וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראיתי מלאך

מהי משמעות החלום? כיצד מפרשים את הפרטים השונים? אם לסכם את כל התורה על רגל אחת: צריך לדעת להקשיב

בתקופה הקדומה יותר של התפתחות האדם, ייחס האדם משמעות רבה לחלומות. החלומות, שלא היו שכיחים בזמנו, נחשבו לבעלי מסר נסתר מהלא נודע וייחסו להם משמעויות נבואיות, או בשפה בה אני נוהג להשתמש – אנרגטיות. החלום בעברו של האדם קיבל מקום ותפקיד כמעט קדוש, ובכל תרבות נמצא את הנביא, מנהיג, "קדוש תורן" אשר מביא מסר גורלי ויוצר שינוי עצום בתרבות, במנהגים - והכל בזכות חלום.

לא סתם אנו "מבזבזים" כשליש מהיממה לטובת שינה. אנו זקוקים לשינה כדי לחזק את הגוף ובמיוחד כדי להתחזק נפשית. במהלך היום אנו קולטים אלפי רשמים, את רובם אנו אפילו לא זוכרים והכל נאגר במקום העצום הזה שנקרא – המוח. בלילה, כשאין גירויים חיצוניים מתחיל תהליך הסינון, הניקוי והטיפול בכל מה שעברנו. החל מהיממה האחרונה וכלה בשנותינו הראשונות. הכל מעובד, ממוין ומטופל. תוצר הלוואי של תהליך מופלא זה הוא החלום שהנו, כפי שכתבתי בכתבות הקודמות, שילוב של שני אלמנטים: אנרגטיים ופסיכולוגיים. דברנו כבר על החלום הנבואי והפעם אעלה לדיון את החלום הפסיכולוגי, שהוא החלום השכיח ביותר.

החלום הפסיכולוגי: פורקן מתחים

פרויד היה הראשון שטען כי החלום הנו חלק ממנגנוני ההגנה שלנו. הוא טען כי החלום הנו כלי פסיכולוגי דרכו ה"אגו", האני, פורק את המתח הקיים בחיינו. כך, למשל אם אנו במתח לגבי תוצאות של בחינה חשובה, אנו יכולים לחלום על כך בחלום. במערכת שלנו קיים מתח שאותו היא בוחרת לפרק בזמן החלום. ככל שהבעיה תהיה מורכבת יותר, כך יידרשו יותר חלומות שיעזרו לפרק את המתח, או לחלופין יופיעו חלומות בעלי מראות קשים, או מפחידים יותר.

החלום הפסיכולוגי הנו כלי דרכו יכול הגוף לבטא קשיים ודילמות הנמצאים בתת-מודע. מבלי משים אנו משאירים בתת מודע שלנו אלפי בעיות ורשמים שאינם פתורים ובלילה, במהלך השינה, אנו פותרים אותם. רוב הבעיות והקשיים לא יבואו לידי ביטוי, אולם את המשמעותיים ביותר עבורנו, נזכור בבוקר. הם כמובן לא יופיעו לרוב בצורתן המקורית, אלא עטופים במעטה של מסתוריות, עלומים ולא ברורים.

התהליך של פירוש חלומות

את החלום יכול רק החולם לפרש. אנו יכולים לנסות לעזור, לתת כלים לפתרון החלום ולהציע פתרונות, אולם בסופו של דבר, החולם הוא זה שפותר את החלום.

כדי לפתור חלום אנו צריכים תחילה להתייחס לתהליך ברצינות. סביר להניח כי אדם המספר לנו חלום בזמן נסיעה במעלית, יחד עם קהל רב ובבדיחות דעת, אינו ממש מבקש פתרון לחלום כי אם מבקש לפתח שיחה. אם החלום היה יוצר אצלו תחושת מצוקה, סביר להניח כי הוא היה מחכה לזמן הנכון ומספר את החלום כמו שצריך.

רוב החלומות הם סובייקטיביים והסימבולים בהם אישיים. לא לכולנו הסימבול כלב, למשל, מייצג את אותו הדבר. עבור אחד יכול הכלב לייצג חברות, עבור אחד פחד או איום, ועבור אדם שלישי הכלב יכול לייצג מטרד ועד היום הוא כועס על עצמו על כך שהסכים לטפל בכלב של השכנה, ללכת אחריו ולאסוף את הצרכים שלו, לעזוב את העבודה פעמיים ביום כדי להוריד אותו למטה וכדומה. אסור לנו להניח כי פירוש החלום והסימבולים יהיה אחיד, כיוון שבכל פעם הוא יקבל משמעויות חדשות.

כדי לפתור חלום אנו צריכים תחילה ליצור תנאים נכונים לשיחה. מומלץ ששני הצדדים יישבו, שהתהליך לא יהיה מוגבל ושהחולם יוכל לדבר בחופשיות ובנוחות. אני ממליץ לרשום את החלום על דף נייר. המילים וצורת הביטוי המדויקת של החולם מאד חשובות, ופעמים רבות ניעזר בניסוח המדויק של החולם כדי לפרש את החלום.

להקשיב: לאפשר שטף דיבור ולהאזין למילים

החלום הוא שפה דרכה התת-מודע שלנו יוצר קשר אתנו. החלום מורכב פעמים רבות מסימבולים שונים והוא מורכב למדיי, אך כאמור את עיקר פתרון החלום, ניתן להבין מהדרך בה החולם מבטא את עצמו. כל מה שהוא אומר, הדרך בה הוא מבטא את עצמו, הדרך בה הוא מספר את החלום והמילים בהן הוא בוחר להשתמש, כל אלו אינם מקריים. כולם מבטאים את מהות החלום ואם נלמד להקשיב, רק להקשיב, נוכל להבין את הבעיה הבסיסית בחלום.

לאחר שנלמד להקשיב, כל מה שיישאר לנו הוא רק להבין מדוע החלום נחלם ומה הוא מבטא בחיי החולם. בחלק גדול מהחלומות, לאחר שנקשיב כמו שצריך ונבין את השפה של החולם, נוכל לעזור לחולם לפתור את החלום וזאת, אפילו מבלי לנסות להבין את הסימבולים המופיעים בו. כך למשל, אם החולם מספר לנו שהוא נרדף על-ידי מפלצת ואינו מצליח לברוח ממנה, סביר להניח כי יש גם מפלצת הרודפת אחריו בזמן ערות. כמובן שבמציאות היא לא תהיה עם לשון שחורה משחור, חודים על הכפות והמון קוצים סגולים הבולטים לו מאחור, אלא תראה אחרת, מציאותית יותר. כל שעלינו לעשות הוא לעודד את החולם לספר לנו מי היא אותה מפלצת. זה יכול להיות הבוס בעבודה, זה יכול להיות המינוס בבנק, התחייבות שלקחנו על עצמנו ועוד.

כשהחולם מספר לנו את החלום שלו, חשוב להקפיד שלא להפריע לשטף הדיבור שלו. גם אם החלום נשמע מורכב ומוזר, גם אם אנו לא מבינים דבר, חשוב לתת לחולם לבטא את עצמו בצורה טבעית וללא התערבות. רק לאחר שהחולם סיים לספר את החלום שלו, ניגש לדף עליו רשמנו את הכל ונעשה סדר. אני ממליץ לחזור שוב בפני החולם על החלום, כפי שאנו הבנו אותו, כך נוכל לוודא כי יש בידינו את כל פרטי החלום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

ועכשיו, זמן לשאלות

לאחר שהחולם ביטא עצמו בחופשיות וסיפר לנו בשפתו את החלום, נוכל לבקש להבין טוב יותר את החלום, ולבקש מהחולם לענות על מספר שאלות נוספות. מטרת השאלות הבאות היא לנסות לעזור לחלום להתבונן על החלום מזווית ראיה שונה, כדי לבדוק מה נשכח בסיפורו של החולם, מדוע, וכדי לקבל יותר רקע:

1. מכמה שלבים החלום מורכב?

2. היכן החולם ממוקם בכל אחד מהשלבים. דרך אילו עיניים הוא רואה את החלום. האם הוא רואה את חלום במבט על? האם הוא אחד הדמויות?

3. איך החולם מרגיש בכל שלבי החלום? ממה הוא פחד או התרגש במיוחד? איך הוא הגיב לאירועים השונים? לא תמיד אנו מגיבים בצורה הקונבנציונלית לאירועים בחלום, וכך בחלום אנו יכולים לדוגמא לפגוש דמות המאיימת עלינו, אולם אנו למרות זאת נרגיש תחושת גיחוך ושעשוע.

4. מה מוזר או חסר בחלום?

5. כיצד החולם היה רוצה שהחלום יסתיים?

6. האם זהו חלום שהופיע בעבר, או התפתחות של חלום אחר?

7. מה הרלוונטיות של החלום ושל פרטי החלום עבור אותו אדם?

את השאלות כאן יש להקפיד לשאול בסוף תהליך הבנת החלום. לאחר שנתנו לחולם לספר בשפתו וללא הפרעה את שראה בחלומו, אנו מנסים, בעזרת השאלות, לאסוף את שארית הפרטים כדי להבין מה אומר כל סימבול בחלום וכן את הרקע לחלימתו: מה בחייו של השואל יכול היה לעורר חלום זה? האינפורמציה כולה אמורה לעזור לחולם להבין מהו נושא החלום שלו, מהן תחושותיו או רעיונותיו לגביו, כאשר כזכור – אותו חלום, אצל אנשים שונים, יכול להגיד דברים שונים לחלוטין.

חלום לדוגמא

"לפני כחודש חלמתי חלום שמאד מטריד אותי, כיוון שזה היה חלום על מוות. בחלום הייתי חולה במחלה כלשהי וכל הסובבים אותי אדישים לזה לחלוטין. אני זוכרת שאני מתרוצצת בחלום חסרת אונים, מודעת למותי הקרב, משוועת ליחס, חום, איזושהי תגובה של צער מצד קרוביי ומתאכזבת כל פעם מחדש".

הנקודות החשובות ותרומתן לפתרון החלום:
1. החלום היה מורכב משלושה שלבים: בשלב הראשון אני מגלה שיש לי מחלה, לאחר מכן אני מחפשת חמלה ולבסוף כשאני מבינה שזה לא יקרה, מתאכזבת.

ניתוח: חלוקת החלום לשלבים עוזרת לחולם להתמקד ולנו להבין טוב יותר את רוח החלום. כיוון שפתרון החלום עוסק בשינוי, נראה שבמקרה זה שלושת שלבי החלום מציגים את שלבי הבעיה: תחילה יש אכזבה, לאחר מכן חיפוש עזרה ולבסוף הבנה שיש צורך בשינוי.

2. בכל השלבים אני מביטה על הדמות שלי מהצד.

ניתוח: מיקום החולם יכול לעזור לנו להבין כמה באמת מוכן החולם להתמודד עם הבעיה. העובדה שהחולמת מביטה על דמותה מהצד, מעידה שבשלב זה היא מעדיפה להימנע כמה שניתן מלהתמודד עם הבעיה.

3. הגבתי בחלום כפי שאני אני מגיבה בחיים הרגילים שלי: הייתי מאוכזבת ואפילו כועסת.

ניתוח: נקודה זו עוזרת לנו להבין מה בדיוק מרגיש החולם כלפי הבעיה שהחלום מציג.

4. דבר שהיה מוזר בחלום הוא שאני לא זוכרת כלל שאמרו לי שאני חולה, אלא הבנתי שאני עומדת למות רק לפי זה שאני לובשת פיג'מה של בית חולים.

ניתוח: נקודה זו עוזרת לנו לקבל עוד אינפורמציה על החלום. פעמים רבות "החלק המוזר" יכול להיות נקודת המפתח לפתרון החלום. במקרה זה העובדה שהיא מגלה שמשהו לא בסדר רק מהמראה החיצוני שלה והעובדה שהיא מסתובבת בחלום עם חלוק של בית החלום, יכולים לרמוז על כך שגם במציאות היא מזניחה לא רק את הבעיה, אלא גם את עצמה.

5. הייתי רוצה שיגלו כלפיי סימפטיה.

ניתוח: חשוב להבין כיצד רוצה החולם שהחלום יסתיים, כיוון שזה מאפשר לנו להבין מהן השאיפות שלו וכיצד הוא היה מעדיף לפתור את הבעיה. תשובתה מראה שהיא הייתה מעדיפה לחזור לשגרה, ללא שינויים או תהפוכות בחייה.

6. היו בעבר כמה חלומות בסגנון דומה מאד.

ניתוח: נקודה חשובה מאד, כיוון שהופעת חלום שוב מראה שהחלום לא מייצג קושי נקודתי מולו החולם מתמודד עכשיו, אלא בעיה לא פתוחה שחוזרת על עצמה.

7. רקע: אני בריאה, בלי מחלות, ואין (תודה לאל) לאף אחד במשפחה שלי מחלות.

ניתוח: פעמים רבות חלום מופיע בעקבות אירוע בו החולם רואה או חווה משהו במהלך היום שחוזר בחלום. סעיף זה מגיע כדי לסנן מקרים כאלו שאינן פסיכולוגיים, אלא תוצאה ישירה של אירוע מחיי היום-יום

פרוש החלום

חלום על מוות אינו חלום רע. לרוב הוא חלום הקורא לנו להתעורר ולא לפחד לשנות ולהשתנות. רבים כל-כך מפחדים מהמוות עד שהם מפחדים לחיות, ולדעתי זהו המסר בחלומך – תתחילי לחיות! לא לפחד לקחת סיכונים (אפילו להתאהב למשל), לשנות דבר משמעותי בחיינו, ללמוד דבר חדש.

נראה לי שבמידה מסוימת את קושרת את השינוי שעלייך לעשות, או את החיים החדשים שלך עם המשפחה שלך, והעובדה שאף אחד מהם לא מתייחס אלייך בחלום, יכולה להראות שהמשפחה היא אחת הסיבות שבגללן את מתקשה לעשות שינוי. אולי החלום מראה לך שאת לא חייבת לקבל מהם אישור. את יכולה לעשות את הצעד אותו את רוצה גם בלי העזרה או האישור שלהם. נסי לראות באילו תחומים את צריכה לעשות שינוי, היכן את לא חוששת ונמנעת מפעולה. בהצלחה!

© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully