וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אי עמוק בים

ירון שוורץ

10.3.2009 / 1:45

המנטרה היא תרופה נגד סערות, דרך מדיטטיבית להיטיב עם הגוף והנפש, מושא לחיקוי על ידי תרבות המערב. עכשיו בלקסיקון

בואו נדמה לרגע את ההכרה שלנו לים ואת המחשבות לגלים. עכשיו שימו לב למזג האוויר אצלכם. סוער? אם כן, המנטרה אמורה להיות תרופה מהירה לייצוב ולהרגעת ההכרה.

כתוצאה מעודף שימוש, אפשר לחשוב ולטעות כי מנטרה היא מילה בעברית, אך למעשה מקורה בשפה ההודית הקדומה – סנסקריט, ואחד מפירושיה הוא שליטה במחשבה. העיקרון הבסיסי של המנטרה הוא חזרה על מילה בודדת, ללא הקשר של תוכן מילולי, אלא מתוך כוונה ליצור השפעה האמורה להביא את האדם לתחושה מדיטטיבית. מאותו רגע, מה שחשוב במילה הוא הצליל המופק בזמן אמירתה או בזמן המחשבה עליה. צליל זה אמור להרגיע סערות פנימיות, להנחית גלים גבוהים של כעס, חרדה ודיכאון. יותר מכך, במנטרות, כך אומרים, צפונות איכויות רבות להגנה, לשמירה, לשמחה, לשלווה, לבריאות, לפרנסה, לפתיחת הלב והנפש, ואפילו לצורך גאולה מחומר והתחברות לכוח עליון.

התפיסה ההודית מול המערבית

בתפיסה ההודית כל מילה בודדת שחוזרים עליה מספר רב של פעמים אמורה להשפיע על ההכרה. כמובן, ישנם מילים בעלות צלילים שיכולים לשחרר אנרגיה חיובית, בעוד אחרות עלולות לעורר כוחות מאגיים וכישוף. על-פי המסורת, רק מורה רוחני אשר בקיא באיכויות הצלילים, ראשי להעניק מנטרה לתלמידיו. מנגד, רבים טוענים כיום כי רעיון המנטרה הינו עובדה אוניברסאלית, אשר ניתן ליישמה בכל השפות, וכי הדבר היחיד שיש להקפיד עליו הוא החזרה האינטנסיבית על אותה מילה, עד שכל המחשבות האחרות נעלמות מהראש ורק הצליל של המנטרה נשאר.

מחקרים מדעיים, שנעשו על מתרגלי מנטרות למיניהם, מצאו ירידה משמעותית בפעילות גלי המוח ואף קרבה למצב הזהה להיפנוזה. בשל כך גורסים המודטים המסורתיים כי חשוב למצוא מנחה אמין לנושא המנטרות ולהיזהר ממורים ומטווי דרך, אשר כוונתם המקורית שלילית וברצונם להפיץ מנטרות העלולות להשפיע לרעה ואולי אף לשלוט באחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully