וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך להפסקת הסבל

יובל אידו טל

31.8.2007 / 14:15

בשביל לא לסבול עלינו להפסיק להשתוקק. רק כך נשתחרר באמת ונהנה ממה שיש לנו - האמת הנאצלה השלישית של הבודהה

וזוהי האמת הנאצלה של הפסקת הסבל: להפסיק באופן מלא את אותה ההשתוקקות, כך שלא תיוותר כל השתוקקות, לעזוב אותה, להיות חופשיים ממנה, להשתחרר ממנה, לא להותיר לה מקום.
(דהמצ'קוופאטנה סוטה).

די למשככי הכאבים. די להסטת תשומת הלב ממקור הכאב. די לבזבוז הזמן והאנרגיה על פתרונות ביניים זמניים ולא ממצים. הפתרון שמציע הבודהה הוא פתרון יסודי, בסיסי וחסר-פשרות. הבודהה ניגש היישר אל שורשי הסבל: אל ההשתוקקות עצמה. אם נחזור וניזכר בכך שתיארנו את הבודהיזם כסוג של פסיכולוגיה, שמטרתה היחידה היא לפתור את הסבל, הרי שעכשיו מסתבר שהפסיכולוגיה הבודהיסטית יומרנית במיוחד.

זו אינה פסיכולוגיה שמנסה, כפי שהציע אחד מאבות הפסיכולוגיה המודרנית, להפוך אנשים אומללים בצורה פתולוגית לאומללים בצורה נורמלית או סבירה (אין בדבריי כדי לרמז שבכל זרמי הפסיכולוגיה המודרנית מסתפקים בפתרון זה). הפסיכולוגיה של הבודהה מציעה פתרון כולל וגורף לבעיית הסבל. טיפול שורש, אם תרצו: יש להפסיק באופן מלא את ההשתוקקות. כשלא אשתוקק – לא אסבול.

לשחרר ולא להיאחז

אם אין פער בין מה שיש כאן ועכשיו לבין מה שהייתי רוצה שיהיה, אפשר לראות מה יש באמת – כאן, עכשיו. אם אני מבין, באמת ובתמים, שכל הדברים נמצאים כאן באופן זמני ושבמוקדם או במאוחר ייעלמו, אם אני משחרר את הדברים מאחיזתי ומאפשר להם לעשות את דרכם בסביבתי מבלי שאיאחז בהם, או אז אני יכול לגעת בהם, ליהנות מהם, לחיות אותם ובו באותו הזמן גם לאפשר להם להתקיים כדרכם. אם אני נאחז בשוקולד, לופת אותו חזק בשתי ידיי, יימס השוקולד בחומה וכוחה של לפיתתי, ילכלך את ידיי ולא אוכל עוד ליהנות ממנו.

אם אני לא משתוקק להפסיק את הכאב רק באופן זמני, אני יכול לראות את מקורו ולפתור אותו בצורה עמוקה יותר. אם נשהה עוד רגע עם דוגמת השוקולד, הרי שאם אני לא נאחז בהשתוקקות לשוקולד, כל קוביית שוקולד שנקרית על דרכי היא הפתעה נעימה. אם אני לא משתוקק אך ורק לשוקולד, אם אני לא מכתיר את השוקולד כמתוק האולטימטיבי, האחד והיחיד, אני יכול ליהנות גם ממתיקותו של תפוח. אם אני לא מודד את מתיקותו של התפוח כנגד מתיקותו של שוקולד, אני מגלה שגם התפוח מתוק. אם אני לא משתוקק יתר על המידה לשוקולד, לעולם לא אוכל שני קילוגרמים של שוקולד בבולמוס אחד גדול. כשאוכל די הצורך, אפסיק, והבטן לא תכאב.

להפסיק להשתוקק

ואם אני באמת ובתמים לא משתוקק לשוקולד, אם אני לא נאחז בו, לא לופת אותו, אולי אוכל גם לחלוק מעט מהשוקולד עם אלה שבסביבתי. לאלה שלפני כן לא שמתי לב עד כמה הם רעבים, כי הייתי מרוכז מידי ברעב הפרטי שלי. אחרי הכל, שני קילוגרמים של שוקולד יכולים להאכיל הרבה אנשים רעבים.

הוראותיו הבסיסיות של הבודהה פשוטות, אך אין זה מן הנמנע שיעלו מן העיון בהן שאלות עקרוניות רבות. איך עושים כזה דבר? איך מפסיקים להשתוקק? הרי הדבר שלכאורה נראה כטבעי ביותר הוא לסמן לעצמנו מה אנו רוצים, ואז לצאת במרדף אחרי מושא תשוקתנו.

האם באמת יש צורך לוותר על ההיאחזות? ואם כן, האם באמת אפשרי הדבר – לא להשתוקק לדבר? לא זו בלבד שהבודהה אומר שכן, זה אפשרי, הוא גם מתווה את הדרך המפורטת להפסקת ההשתוקקות ולהפסקת הסבל שנובע ממנה, דרך שנקראת הדרך כפולת השמונה:

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מתוך הספר "בודהיזם: מבוא קצר", מאת יובל אידו טל, ראה אור בסדרת דתות העולם (בעריכת פרופ' אביעד קליינברג), המשותפת להוצאה לאור של אוניברסיטת תל אביב ולהוצאת מפה. הספר מספר על ראשית הבודהיזם ועל אחריתו. תיאור מרתק של תפישת עולם, שמיליוני בני אדם מוצאים באמצעותה טעם לחייהם. הספר מהווה מבוא מהימן לקורא הסקרן ויכול לשמש בן לוויה למי שמבקש למצוא בדרך הבודהה פתרונות למצוקות החיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully