וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשמחה תמיד

ירון שוורץ

17.3.2009 / 1:52

השילוב בין להט משיחי למוזיקה אלקטרונית מושך אש בעולם החרדי ונתפס כמרענן הרשמי של הדת בעולם הגדול. הננחים צוהלים כל הדרך ללקסיקון

ננחים

פתאום הם נכנסים לרחוב, או לצומת, יוצאים בזריזות מתוך רכב לבן גדול שקוראים לו "הניידת", מפעילים את רמקולי הענק שמוצבים על גג הרכב ומתחילים לרקוד בשמחה גדולה. הופעתם של הננחים בציבור החלה באמצע שנות השמונים, לאחר שרבי ישראל דב אודסר מצא בתוך ספר פתקה קטנה, שנכתבה לדבריו בידי רבי נחמן מברסלב. בפתקה הופיעה השורה המפורסמת "נ נח נחמ נחמן מאומן", המורכבת משמו של המנוח, לצד אישור ממנו כי טמון במילים אלו סוד גדול שיוביל את נפשו של כל אדם לשמחה. כוחן של המילים הללו התעצם מעבר למה שניתן היה לשער. אחר רבי אודסר הלכה והצטרפה קבוצת חסידים גדולה שזכתה לכינוי ה"ננחים". אלו שמו לעצמם מטרה להפיץ את תורתו של רבי נחמן בעוצמות שלא נראו בארצנו לפני כן.

לא רק בתיאוריה

לננחים חשוב לא רק שנדע, אלא גם שנראה כיצד אפשר להיות בשמחה תמיד. הם מופיעים בכל מקום, מרמת הגולן דרך חופי תל אביב ועד עזה, רוקדים בטרנס ליד הטנקים לצלילי מוזיקה אלקטרונית. השילוב של מוזיקת מסיבות עם ענייני תורה ומצוות היווה מקור משיכה עז לרבים מפליטי הודו, אשר גילו להפתעתם כי רוח השמחה והקדושה מצויה לא רק בחופי גואה ובהרי ההימלאיה, אלא גם כאן ממש באצנו הקטנטונת. חוץ מלרקוד, להפיץ סטיקרים ולרסס כתובות גרפיטי, הננחים גם מוציאים לאור ספרים, קונטרסים ועלונים, דיסקים וקלטות, אשר מחולקים בחינם או נמכרים במחירי עלות.

יודעי דבר אומרים שבתוך העולם החרדי הננחים מושכים אחריהם לא מעט ביקורת, במיוחד בשל היות רובם חוזרים בתשובה, ולכן לא ברורה אדיקותם בנוגע להלכות ושמירת מצוות. לעומת זאת, בעולם הגדול, הננחים נחשבים לתופעה ייחודית ומרגשת, אשר בשמחתה ובריקודיה היא מציעה חדשנות ורעננות שכמוה לא נראו מזה זמן רב בתרבות העידן החדש של ימינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully