וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנה הם באים

מזל אהרוני

23.8.2007 / 13:01

ימים של תפילה, חשבון נפש והתחברות לעצמנו - על המשמעויות הקבליות של חודש אלול, שמיוצג על ידי מזל בתולה

באכדית משמעות שמו של חודש אלול, השישי למניין חודשי השנה, הוא טיהור וכפרה ואכן אלו הם ימים של תפילה, תשובה, מחילה, כפרה וחשבון נפש. זוהי הזדמנות נהדרת להתחבר מחדש לאור ולרוחניות, לפנימיות ולאני, לעצמי ולזולת. זה הזמן לסיים את מעגל השנה הקודמת ולפתוח מעגל חדש, שנה חדשה ושלב חדש בנתיבי החיים.

אלול המסתיים בראש השנה, סוגר למעשה את מעגל השנה היהודית, אבל במקביל הוא פותח מעגל של סיכום, התבוננות פנימה לתוך הנפש לקראת יום הדין, כפי שנכתב במקורות: "בראש השנה כל באי עולם עוברין לפניו כבני מרון" (ר"ה טז, א). הכוונה היא למעגל בן 40 יום, שבמהלכו מתרחש תהליך תפילה ותשובה ששיאו וסיומו ביום כיפור. תקופת אלול היא ימים של רצון לפני ראש השנה ולכן מרבים באמירת סליחות ותחנונים לפני הקדוש ברוך הוא - מנהג שמתקיים עוד מימי קדם.

אלול מוקדש לחשבון נפש אישי, שכולל את מעשינו באחד עשר החודשים שחלפו. לפי ספר הזוהר, תשובה אין פירושה בקשת סליחה וקבלת מחילה מהבורא. יתרה מכך, אלול הוא חודש אוניברסלי המיועד לאנושות כולה. בשני ימי ראש השנה נידונים בני כל העמים ולא רק היהודים. למעשה, כל ידע הגלום בתורה וכל מועדי ישראל נועדו לכל האנושות ועם ישראל נבחר לשמש כצינור להעברת המסר.

ויהי חושך ויהי אור

רבים סבורים, כי במשך השנה אפשר לפגוע בזולת ובראש השנה להיכנס לבית הכנסת הקרוב ולבקש סליחה, תוך התעלמות מוחלטת מהנזק והסבל שנגרמו לקורבן. אחרים חושבים, שתשובה היא חזרה לדת או לערכי המסורת. אך תשובה היא מסע רוחני יסודי המרחיק לשורש עולמנו. עצם החיבור המחודש לצינור המוליך את כוח האור, מגלה אור גדול ובנוכחות האור - החושך נעלם ונמוג.

אין צורך בכוח ואלימות לסלק כאוס, צריך רק לגלות ולהוסיף אור. משמעות האור היא לעשות מעשים טובים, שבאים מתוך הרצון לתת ולהשפיע. בזוהר הקדוש נכתב: "אל תילחם בחושך, כי למלחמות נגד החושך אין שום סיכוי להצליח. הדלק את האור והחושך ייעלם, הקדש את כל המאמץ לגילוי האור והפצתו דרך העבודה הרוחנית כדי להתגבר על העולם הגשמי".

חודש בסימן מזל בתולה

מזלו של חודש אלול, מזל בתולה נזכר בירמיה ל"א: "שובי בתולת ישראל, שובי אל עריך אלה לפי שחודש זה הקובע לתשובה". אברהם אבינו, שמייחסים לו את היותו "האסטרולוג הראשון", בישר דרך ספר היצירה, ספר הקבלה הראשון, שהחודש נשלט על ידי מזל בתולה. המשמעות המעשית לכך היא, שבחודש אלול ישנה הזדמנות ייחודית להשגת שליטה בחיינו ועיצוב גורלנו, עשיית סדר וארגון מחדש של כל מהלכינו.

באלול יש בכוחנו לנקות את "גיליון ההתנהגות" שלנו ולהחזירו למצב בתולי. האותיות המייצגות את מזל בתולה לפי ספר הקבלה הן י' ו- ר'. האות י' מסמלת את היד הנותנת ולוקחת, זהו האיזון האמיתי. נותנים כדי לקבל ובכך מגיעים להארה פנימית. הכוכב ששולט על מזל בתולה לפי הלוח העברי הוא מרקורי, המסמל את הצורך בידע, בתקשורת ובחשיבה הגיונית ומסודרת.

השילוב הקוסמי הזה תואם לדברי הרבא"ד, שטען כי חודש אלול הוא "עת רצון", הזמן בו פתוחים שערי שמים והבורא מקבל בשמחה ובאהבה את כולנו. זהו זמן טוב לעשות למען היקום כולו. במזל בתולה טמונה אנרגיית תשובה, ניקיון רוחני שלם ונעורי נצח. בראש החודש נהוג לסעוד יחדיו ולברך "המוציא" על כיכר לחם משותפת, באופן זה מאחדים את המאמץ ומגבירים את הסיכוי, שבראש השנה הקרוב הבא עלינו לטובה, נצליח להביס את הכאוס.

לנקות את הנפש

תהליך התשובה והתפילה, חשבון הנפש הרוחני יוביל לניקיון נפשי. אדם החווה את התהליך על ידי מודעות עמוקה למעשיו, יגיע לראש השנה בידיעה, שהשנה החדשה הולכת להיות מלאה בכל טוב. זה היבט של אחריות אישית, שתורת הקבלה מלמדת אותנו. כל אחד מאיתנו אחראי באופן אישי להצלחתו או לכישלונו בגילוי האור בחייו. מוטלת עלינו החובה לקחת אחריות למעשינו השליליים ולהתחייב לא לחזור עליהם. המודעת הזו עוזרת להגשים את הבתוליות והטוהר ולפתוח דף חדש לקראת שנה חדשה, טובה יותר.

מי שאינו עסוק רק בעצמו, אלא דואג גם לזולתו, נחשב לאדם נותן. רבי שמעון ורבי אליעזר בנו, ידעו שיש להם תפקיד ביקום: להשפיע על כל העולם ולא לדאוג לעצמם. רבי שמעון ורבי אליעזר השלימו זה את זה. הם ידעו שזו זכות עצומה, שבצידה החובה לדאוג לעולם כולו. רבי אליעזר היה היחיד שתפילה פרי עטו נאמרת בעשרת ימי תשובה ובימים הנוראים.

סופר על כך, שרבי אליעזר נתן לעם ישראל את ההזדמנות להתחבר אליו ולמעשיו הנעלים. בחודש אלול עם ישראל זקוק למעשים חיובים מתוך מודעות של השפעה על הזולת ומתוך דאגה ואחריות לגורל העולם. אם ישכיל העם להבין ולזכור זאת כל שנה, תהיה זו שנת שינוי אמיתי לטובה. או כפי שאמרו חכמים: "תעשו טוב תמצאו טוב וישר כוח".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

מאפייני מזל בתולה

השישי בגלגל המזלות, שייך ליסוד האדמה. מזלות האדמה מבטאים את הגישה המעשית בחיים, זו המעדיפה את ההגיוני והמוכח על פני הספקולטיבי ועתיר הסיכונים. הכוכב במזל זה, מרקורי, מסמל בצד הנקבי שלו את ארגון ואחסון המידע כחלק מתהליך הלמידה.

התכונה המובילה אצל בן מזל הבתולה היא האחריות. הוא מבין שהמשימות מוכרחות להתבצע עד תום ובשלמות. ההגיון מדריך אותו במרבית תחומי החיים. כל מצב והחלטה עוברים את מסננת ההגיון: האם נכון לנהוג כך, או שיש דרך אחרת יעילה וקצרה יותר? האם לבצע את העסקה כך או אחרת? המוח עובד ללא הרף. כל הנתונים זורמים למרכז הבקרה והוא עסוק בארגון המידע.

הוא ניחן ביכולת יוצאת דופן לרדת לפרטי פרטים, מה שעלול להוציא מהכלים את מי שאיננו מורגל בכך. הרגישות לפרטים הקטנים נוגעת גם להופעתו החיצונית. במספרה ייתן הוראות מדויקות לספר מה עליו לעשות ובצאתו לקניות יבזבז שעות עד שימצא בדיוק את אשר חיפש. נקלעת לויכוח עם בן בתולה? לא תצא ממנו כשידך על העליונה.

הנטייה שלו לסדר ולארגן כל דבר, לא מסתדרת עם תכונות כמו ספונטניות והתלהבות. במסיבות לא תמצאו אותו במרכז רחבת הריקודים. סביר יותר שיעמוד בצד עם חבר לעבודה וישוחח איתו על מה שצריך לשפר במקום העבודה.

בני מזל בתולה ביקורתיים לא רק ביחס לאחרים, אלא גם ביחס לעצמם. לפני הכול, הם דורשים שלמות מעצמם. כחברים, הם דואגים ומסורים. אם מישהו מידידיהם זקוק לעזרה, הם יהפכו בשבילו עולמות, בלי לצפות לתשואות או להערכה. בשבילם חשובה התוצאה.

בן מזל בתולה נחשב צנוע, אין הוא נוהג לשבח ולפאר את עצמו. מבחינתו, העובדות צריכות לדבר בעד עצמן. מבחינה חברתית הוא שמרן ולא מסתגל לתנאים חברתיים השונים מאלה שהורגל אליהם. מזל בתולה שייך לאיכות המשתנה, המסמלת תהליכי למידה, תפקוד ורכישת מקצוע והשתלבות בנורמות החברתיות המקובלות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully