וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

300 עצות נצחיות

נרדית מולדובן

10.3.2009 / 22:29

הספר "חוכמת החיים" פורסם לראשונה בשנת 1647, הפך לרב מכר בניינטיז של המאה הקודמת ועכשיו תורגם לעברית

"יש מי שרק עומדים בנימוס לפני השערים של אלת המזל ומחכים למוצא פיה. ויש מי שדוחפים קדימה, יוזמים ומנסים, בעזרת מידותיהם הטובות ואומץ ליבם, לדבוק במזל ולהפיק ממנו תועלת" (באלטאסר גרסיאן, "חוכמת החיים", עמ' 21)

362 שנה ועדיין מוכר

הספר "חוכמת החיים" פורסם בשנת 1647 והוא הספר המשקף יותר מכל את סגנונו הממוקד והבהיר של המחבר, באלטאסר גרסיאן. הספר מכיל 300 הערות על חיי האדם וכל הערה היא פיסה בפסיפס המציג את תורתו של גרסיאן. ספר זה נחשב לגולת הכותרת של כתיבתו, והוא גם הספר הידוע ביותר שלו בעולם, ספר שהצליח להגיע אל קהל רחב ובינלאומי, הרבה מעבר לחוגי הנוצרים הישועים – קהל היעד המקורי של גרסיאן.

באלטאסר גרסיאן (1601-1658) הינו הנציג המאפיין ביותר של סגנון ה"הרהורים" בתקופה הידועה כספרות הבארוק הספרדית, וספריו הם המורשת הספרותית הבולטת ביותר של תקופת הבארוק בספרד. כתביו השפיעו על שורה ארוכה של פילוסופים והוגי דעות, וביניהם לה רושפקו, וולטר, ניטשה ושופנהאור.

בשנים האחרונות חוזר הספר לתפוס מקום של כבוד על מדפי הספרים בעולם כולו: בשנת 1993 היה ברשימת רבי מכר של הוושינגטון פוסט, ארה"ב, במשך כחצי שנה. ביפן נמצא הספר מזה שנתיים ברשימת רבי המכר, הישג מרשים לאור העובדה כי ביפן רובם של הכותרים ברשימת רבי המכר הם של סופרים יפניים.

מסרים נצחיים לחיים

אומנם את עצותיו חלק גרסיאן לפני יותר מ-300 שנה, אבל נראה כאילו עצותיו מתאימות גם להיום. הנה חמש עצות לחיים טובים יותר מתוך כתביו:

1. היה אדיב.
כי עבור השליטים האדיבות היא האמצעי היעיל ביותר להשביע רצון; זוהי ההילה של האנשים הדגולים, שבאמצעותה הם קונים את לב הציבור. לכוח יש רק יתרון אחד, הוא מאפשר למי שניחן בו לסייע יותר לזולת; הוא חבר שבאמצעותו קונים חברים. מאידך, יש מי שאינם אדיבים אף פעם, פחות כתוצאה מכעס ויותר כתוצאה משפלות, שהיא ניגודה הגמור של המידה הטובה האלוהית.

2. לכל דבר בימינו תכלית משלו.
לכל דבר בימינו תכלית משלו, אך התכלית החשובה ביותר היא לפתח את עצמך כדי להיחשב למספר אחת; כדי ליצור אדם חכם אחד נחוץ כיום יותר משהיה נחוץ בעבר כדי ליצור שבעה אנשים חכמים. וכדי לנהל משא ומתן עם אדם אחד נחוץ בימינו יותר משהיה נחוץ בעבר כדי לנהל משא ומתן עם אומה שלמה.

3. אל תעשה מעשים שיגרמו לך לאבד את כבודך העצמי או לבוז לעצמך.
הפוך את היושר שלך לקנה המידה של ההגינות, וקבע לעצמך כללים נוקשים יותר מהצווים שבחוק. המנע מדברים בלתי הולמים, יותר בגלל הפחד מפני עצמך מאשר בגלל הפחד מפני סמכות חיצונית חמורה; למד להכיר את הפחד הזה מפני עצמך ואז לא תזדקק לאותו יועץ דמיוני של סנקה.

4. אדם בעל כושר הבחנה.
זה הדבר החשוב ביותר בחיים. לשם כך נחוץ טעם טוב ושיקול הדעת הטוב ביותר, כי לא די בלמידה ולא בשכל. שום דבר לא יכול להגיע לשלמות ללא אפשרות בחירה; נחוצות שתי תכונות; היכולת לבחור והיכולת לבחור בדבר הטוב ביותר. ואף על פי כן תמיד נכשלים במשימה הזו אנשים רבים בעלי מוחות פוריים, אנשים שנונים, בעלי תפיסה חדה, אנשים מלומדים ומנוסים; הם מתרועעים תמיד עם הרעים יותר, כמו החליטו לסטות מדרך הישר, לכן כושר ההבחנה הופך לאחת ממתנות השמיים החשובות ביותר.

5. דע כיצד לצחצח את עצמך עד שתבריק.
זו זכותו הטבעית של עוף החול; גם הדבר הטוב ביותר הופך לנדוש, וכך גם התהילה שלו, כי היכרות קרובה גורעת מההערצה ולכן דבר חדש, למרות בינוניותו, זוהר יותר מהדבר המשובח ביותר, שהתיישן. לכן, חולל את לידתך המחודשת, באומץ לבך, ברוחך, במזלך, בכל. לבש שוב את השריון המבריק שלך וזרח שוב כשמש; שנה את הזירה לפני שאתה מופיע, כדי שחסרונך מהזירה הקודמת יעורר כמיהה, והופעתך בזירה החדשה תזכה להוקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully