וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחזרה לעתיד

אפרת שמר

7.5.2007 / 14:03

תהליך "תרפיית קו הזמן" יעזור לכם להשתחרר מפחדים שאינם משרתים אתכם ולהשאיר מאחור רגשות שליליים שנחוו בעבר

"אין לי מושג מה קרה כאן עכשיו, אבל בפעם הראשונה בחיי אני לא מרגישה את הפחד הזה!" אלה (שם בדוי) הביטה בי מחייכת. חייכתי בחזרה. זה שוב עבד. זו לא הפעם הראשונה שבה אני שומעת את המשפט הזה בדיוק בסיומה של פגישה, שבה השתמשתי בהליך של "'תרפיית קו-הזמן".

אלה היא מורה לחינוך מיוחד, בת 39, נשואה ואם לשניים. היא הגיעה אליי בעקבות מעצורים רגשיים שמונעים ממנה לממש את רצונה: לעזוב את מערכת החינוך ולצאת לשוק הפרטי.
עד מהרה התברר כי הקושי המרכזי שהיא חווה הוא פחד חסר היגיון לאבד את כל כספה. בכל פעם שחשבה להתפטר ולצאת לעצמאות, פחד עצום השתלט עליה ולווה בתסמינים גופניים ותרחישים עתידיים שבהם היא רואה את עצמה נזרקת עם ילדיה לרחוב. בשל כך, נשארה אלה במערכת החינוך, כשהיא מרוויחה משכורת זעומה ומונעת מהפחד להישאר חסרת כל. בנוסף, פחד משתק אחז בה בכל פעם שרצתה לברר את מצבה הכספי, מה שהקשה עליה עוד יותר לתכנן את עתידה.

במהלך השנים שבהן אני עובדת כמנחת תהליכי שינוי בשיטת ה- NLP פגשתי פעמים רבות אנשים שעצרו את עצמם, בניגוד לכל טיעון הגיוני, מלהתקדם ולהתפתח, בשל רגשות כעס, אשמה, עלבון וכמובן פחד. מצאתי כי בעזרת ההליכים המובנים של שיטת ה- NLP קל יחסית להתגבר על קשיים אלו. באמצעות בירור האופן שבו המוח האנושי 'מקודד' ומאחסן זכרונות וחוויות, שמעוררים בנו רגשות קשים, ניתן לדעת כיצד לשנות את הקידוד הזה ולהביא תוך זמן קצר מאוד לשינוי משמעותי בהרגשה. אחד הכלים היעילים והמדוייקים הוא "תרפיית קו-הזמן", שמתרכז באופן שבו מוחנו "מקודד" את מושג הזמן שלנו.

למקם את הזכרונות בעבר

מאז שחר ההסטוריה היה המין האנושי מודע למהלך הזמן - פילוסופים דנו ברעיון הזמן, מדענים עסקו במדידה מדוייקת של זמן. מפתחי ה- NLP, בשנות השבעים של המאה שעברה, החלו להשתמש באופן שבו אנו מודעים לזמן כתפישה טיפולית. רעיון 'קו הזמן' מתאר את הדרך שבה אדם מייצר ומאחסן באופן לא מודע את מחשבותיו.

האם תהיתם אי פעם כיצד אתם מבדילים בעיני רוחכם בין חוויות שקרו בעבר לבין חוויות שעדיין לא התרחשו? כשאתם מתכננים את יום המחר או אירוע חשוב כלשהו בעתידכם, כיצד אתם יודעים שמדובר בתכנון לעתיד ולא במשהו שכבר התרחש?
אתם פשוט יודעים.
שיטת ה- NLP חקרה לעומק את האופן הלא מודע, שבו אנו בונים בעזרת חוש הראיה, השמיעה, המישוש, הריח והטעם את מחשבותינו ומה מסייע לנו לשייך את המחשבה לעתיד או לעבר. 'קידוד' הזמן במוח נעשה באופן דומה לקוד המגדיר את פעולתה של תוכנת מחשב.

'קו-הזמן' מאפשר לאבחן איך כל אדם מבדיל בין זכרונות העבר שלו לבין חווית ההווה שלו ולבין מחשבותיו לגבי עתידו. התהליך מאפשר עבודה עם ה'קידוד' הלא-מודע של הזכרונות, הכחדת תוצאות שליליות של חוויות מהעבר ושינוי דפוסים ש"אינם הולמים". עבודה זו מאפשרת ניהול תגובות רגשיות בלתי רצויות הבאות לידי ביטוי בחיי היומיום, בהן התפרצויות זעם, אדישות, דיכאון, עצב וחרדה כרוניים.

עם הפנים לעתיד

נחזור לאלה. היא הונחתה ליצור את קו הזמן שלה ולדמיין שהיא יכולה לרחף מעליו. כאשר התבוננה בו מלמעלה, יכלה לאתר בקלות אירוע בעברה שיצר השפעה על תפישת הבטחון הכלכלי שלה בהווה.
כשהתרחש האירוע, הוא קודד במוחה לא כאירוע השייך לעבר אלא כאירוע ללא זמן, שחי בה כהווה לכל דבר ולכן תמיד ישפיע עליה כאילו הוא קורה כעת. דבר מעניין נוסף שהתגלה: מסתבר, שהאירוע ההוא אפילו לא היה קשור לענייני כסף וחומר.

היא הונחתה לבצע שינויים בקידוד, בכדי לתפוס אותו כאירוע השייך לעברה וכך גם היתה מסוגלת להפיק ממנו למידה רבה יותר ולשחרר את הפחד. לאחר מכן, הונחתה 'לעדכן' את קו הזמן ולהתאימו לקידוד החדש. לקראת סיום הפגישה הונחתה אלה להרהר שוב בעתידה המקצועי, כפי שעשתה פעמים כה רבות, אך הפעם המחשבה לא עוררה בה את הפחד הרגיל, אלא הופיע כתכנית עתידית לכל דבר. את שנת הלימודים תשס"ז החלה אלה כיועצת במרכז לאבחון ליקויי למידה. לעבודה הזו היא התקבלה בקלות והיתה מרוצה להפליא מהמשכורת החדשה שלה.

כאמור, שיטת "התרפיה בקו הזמן" מאפשרת הסרת החלטות מגבילות, שמלוות אנשים לאורך שנים רבות ומנהלות את חייהם: "אני לא מספיק טוב", "לעולם לא אהיה מספיק עשירה" או "לא מגיעה לי זוגיות טובה". ההחלטות האלה יוצרות מגבלות מלאכותיות, שמפריעות לנו ליצור יעדים ברי השגה. שיטת "התרפיה בקו הזמן" תביא לשינוי בתפישה של נושאים שונים הטמונים בעבר וכך אפשר יהיה לחיות עם הפנים קדימה לעתיד, תוך מימוש מלא יותר של הפוטנציאל האישי.

כותבת המאמר היא מוסמכת NLP בינלאומית בדרגת טריינר ואחת מארבע השותפות המייסדות של מרכז NLP-PLUS העוסק בהקניית שיטת ה- NLP.
בסוף השבוע הקרוב, ב 11-12 במאי, תתקיים במלון מעלה החמישה, סדנת אורח חד-פעמית בשיטת ה- Time Line Therapy, בהנחיית ההיפנותרפיסט הבריטי, פול קלאף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully