וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויפסאנה בסגנון קבלי

ירון שוורץ

4.12.2008 / 19:30

ירון שוורץ ממשיך לחפש מקומות בגליל עם יותר רוח ופחות חומר, ומצא את "האור הגנוז" - ישוב שיתופי שמשלב בין קבלה לתורות מהמזרח

מי שמרבה לנסוע באזור צפת מכיר את ההרגשה הזו, קצת ליד צומת מירון מתפשטת בגוף תחושת סיפוק, הריאות שואפות את האוויר חזק, חזק, פנימה והלב מתמלא באווירה של קדושה. כמה דקות נסיעה מהצומת נמצא היישוב 'האור הגנוז'. לא הרבה שמעו עליו, אבל מי שביקר במקום יודע שהוא יוצא דופן.

האור הגנוז הוא ישוב יהודי-רוחני שכל משפחותיו הן בעלות תשובה, כלומר של חוזרים בתשובה. היישוב הוא שיתופי ומטרתו להציע מודל של חברה ללא עניים או מקופחים. לפני 20 שנה עלו על הקרקע כמה משפחות בודדות של משוגעים לדבר. כיום, מתגוררות ביישוב כבר 70 משפחות, שמפעילות יחדיו ארבעה מקורות הכנסה משותפים: סופרמרקט למהדרין זול במיוחד, בית הארחה, מרכז להפצת הקבלה ומכללה לרפואה משלימה בשם 'א?יל?מ?ה'. מנהל המכללה, הרב יובל הכהן אשרוב מספר ש"החברה ביישוב שלנו מבוססת על המוטו 'ואהבת לחברך כמוך'. את הדרך אנחנו שואבים מתורתו של הרב אשל"ג בעל הסולם, וממשיכו כיום הרב שיינברגר, שהוא גם הרב הראשי של היישוב. כל התושבים עוסקים בעבודת כפיים, לומדים קבלה ומלמדים, מה שמאפשר לחיי היומיום כאן להתנהל באווירה רוחנית מיוחדת במינה".

מדוע כל כך חשוב ללמוד קבלה? הרב הכהן-אשרוב מסביר כי רוב בני האדם סובלים מאגואיזם, כלומר, כל הזמן רוצים לקבל. "מי שזוכה להכיר את החכמה היהודית, חווה שינוי והופך בעצמו ממקבל לנותן", הוא אומר. "ספרי המקובלים עצמם מלאים באנרגיה פנימית-רוחנית שאין לה זמן או מקום, ומי שמעיין בהם, זוכה להתחבר לאנרגיה לכוחות הנפש של אותם מקובלים. צריך להפיץ את זה בכל העולם. תאר לך שבכל מקום האגואיזם של בני האדם ירד ובמקום זאת כולם יתנהגו כמו הבורא, יתנו וישפיעו".

צ'י-קונג, יוגה ותורת הקבלה

המכללה ממוקמת בלב חורש טבעי בין עצים, סלעים ובריכות מים, המזכירים נוף שהיה כאן פעם, לפני 5,000 שנה, והיא מציעה כמה מסלולי לימוד, הכוללים בין היתר, גם חיבור בין תורות הריפוי המזרחיות עם תורת הקבלה: "בכל אדם יש שלוש רמות: גוף פיזי, אנרגיה ונשמה, ושלושתן צריכות לפעול יחדיו. רבים חושבים שטאי-צ'י למשל זה רוחני, אבל האמת היא שתורות המזרח הן רק אנרגטיות ולא רוחניות".

בהתאמה, יש במכללה שלוש מגמות, המתמקדות בגוף, נשמה ובחיבור שבין רוחניות יהודית לתורת הצ'י. במסגרת המסלול העוסק בגוף עצמו, לומדים איך לרפא כל מחלה בצורה טבעית. "הכוח של הטבע יכול לרפא כל דבר", אומר הרב יובל, "רק תן לעצמך את התנאים המתאימים, כמו תזונה נכונה ושמחה". המגמה השנייה מתרכזת ברובד האנרגטי, במסגרתה לומדים רפואה סינית הכוללת דיקור, רפלקסולוגיה ושיאצו, ומגמת הלימוד השלישית עוסקת בנשמה ונקראת "הישם", במסגרתה מחברים את הרוחניות היהודית עם אנרגיית הצ'י, כך אפשר ללמוד צ'י-קונג או יוגה ולשלב את השיטות האנרגטיות הללו עם קבלה, עבודת המידות, אוצרות החכמה של חז"ל ומשנת הרמב"ם.

בשיטת לימוד זו לומדים לזהות את השורש הרוחני של המחלה, ולהתאים לה את דרך הריפוי הנכונה. האם למשל, לצורך ריפוי, זקוק האדם לתרגיל בכוח המחשבה או לצ'י קונג, הכל במטרה להניע את כוח החיות הטבעי של האדם לאפיקים של הבראה. הרב הכהן-אשרוב מסביר: "ברפואה הסינית אומרים לך שבעיה בכבד גורמת לכעס, או להפך, הכעס גורם לבעיה בכבד. הפתרון מבחינתם הוא דיקור, תמציות צמחים וזהו, אבל, אף אחד לא מלמד אותך איך לא לכעוס, או מה מקור הכעס. אף תורה לא מתעסקת בכך והנדבך הזה הוא מאוד חסר. למעשה אנחנו מלמדים איך להכיר את העולם הרגשי והמנטלי של הבן אדם".

ביישוב עצמו מתקיימות עוד שתי סדנאות פופולריות. האחת מציעה שבעה ימי ניקוי גופני-תזונתי בשילוב תרגיל גוף, נשימה וחכמת הקבלה. השנייה, נקראת 'דממה דקה' והיא המקבילה היהודית של הוויפסאנה, שבוע שתיקה, עם התבוננות בדרך המקובלים הקדמונים. באופן מפתיע, לסדנאות הללו, כמו גם למכללה, נרשמים יותר חילוניים מאשר דתיים. הפעילויות המעשיות בהן משולב מגע, נעשות בחדרים נפרדים לגברים ונשים. השיעורים הפרונטאליים הם משותפים, גברים ונשים יושבים באותה כיתה, אבל עם מחיצה ביניהם. הגברים לא נדרשים לחבוש כיפה והנשים מתבקשות לבוא בלבוש צנוע.

ומה בנוגע לחזרה בתשובה? "אנחנו לא מחזירים בתשובה, אלא מלמדים חכמה", אומר הרב הכהן-אשרוב, "אבל צריך להבין שאם אדם לומד על צמחונות, שומע הרצאות על צמחונות, קורא על אוכל צמחוני, יתכן שבסופו של דבר הוא יחליט שהוא מפסיק לאכול בשר. אבל חשוב לזכור שכיום, בעידן של חופש הפרט, כל שינוי שהאדם מחליט עליו בא מתוכו ולא מתוך כפייה חיצונית. אנחנו מלמדים את חכמת הקבלה, ומי שמחליט לחזור בתשובה, עושה בסופו של דבר את הבחירה הזו באופן מודע, בינו לבין עצמו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully