להרשים, ייתכן כי "יאלץ" לדבוק פחות באמת.

מחקרים מוכיחים כי נבדקים בעלי הערכה עצמית גבוהה מתמידים במשימתם זמן רב יותר מאשר נבדקים בעלי הערכה עצמית נמוכה. אין ספק שזה מעין מעגל (לופ), כיוון שידוע שכדי להצליח צריך להתמיד ולהשקיע ולא להרים ידיים לאחר היתקלות במכשול - כי אז יגיע הכישלון. בעלי אהבה עצמית גבוהה מתמידים ולא נשברים בשל כישלון או ביקורת. כך קורה שהם משיגים יותר הצלחות מכישלונות (ומכאן סיפוק, אושר, שפע וכיוצא באלה). חסרי אהבה עצמית מרימים ידיים בשלב כלשהו ולעיתים קרובות יותר, ונכשלים במשימה שלהם, דבר אשר מוריד עוד יותר את ביטחונם העצמי. אמרנו לופ?

רוצים עוד הוכחות? בואו ניזכר בהן

תומס אדיסון בדק למעלה מ-3000 חומרים שונים שיתאימו לשימוש כחוט להט בנורה חשמלית. ייתכן כי עלה במוחו שהרעיון שלו הזוי וקיבל ביקורות או לעג מסביבתו. אך תומס אדיסון היה נחוש בדעתו כי הרעיון שלו מבריק ובר ביצוע, וכך היה. בזכות הביטחון שלו בעצמו יש לנו אור.

לפני שוולט דיסני נהיה מפורסם, הוא פנה לעיתון מסוים והציע עצמו כמאייר. עורך העיתון דחה אותו בטענה כי אין לו כל חוש יצירתי ולא רעיונות מקוריים. בשל אמונתו בעצמו, וולט דיסני הגיע לאן שהגיע. אם וולט דיסני לא היה חדור אמונה בעצמו וביצירותיו, ייתכן כי אותו משפט של אותו עורך היה שובר את רוחו לגמרי ומונע ממנו להמשיך ולנסות.

עכשיו בואו נביט על חיינו

ניקח בחור שמתכונן לקראת בליינדייט וכשהוא מתארגן, הוא מסתכל במראה ואומר לעצמו משפטים כמו: "אין מצב שהיא תרצה אותי. אני כזה מכוער". הסיכויים לכך שהבחורה שמולו לא תרצה בו גבוהים. לעומת זאת, אם הבחור שלו ובטוח עם איך שהוא וכנגזרת מכך, עם איך שהוא נראה, גבוהים יותר הסיכויים שיהיה מרשים הרבה יותר. אותו הלופ, שוב.

בחורה חסרת הערכה עצמית סבורה כי תיכשל במבחנים למיונים ללימודים גבוהים כלשהם. מכאן שסביר להניח כי תלמד פחות ותשתדל פחות, כדי למנוע את אכזבתה, ובכך היא בעצם מכשילה את עצמה.

כמובן שכל זה מתבצע בלא יודעין ובאופן אוטומטי. גם כאן התנסות בכישלון מובילה לכרסום נוסף בביטחונה העצמי ולהמשך התחפרות בעמדה של "ידעתי שאני לא מוצלחת...".

על כל הדוגמאות ניתן לומר גם שזו נבואה המגשימה את עצמה. אני מאוד מאמינה בכוחה של נבואה, אך כרגע אני מתמקדת במהות, במקור של הבעיה, שהוא רמת הביטחון העצמי. אדם בעל ביטחון עצמי גבוה, סביר פחות שהיה משמיע הגיגים בנוסח "ברור שלא יקבלו אותי לעבודה הזו. היא מכובדת מידי", או "אין מצב שאני אבקש העלאה במשכורת, גם ככה נראה לי שהבוס שלי עושה לי טובה שהוא לא מפטר אותי".

אדם בעל ביטחון עצמי גבוה יודע את נקודות החוזק שלו, ויגיש עצמו כמועמד למשרה כאשר הוא יודע שהחברה תרוויח מכישוריו, מביצועיו וכן מנוכחותו. אדם כזה יאמר משפטים כגון: "מצאתי הצעת עבודה מעולה. אני הולך היום לראיון עבודה. זה יהיה מצב של win-win כיוון שאני בטוח שהם יצאו נשכרים מיכולתי ואני יודע שאני ראוי לעבוד במשרד מכובד שכזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מה תורמת אהבה עצמית לעולם?

אני מאמינה בכל מאודי שאנשים בעלי הערכה עצמית גבוהה מאפשרים לעצמם להיות הם עצמם ולאחר להיות הוא עצמו, הווה אומר:
פחות שיפוטיות יותר קבלה.
פחות קינאה יותר פרגון.
פחות שקרים יותר אמת.
פחות כוחניות יותר שיתוף פעולה.
פחות נישואין כושלים יותר נישואין מאושרים.
פחות מירמור יותר סיפוק.
פחות כישלונות יותר הצלחות.
פחות חיקויים יותר אותנטיות.
פחות תקיעות יותר יוזמה ויזמות.
פחות מלחמות יותר אהבה.
פחות חולי יותר בריאות.
פחות תאונות דרכים יותר נהיגה שפויה ומאפשרת.
זהו בערך.

* סנדרה רבינוביץ היא עובדת סוציאלית ומגשרת, מלווה להעצמה אישית, משפחתית וקבוצתית ובעלת "אלכימיה לחיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully