וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבר צעצוע

ערן הלוי

29.5.2007 / 13:15

להסתכל מסביב ולגלות שתפקידו המסורתי של הגבר השתנה. מה קורה כשהמסע למציאת זהות גברית חדשה הכרחי מתמיד

מאז ימי הביניים, רואה כל דור את התקופה שבה הוא חי ככזו המסמלת על "עידן חדש" ואת עצמו כפורץ דרך מודרנית בעולם החדש והמשתנה. אבל למרות השינויים הרבים שחלו במאות האחרונות בתרבות האנושית - בדת, במשפחה, בעבודה ובטכנולוגיה - נראה שהגברים ממשיכים להחזיק בתפקידים המסורתיים, ללא יכולת ורצון להשתנות.

כשהייתי נער, בשנות ה- 70 , הקודים החברתיים הגלויים והסמויים של "הגבר האמיתי" היו ברורים והיה עליך:
· לשחק כדורגל או כדורסל.
· לשכב עם כמה שיותר בחורות.
· להיות קשוח ולהכות את מי שמעליב אותך ואת חברתך.
· לא לחשוף רגשות, כי זה סימן לרכרוכיות ונשיות.

למרבה הצער, נראה שגברים רבים מתנהלים באמצעות הקודים האלו, באופן לא מודע, גם היום. עם זאת, בשנים האחרונות חלה תזוזה עמוקה והלוחות הטקטונים שתמכו בתרבות המסורתית מתחילים לזוז, סדרי העולם משתנים ומה שהיה ברור ומובן מאליו בעבר - אינו כזה היום. המבנים הישנים שהחזיקו מבחוץ את המשפחה, הדת והתרבות מתפוררים ומבנים חדשים עדיין לא נוצרו. שינויים אלו מזעזעים גם את התפקידים המסורתיים של הנשים והגברים ונראה שהשאלה שעולה היא מה המשמעות של להיות גבר היום?

גבר שישאל את השאלה הזו וימתין מספיק זמן לתשובה מהבטן, ירגיש מבולבל ונבוך. גברים רבים מרגישים שהם בעיצומו של קרב לילי נגד אויב בלתי נראה וקולות עוינים מהחשכה קוראים קריאות תגר: "גברים יותר מידי אלימים, רכים, צמאי מין, רציונליים, אבודים, תאבי כוח ושליטה ונכים רגשית". אז מי עלינו להיות ? נראה שיותר ברור לנו מי עלינו לא להיות.

לעבור מבדידות לשיתוף

בפני הגבר הישראלי ניצב אתגר כפול: עליו לשמור על איכויותיו כלוחם, בכדי לשרת את צרכיו הקיומיים ובו זמנית לפתח בהוויה הגברית איכויות נוספות, בהן הקשבה לעצמו ולאחרים, מודעות לממד הרגשי וביטויו, אמפתיה וכבוד הדדי. כגברים, עלינו לשמור על הארכיטיפים הגבריים הטבועים עמוק בתוכנו : עוצמה, הובלה, נתינת כיוון, תמיכה ויכולת ביצוע, באופן שישרת אותנו, את נשותינו ואת החברה מסביב.

גברים רבים שאינם רוצים לאמץ את הגבריות הקלאסית הישנה, בוחרים להתחבר לצד הנשי שלהם. אין ספק שזו חלופה הולמת, אבל הגבריות החדשה מבקשת שינוי עמוק יותר, שישמור על האיכויות הגבריות ויעשה להן התמרה לכיוון חיובי: מאגרסיביות לעוצמה, משליטה להובלה ומבדידות לשיתוף.

חיפוש אחר מודל גברי חדש

יותר ויותר גברים מחפשים מודל לגבריות חדשה, לאחר שהבינו שהמודל הישן הפסיק לשרת אותם. מפגשי "אבירים ללא שריון" נועדו לתת מענה לחיפוש הזה ומציעים מרחב תומך לחיפוש משותף. הנה כמה מהשלבים הראשונים במסע למציאת הזהות הגברית:

- על כל גבר להיפרד מהאישה שבתוכו ולבנות את גבריותו בנפרד ממנה. רק לאחר הפרידה, יוכל לחזור ולפגוש את החלק הזה שבתוכו, אך הפעם ממקום חדש.

- התבוננות אמיצה בטקסי החניכה הגבריים, בהם מלחמה,עבודה ומין , והבנה לגבי השינוי הנדרש בכל אחד מהם.

- הצורך המולד שלנו ל"חברותא גברית" תומכת, ללא ביקורת, ציניות, משחקי כוח ושיתוף בעולמנו הפנימי הגברי.

- להבין שאני הבן של אבי ואביו של בני. על המודלים הישנים והמודעות הנדרשת לשינוי שלהם.

החיים בתקופה כזו, שמאופיינת בשינויים מהירים, מכריחה אותנו כגברים וכבני אדם, לקחת מהעבר את כל מה שחשוב, מהותי ומשרת אותנו גם היום, אך לשחרר את מה שדורש שינוי. הדרך לשינוי מתחילה במודעות והכרה עצמית אמיצה, זה הרגע המתאים ביותר לתחילת המסע.

הכותב יעביר מעגלי הקשבה לגברים בסדנה "שיווה", שתיערך בין התאריכים 21-23 ביוני בבית אורן. הסדנה מזמינה את הגברים להמשיך בעבודה האין סופית להבנת המהות הגברית, על ידי מגוון פעילויות ומורים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully