וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדגדוג הפנימי

ירון שוורץ

4.3.2009 / 0:33

כרמית גן-אור חלמה לשלב חינוך מיוחד עם טיפולי מגע, אולם מוסדות החינוך הערימו קשיים. ההתמקדות במגע הגופני הובילה אותה אל הנפש

מהי הנפש? קשה להגדיר. כיצד יש לטפל בה? לשאלה זו ישנן תשובות רבות שנחלקות לשני מחנות עיקריים. במחנה אחד נטען כי יש לפגוע בה באופן ישיר, בכדורים, דיבורים, היפנוזה ובכל טכניקה שתציל את האדם מפני עצבות ודיכאון. במחנה השני, מאמינים כי בתחבולות נוכל להגיע לנפש בעורמה, ולמעשה מתוך טיפול בסביבתה הקרובה, כלומר בגוף, נוכל לשקמה. שני המחנות מאמינים בנחיצות של "רפואה מונעת", כלומר, פעילות מקדימה שתתבצע באופן קבוע מידי כמה זמן, על מנת שתישמר הנפש ולא תגיע לאותם פינות אפלות שכולנו מכירים, ויודעים כי היינו שמחים להימנע מהן.

מכשולים הביאו להתמקדות במגע

על מנת להבהיר ואולי אף ליישב את המחלוקת החשובה הזו פנינו לכרמית גן-אור, מטפלת ותיקה מהגליל, שמגיעה אל הנפש דרך המגע. בשנת 1988, בתחילת דרכה, חלמה כרמית לשלב בין חינוך מיוחד לטיפולי מגע וגוף, במטרה להגיע לנבכי הנפש: "אמנם בחרתי ללמוד חינוך מיוחד. קיוויתי שיהיה אפשר ליצור דרך של למידה משולבת במגע. לצערי נתקלתי בקושי רב מצד המוסדות הלימודיים, לכן ויתרתי על חינוך ונשארתי עם המגע בלבד".

כרמית למדה מגוון של שיטות טיפול: מרפלקסולוגיה, דרך מסאז' תאילנדי ועד לסו-ג'וק. למרות שכל אלו העניקו לה דרכים רבות לטפל בסימפטומים אקוטיים וכרוניים, עדיין היה ברור לה כי הבעיה בגוף היא רק תגובה אחרונה בשרשרת רגשות שנובעות מפנימיותו של האדם: "עבור הנפש" אומרת כרמית, "הגוף משמש כבית המורכב ממערכות פעילות של חום, קור, דם, נשימה, זרימה, עיכול ושרירים. כדי להגיע לתוך הבית יש לפתוח דלתות והמפתח הוא במגע. לדוגמא, כפות הרגליים אינן רק איבר שנהנה מרפלקסולוגיה, אלא הן קצוות שבאמצעותן מתממש קשר משמעותי עם כדור הארץ והאדמה, הן משמשות את הגוף כהארקה, הן אלו שלוקחות אותנו קדימה וגם לפעמים נעצרות, בהתאם לתחושותינו. לכן יש לטפל בהן מתוך הבנתן ככלי גישור עיקרי בין האדם לבין פנימיותו".

המגע מוביל לחשיפה ולשמחה

ראיית המגע כדרך מהותית לפגישה עם הנפש הובילה את כרמית לייצר סוג אחר של מפגש בין מטפל למטופל: "קראתי לזה מסע, במקום מסאז'", היא אומרת, מתוך כוונה להדגיש את העובדה שאדם המגיע לטיפול, עומד בפני מפגש אישי. "זה כמעט ולא קורה לנו בחיי היומיום, אנחנו פוגשים המון אנשים, המון דעות, המון רעיונות, אבל אנחנו נוטים להתחמק מכל אפשרות של פגישה ישירה עם עצמנו".

כרמית מסבירה כי בשל אופיו של הטיפול, המטופל לא מחויב לחשוף בפרוטרוט את אשר מעיק עליו, "הגוף מספר הכול, ובאמצעות המגע נפרד המטופל מתחושות של עומס וסבל, גם אם לא הגדירן באופן ספציפי. המגע מפרק את עטיפות השריון וההגנה שהאדם אוסף על עצמו עד למצב של הזדככות, שם מתגלה יהלום הנפש וכשזה מתרחש, הדבר ניכר בשמחת המטופל ובגופו". כרמית מספרת כי בסיום הטיפול רבים מתבטאים במשפטים כגון: "הייתה לי זכות לפגוש את עצמי מחדש; אפשרת לי להגיע לכל הפינות הכואבות ואז הסכר נפרץ; הערת אותי, הייתי רדום בכל מה שקשור לפנימיות של עצמי; המסע הזה עורר את החיבור לגוף ולנפש, פתח חסמים ואפשר זרימה".

הנפש הסובלת משפיעה על הגוף ולהיפך

כמובן, הטיפול תורם לא רק לנפש, אלא גם למערכת השרירים והשלד. כרמית מסבירה שרובנו לא עושים יותר מחמש תנועות בסיסיות ביום ולכן אנחנו רחוקים מאוד ממיצוי מירב היכולת התנועתית שלנו. כאבים בגב התחתון, בחגורת הכתפיים ובצוואר הם עניין שבשגרה. "מידת הגמישות הפיזית משפיעה מידת הגמישות המחשבתית, ולהיפך", אומרת כרמית. "נפש סובלת מדגישה כי המחשבות, הפעולות והכוונות שלנו פוגעות בנו. בשלב מסוים, הנפש משפיעה על הגוף כדי שיפתח סימפטומים פיזיים של ממש, מתוך ציפייה שמשהו יניע אותנו לטפל בעצמנו".

בהקשר הזה, כרמית מדגישה כי לנשים הרבה יותר קל להודות בצורך שלהן בשינוי, וכשהן מגיעות לטיפול קל להן הרבה יותר להיחשף ולהיכנס פנימה לעומקים נפשיים של עצמן. המפגש הוא בין אדם לעצמו, בתחושות ולא במילים. הגברים לעומת זאת, מגיעים לדבריה, לרוב בשל מצוקה גופנית שלא הצליחו למצוא לה כל מזור קונוונציונאלי, ומבטאים את רצונם לטיפול פנימי באיפוק: "לרוב הם רק מבקשים שאפרק וארכיב אותם מחדש, כך שיסתדר להם לא רק הגוף, אלא גם השכל שמביא אותם להיות משועבדים לעבודה ולא לעצמם".

האם אפשר לתקן כל נפש דרך טיפול במגע? כרמית מסבירה כי אחרי שחורשים את הגוף, כמו שחורשים קרקע לזריעה, אפשר לטמון בו זרע של שינוי, אמונה ותקווה. אם יקפיד האדם על אורחות חייו ועל תשוקתו להשתנות, קרוב לוודאי שהשינוי שהוא חפץ בו יתממש: "אז מתרחש קסם. אז יכול משהו חדש לנבוט ולצמוח. התפקיד היחיד שלי הוא לחשוף עבור כל אחד את היהלום הפנימי שטמון בו ולדאוג לעורר את התכוונותו לריפוי, מכיוון שבמקום בו נרפא יכנס הריפוי המיוחל".

* עם כרמית אפשר ליצור קשר בכתובת: karmitganor@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully