וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כופרים" מספרים

21.4.2009 / 0:02

הרבה לפני השואה, נשבה באירופה רוח ההשכלה וסחפה איתה כמה יהודים חושבים. שפינוזה ומיימון היו ביניהם, לא נחזיק את זה נגדם. ספר חדש

"אחרים", ספר חדש בסדרה החגיגית "עם הספר", הרואה אור לכבוד שנת ה-60 למדינה, מוקדש באופן פרובוקטיבי לשני פילוסופים יהודים "כופרים". הסדרה מבקשת להציג לקורא הישראלי בן זמננו, במהדורה עכשווית ונגישה, את החשובות שביצירות העבריות והיהודיות בכל הזמנים. בכרך "אחרים" (בהשראת כינויו התלמודי של אלישע בן אבויה, התנא הכופר שנקרא "א?ח?ר") מובאים כתבים של שני הוגים שהקדימו את זמנם והוקעו על ידי הקהילה היהודית בתקופתם – ברוך שפינוזה ושלמה מימון. פילוסופים חשובים אלה לא מצאו את מבוקשם המחשבתי בתוך היהדות, נטשו את אורח החיים המסורתי, ובאו בשערי הפילוסופיה הכללית המודרנית.

"כופרים" או הגות יהודית?

במערכת הסדרה מודים כי ההכרעה לכלול בה את כתביהם של "כופרים", שהגותם הפילוסופית הפכה לנחלת העולם כולו, לא היתה פשוטה ואף על פי כן, הוחלט במערכת כי משנתם של הללו, אף שנכתבה לקורא המערבי הכללי, מתאימה להיקרא הגות יהודית. יתרה מזאת, בהכנסתם לקאנון יהודי-עברי יש כדי לקיים את הכתוב "לבלתי י?ד??ח ממנו נ?ד??ח", ובכך אולי למתוח ולהגמיש את הגבול ולהשיב בנים לגבולם.

השפעתו של שפינוזה (1677-1632) על הפילוסופיה המערבית כה עצומה, עד כי קשה לדמיין את ההיסטוריה של ההגות המערבית בלעדיו. מימון (1800-1753) נחשב למבקר החשוב ביותר של הפילוסוף עמנואל קאנט, שלעבודתו נודעה השפעה מכרעת על כל הפילוסופיה במאה התשע-עשרה.

על מה מדברים ה"כופרים"?

בחיבור "מאמר תיאולוגי-מדיני" שוטח שפינוזה את תפיסת העולם הדתית והחברתית שלו. הוא מציע ביקורת שיטתית של המקרא, מציג ניתוח סוציולוגי של הדת וקובע כי רק בממשל דמוקרטי וסובלני, יכול להתגשם המסר האמיתי של כתבי הקודש – אהבת האל ואהבת הר?ע.

באוטוביוגרפיה "חיי שלמה מימון" מתוארים חייו של בן למשפחה רבנית ליטאית, שנטש את ליטא לטובת גרמניה ואת הגמרא לטובת הפילוסופיה, עד שהפך לעמוק שבמבקרי הפילוסוף הגרמני החשוב עמנואל קאנט. זהו חיבור מרתק ומשעשע, המלמד על התקופה שבה התמודד העולם היהודי עם הרוחות החדשות שהביאו איתם ההשכלה, החסידות והמפגש עם הפילוסופיה הכללית.

"אחרים", מאת ברוך שפינוזה ושלמה מימון, סדרת "עם הספר, הוצאת "ידיעות אחרונות". 365 עמ'. מחיר כל כרך: 35 שקלים בחנויות הספרים סטימצקי וצומת ספרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully