וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוקדים עם צנטריפוגות

עודד מזרחי

2.3.2009 / 14:52

הבוטו הוא ריקוד יפני אוונגארדי. תמר בורר היא רקדנית שרותקה, בעקבות תאונה, לכסא גלגלים. המפגש ביניהם הוא חוויה מרטיטה

בוטו: מחול יפני אוורנגרדי

"אם ניתן לנשמה להוביל את הגוף, יוכל הגוף להכיל את הנפש בתוכו ואת העולם על גבו." (קזואו אונו, מייסד הבוטו)

כאשר חושבים על מחול יפאני, לרוב האסוציאציה הראשונה תהיה של ריקוד עתיק יומין, עם מסורות המושרשות היטב בתרבות היפנית המוקפדת. לא כך כאשר מדובר ב"בוטו". הבוטו, מחול יפאני הנחשב אוונגארדי, נולד למעשה כמה שנים אחרי מלחמת העולם השנייה, כניסיון להתמודד עם אסונות הירושימה ונגסאקי, שנחרבו בהפצצות האטום האמריקאיות. יחד עם זאת, הבוטו איננו מנותק לחלוטין מן המסורת והתרבות היפנית. השם "בוטו" משמעו "ריקוד של רקיעת רגליים" והוא למעשה התייחסות היסטורית, המרמזת על ריקוד החקלאים המסורתי שנועד להבטיח יבולים מסורתיים. גם האיפור הלבן המכסה את פני הרקדנים שאול מאותה מסורת יפנית עתיקה.

מייסדי הבוטו, טצומי היג'יקטה וקזואו אונו, היו במקור רקדנים מודרניים. את יצירת הבוטו הראשונה הם העלו בשנת 1959. השניים עסקו בניסיון להמציא שפה חדשה של ריקוד – כזו בה הרקדן מאבד את דמותו כבן אנוש והופך לאובייקטים אחרים: להקת ציפורים, בעלי חיים שונים ואפילו עשן, מכאן ההגדרה האוונגארדית. הביקורתיות של הבוטו והיציאה כנגד מוסכמות המחול היפני המסורתי הפכו אותו לשנוי במחלוקת בתחילת דרכו. כיום הבוטו לא מוגבל ליפן והוא פרץ למדינות רבות אחרות ברחבי העולם תוך שהוא מתפתח לכיוונים חדשים.

הבוטו מלמד את הרקדן לשנות את תפיסת הגוף בחלל ואת תפיסת היחסים בין פנים וחוץ. הדרישות – גם הפיזיות (שליטה עצמית יוצאת דופן) וגם הרוחניות (מודעות) - הן גבוהות מאוד. הריקוד הוא כמעט מדיטטיבי והתנועות עשויות להיות כה עדינות וזעירות, עד כי הן כמעט בלתי מורגשות לצופה. הקהל אגב, הוא חלק בלתי נפרד מהריקוד, זאת באמצעות האנרגיות המועברות מהרקדנים אל הצופים ולהיפך. לכן הדרך הטובה ביותר להבין מה זה בעצם בוטו, היא באמצעות צפייה והתנסות.

המפגש של בורר עם הבוטו

באמצע החיים, בהיותה רקדנית מצליחה, התהפכו חייה של הרקדנית תמר בורר על פיהם. היא נפגעה קשה בתאונת דרכים ורותקה לכיסא גלגלים. למרות זאת ועם זאת היא המשיכה והיא ממשיכה עדיין לרקוד, ליצור, להופיע וללמד, במסירות רבה ובמרץ בלתי נדלה. בורר מאמינה כי התנועה היא ביטוי פנימי של האדם ואילו הבסיס של הריקוד הוא הנשמה. מבחינתה התאונה היתה הזדמנות כפויה להתחלה חדשה. מאז התאונה מופיעה בורר תדיר בארץ ובחו"ל עם מופעי סולו, עבודות קאמרי, ויצירות שהן פרי שיתוף פעולה רב-תחומי.

את הבוטו פגשה בורר בנערותה והתאהבה, החזרה אליו היתה רק עניין של זמן. "לפי הבנתי, בוטו הוא יותר מסוג של מחול, זהו סוג של תודעה. מקיימים אותו בריקוד, אבל הוא נוכח כל הזמן. כשראיתי לראשונה מופע בוטו כשהייתי בת 16 היה לי ברור שזה זה. כעבור כמה שנים (לפני כעשרים שנה, שנתיים לפני התאונה) ואחרי שעברתי בין מספר סוגים של טכניקות ריקוד, חזרתי לעבודה עם הבוטו".

בוטו להמונים

בסדנאות הבוטו בורר מעבירה סוג של התבוננות מחדש דרך הריקוד: "הריקוד משלב מחול נפשי ומנטאלי. היסוד הראשון שמתעסקים בו הוא להיות בחוויה של כאן ועכשיו בו זמנית, להתבונן במתרחש מבחוץ. אלו אבני היסוד הראשונות. בבוטו, ההתייחסות לדברים קצת שונה ממה שאנחנו רגילים, למשל מושג הזמן - שהוא לא קונקרטי,אלא גמיש ונתון לשינויים. את השינוי הזה עושים בין השאר על ידי האטה עד כדי עצירה של התנועה. בדרך זו ניתן להגיע להבנה של הזמן באופן שונה לגמרי."

הסדנאות בנויות על תרגולים של אותם עקרונות של הבוטו, שמשלבים מסע בדמיון מודרך ומהדמיון אל הריקוד: "אני נעזרת ומשתמשת בדימויים מהטבע, בעבודה עם ויברציות ותדרים של מוזיקה וקול. אנחנו עובדים עם תפיסה שונה של הגוף ושל המבנה האנטומי, ומתייחסים לכוחות האלמנטאריים – משיכה, צנטריפוגה והקשרים החשמליים שמתקיימים בין אנשים בחלל, באופן שמאפשר מפגש מחודש עם האני."

מלבד דמיון ותנועה, הבוטו מתייחס גם לצלילים: "ישנה עבודה עם סוגים מסוימים של מוזיקה, שמתייחסת למוזיקה כאל תדר ואל דרך חיים, לא רק כמלודיה או מקצב. ניתן לקרוא לזה סוג של מדיטציה בתנועה או חקר התודעה באמצעות טרנספורמציות שהאדם הרוקד חווה, שכן התנועה במהותה הוא שינוי."

"רטט" – סדנת בוטו עם תמר בורר - תתקיים בסטודיו "נעים" (סלמה 46, ת"א) ביום שבת, 7.3 מ 11:00 בבוקר ועד 13:00. מחיר הסדנא: 50 ¤ בהרשמה מראש למנויי הסטודיו ו-70 ¤ לקהל הרחב. הרשמה ופרטים בטל' - 03-5188998.

* בימים אלה מעלה תמר בורר את המופע "בארדו". המופע הקרוב והאחרון לעונה זו יתקיים בתיאטרון תמונע ב-17.3.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully