וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכוונים גבוה

ירון שוורץ

26.2.2009 / 12:12

מרכז "מכוונים לחיים" מציע למטופליו דרך אחרת. הוא טייס קרב שנלחם בסרטן, היא פסיכולוגית שיקומית – יחד הם מביאים אלטרנטיבה הוליסטית עם גב מדעי

אחת מהתופעות הבולטות של העידן החדש היא מגוון המטפלים למיניהם, שצצים כפטריות על כל פינה ושעל. ועדיין, ישנם רבים אשר אינם פונים לקבלת עזרה בשיטות טיפול אלטרנטיביות, מכיוון שהם חוששים מחוסר ההסמכה הממסדי, המיינסטרימי. עד כה, באופן יחסי, רק מספר מועט של רופאים, או פסיכיאטרים בחרו ללמוד טכניקות ריפוי אלטרנטיביות. הרוב הגדול של אנשי המקצוע הקונוונציונאליים אינם סומכים ידיהם על הטיפול האלטרנטיבי, מפני שלעניות דעתם הוא חסר תקפות מדעית. אחד התחומים שבו דווקא כן מתרחש שינוי בהקשר זה הוא הפסיכולוגיה. ראיה יפה לכך היא הפעילות הייחודית שמציע מרכז "מכוונים לחיים", אותו מנהלים ומפעילים נעה כהנא (פסיכולוגית שיקומית) ודר' אלון כהנא (פסיכולוג ארגוני) בישוב צורית שבגליל.

החלום בעקבות השבר

"אלון היה טיס צעיר ומבטיח בחיל האוויר", מספרת נועה, "פתאום, בגיל 23 התברר שהוא חולה בסרטן. הוא אמנם קיבל טיפולים והבריא, אבל עשר שנים לאחר מכן, בגיל 33, כשכבר היינו משפחה עם ילד, הכשיל אותו גופו בשנית, הפעם היה זה התקף לב". אלון עזב את הצבא ועבר תקופת שיקום לא פשוטה, שכללה התמודדות עם שינויים משמעותיים באורח החיים והרבה עבודה רגשית. אחר מכן החליטו נעה ואלון לארוז את המזוודות, מסע הריפוי המשיך במדינות מזרח אסיה. שם, במשך שנתיים וחצי של טיול הם העשירו את ארגז היכולות האישיות בטכניקות שונות לריפוי הגוף והנפש.


כשחזרו נעה ואלון לארץ, היה ברור להם ייעודם - להקים מרכז טיפול, שיתמחה בעיקר בחולי לב, ויציע התייחסות לכל מטופל כהוויה שלמה. "הכוונה הייתה להבין מה באמת חוסם בני אדם בדרך להבראה", אומרת נעה. "גילינו שהדבר שהכי קשה לחולים הוא לשנות הרגלים ולהשתנות. הידע זמין היום במהירות הבזק, כל אחד יכול לקרוא על אינסוף דרכי ריפוי, אבל בסופו של דבר רוב האנשים נוסעים בעיניים עצומות באוטוסטראדה של החיים, ומפחדים לרדת בצמתים בהם יכול להתרחש שינוי אמיתי".

הדרך לשינוי אמיתי

לדברי נעה, כל פעולה אשר מבצע האדם, גם אם תהיה פוגענית ושלילית, טמון במקורה זרע התכוונות חיובי. אך ההבנה הזו עדיין אינה מספקת. כאשר אדם רוצה להשתנות, עליו לעבור דרך מספר שלבים מהותיים. בתחילה, בשלב הראשון, הוא ימצא עצמו בהכחשה ויטען כי אין ביכולתו או ברצונו להשתנות. בשלב השני הוא יתחיל להרהר באפשרות של שינוי, אך לא יעשה דבר בנידון. בשלב השלישי הוא יתחיל להתכונן, הוא יקבע תאריך יעד ויפרסם ברבים כי משהו מהותי בחייו עומד להשתנות. "רוב האנשים מגיעים אלינו בשלבים הללו, של ההרהור וההכנה. בנוסף מגיעים כאלו שבני הזוג גררו אותם, אך הם עצמם אינם בשלים לשינוי. כולם יצטרכו בסופו של דבר להתמודד עם השלב הבא, של הפעולה והשינוי, שהוא בעצם השלב הכי קשה".

לצורך אפשור השינוי, משתמשים נעה ואלון במספר שיטות. מהעולם הפסיכולוגי הם לוקחים את הגישה הקוגנטיבית-התנהגותית. מהעולם הרוחני הם מלמדים טכניקות הרפיה, מדיטציה ודמיון מודרך. ביחס לגוף הם מלמדים תרגילי נשימה, קצת יוגה ותזונה נכונה, כאשר כל הארוחות בסדנא מבוססות על תפריט טבעוני. "מעבר לכך אנחנו גם נותנים הרצאות בנושא של התמודדות עם לחצים ומתחים. כל מה שאנחנו מלמדים מושתת על מחקר, ומגובה חד-משמעית בנתונים העדכניים ביותר מעולם המדע והאקדמיה".

השלב הבא של השינוי נעוץ ביכולת של האדם לשמר ולקיים את הדברים החדשים שלמד. לשם כך יצרו נעה ואלון מודל טיפול העוזר לאנשים לאבחן את עצמם, לצפות מראש את נקודות הקושי שעומדות לפניהם, ויחד עמם הם כותבים תוכנית פעולה ספציפית. "למרות הפן האישי", מדגישה נעה "הסדנאות מתרחשות בקבוצה, מכיוון שישנו ערך גדול לתמיכה קבוצתית. באמצעות הדינאמיקה המשותפת מושכים אנשים אחד את השני למעלה, למקום של שינוי".

התחלה של חיים חדשים

סדנת הבסיס נקראת "לתקן את הלב השבור" ומתקיימת במהלכו של סוף שבוע ארוך. לאחריה, אפשר להצטרף ל"סדנת לבלוב", שהיא סדנת המשך שאורכה חמישה ימים. "בהתחלה יועדו הסדנאות לחולי לב וסכרת, אשר ניתן לשפר את מצבם בצורה משמעותית על-ידי שינוי אורח חיים. לאורך זמן התברר כי רבים מגיעים לאו דווקא מצורך של מחלה ספציפית, אלא מכיוון שחיפשו כלים לעשות שינוי בחיים ולא לחכות למחלה שתגיע".

נעה מדגישה כי אלון והיא פועלים ממקום שמחובר לרוח האדם, אבל מאוד חשוב להם לתת עוגן לכל מה שהם מלמדים, לחזק עבור המשתתפים את הידיעה שהחומרים המועברים מבוססים וכי ישנן אסמכתאות לגבי כל רעיון ועצה הניתנים בסדנאות. "שילוב התכנים המדעיים והרוחניים, יחד עם העובדה שאלון בעצמו עשה שינוי גדול מאוד בחיים שלו, מחזק את המשתתפים ונותן להם ידיעה ברורה שהתכנים מועברים לא רק בתיאוריה, אלא באמת מהלב ומתוך התנסות אישית. זה בעצם הדבר החשוב ביותר, להראות למשתתפים שאפשר להגיע לשינוי אמיתי, למצב בו ההתנהגות החדשה מוטמעת בתוך אורח החיים, עד שזו הופכת להרגל בפני עצמה. אז אנחנו מבינים שהשינוי הסתיים וחיים חדשים התחילו".

* הסדנאות הקרובות של מרכז מכוונים לחיים: סדנה "לתקן את הלב השבור", סדנת סופ"ש בתאריכים 19-21 במרץ. סדנה נוספת בתאריכים 23-25 באפריל. הסדנאות יתקיימו ביישוב אמירים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully