וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין עבר, אין עתיד

תמיר מסאס

29.8.2007 / 11:33

רק כאן ועכשיו. כשתתחברו לרגע, בלי היצמדות למחשבות או לרגשות, תהיו בהוויה עצמה. זו חשיבה בלתי מוגבלת, שתמצאו בה את האושר

לוחם יפני נפל בשבי והושלך למעצר. באותו הלילה, הלוחם לא יכל להירדם- תודעתו הייתה מלאה במחשבות, פחדים ודאגות לגבי גורלו ביום שלמחרת. מה יעשו לו? כיצד יענו אותו? איך יוציאו אותו להורג?

בין כל המחשבות והפחדים, נזכר במלותיו של הזן מסטר שתחתיו למד: "המחר לא אמיתי, הוא אשליה. המציאות היחידה היא הרגע הזה - כאן ועכשיו". תוך כדי התבוננות במלים אלו, מצא הלוחם את עצמו רגוע ושליו יותר ושקע לשינה עמוקה.

להחזיר את התודעה הביתה

מהו זן? בפשטות: זה להיות כל כולך אחד עם העשייה. למשל, כאשר אתה אוכל, כל כולך בהווית האכילה - אתה מודע לריח ולטעם של האוכל. כשאתה מקשיב לחבר, אתה כל כולך בהקשבה, לא מפרש, לא משנה, לא מתקן את דבריו – אלא אך ורק מקשיב. לכן בזן יש פתגם ידוע: "כשאתה יושב - שב וכשאתה הולך – לך, אך מעל הכל אל תהסס!".

התודעה שלנו מפוזרת לכל עבר- עסוקה באתמול, עסוקה במחר. תפקידנו להחזירה הביתה, להחזירה למקום שבו אנו נמצאים רגע אחרי רגע. בזמן נהיגה - רק תנהגו, ובזמן עבודה- רק תעבדו, אל תביאו חלומות לנהיגה ואל תביאו את הבית לעבודה. זו חשיבה בלתי מוגבלת.

בזמן העשייה אין הפכים - אין סובייקט, אין אובייקט, אין פנימי, אין חיצוני. חוץ ופנים הפכו אחד, אתם וכל היקום אחד - מעולם לא נפרדתם. בזן אנו קוראים לזה "המוחלט". קל לומר אך קשה לבצע. כשאנו אוכלים מזון, או קוראים ספר או הולכים ברחוב, לא תמיד נהיה מודעים במאה אחוז לפעולה הנעשית. כמה פעמים סיימנו לקרוא עמוד בספר ומצאנו את עצמנו לא זוכרים מה קראנו? מחשבות באות והולכות שוב ושוב ואנו מוצאים את עצמנו נצמדים למחשבה או דוחים אותה.

להרפות מהמחשבה

כשאנו נצמדים או דוחים מחשבה, רגש, דחף או כל דבר אחר, אנו בבעיה, מכיוון שאנחנו כבר לא אחד עם אותה הוויה נטו (התודעה מעורפלת ברגשות וכדומה ולכן אנו לא שלמים עם עצמנו). אם נסתכל לעומקו של כל קונפליקט נראה תמיד היצמדות או דחייה למחשבה או לרגש או לדחף. כל שעלינו לעשות הוא להרפות, כאשר מחשבות, רגשות ודחפים מתעוררים בנו.

כאשר התודעה מרפה מהיצמדות ודחייה היא צלולה לחלוטין, נקיה ובהירה. תודעה זו מאוד חשובה. כשכעס, תשוקה או גאווה (המכונים "שלושת הרעלים") מתעוררים בנו הם יחלפו במהירות אם לא ניצמד אליהם או נדחה אותם. נראה את טבעם האמיתי - הארעיות (זמניות), וזה כשלעצמו יהיה לנו לתבונה.

בשעת כעס, ברגע הכעס - יש להעלות את השאלה מיהו הכועס? או מאיפה הכעס מגיע? זוהי דרך נהדרת לגלות אי היצמדות לכעס, לתשוקה ולגאווה. החופש והאושר נמצאים בחשיבה הבלתי מוגבלת!

המאמר הוא פרי לימוד של מורי הדרך שזכיתי ללמוד מהם. אני מוקיר להם תודה על הלימוד, האהבה והחמלה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

תמיר מסאס הוא מורה לדהרמה (זן בודהיזם) מהזרם הקוריאני מבית הספר הבינלאומי KWAN-UM. בעברו, חי שנים אחדות כנזיר זן בדרום קוריאה, הודו, תאילנד, נפאל ובורמה. כיום, מתרגל ומלמד במרכז הזן הישראלי (זנדו) בתל-אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully