וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי

דינה רובינס-דקל ויפעת וינשטיין - זהר

1.5.2007 / 16:45

לא חייבים להמשיך לחיות עם הטראומה. ריפוי לפי שיטת ה-NLP מציע כמה פתרונות שיעזרו לכם לצעוד קדימה בלי הזיכרון הכואב

עד כמה שהדבר עשוי להיתפס כמפתיע: לא רק אנשים שנחשפו באופן ישיר לאירועים טראומתיים, סובלים מהשפעתם המתמשכת. ייתכן שכל אחד סביבנו עלול לשאת בתוכו תסמינים פוסט-טראומתיים ברמות שונות. עצם החיים במדינת ישראל מזמנים חשיפה יומיומית כמעט לתופעות העלולות לגרום לטראומה: אחת מהן היא ההשפעה ההיסטורית של חוויית השואה בעיצוב זהותנו הלאומית, וניצולי השואה הרבים שהטראומה עדיין חיה בהם ומועברת הלאה לדור השני והשלישי.

הגבולות המטושטשים בין חיי האזרחות לחיי הצבא יכולים אף הם להביא לחווית טראומה. מההשתתפות הפעילה בלחימה, דרך חוויית העורף המאוים ועד המתח הבלתי פוסק בחיי היומיום ללא פתרון הנראה באופק. כשמוסיפים לזה את ריבוי תאונות הדרכים, נפגעי פעולות האיבה והתקיפות המיניות, אפשר לומר שלא חסרים נושאים טעונים שמצליחים לחדור מבעד לחוסן הנפשי של החיים בישראל.
לא רק מי שנכח באירוע חווה את הטראומה, אלא גם אנשים שנחשפו אליו באופן עקיף: עדי ראיה, בני משפחה, חברים וקהילות.

שיטת הטיפול NLP, שנמצאת בארץ מזה כעשור, נלמדה עד היום בהקשרים אחרים של תרפיה. ה-NLP, או בשם המלא Neuro-Linguistic Programming - פותחה בארה"ב בשנות ה-70 כשיטת טיפול קצרת מועד ועד מהרה צברה מוניטין כאחת משיטות התרפיה היעילות בעולם. ה- NLP לטיפול בטראומה אינה מוכרת עדיין בישראל. הייחודיות שלה נובעת משלושה מרכיבים עיקריים:

הגדרת האירוע על ציר הזמן

חוויית הטראומה שבה ונשנית בחייו של הנפגע, ישנה תחושה שהיא מעולם לא הסתיימה. היא חוזרת שוב ושוב בצורה של התפרצויות זיכרון: מראות (כתמונות או סרטים), קולות, תחושות וריחות חוזרים ועולים ללא כל קשר למציאות הנוכחית.

אחד השלבים הראשונים בתהליך ההחלמה הוא היכולת לתחום את הטראומה ולהגדירה בצורה מדוייקת על ציר הזמן כאירוע שיש לו התחלה, אמצע וסוף. לאחר מכן, חשוב להציב את האירוע במקום שאליו הוא שייך ברצף הזמן – כלומר, בעברו של המטופל (להבדיל מההווה).

אישה שחוותה טראומה על רקע תקיפה מינית, תבקש עזרה בעקבות המחשבות הכפייתיות על האירוע שמונעות ממנה לתפקד בחיי היום יום. המותקפת תחווה את פלישת התוקף אליה כחוויה מתמשכת, כזו המתרחשת בכל פעם מחדש כשעולים בה זיכרונות התקיפה.

עם הגדרת האירוע על ציר הזמן, תובהר ההפרדה בין האירוע עצמו ובין הסימפטומים שהוא מעורר המתלווים לזיכרון התקיפה, בהם הפחד וחוסר האונים.

בשלב הבא, תתבקש המטופלת 'להריץ' את האירוע הטראומתי כסרט (עם הגדרה ברורה של התחלה, אמצע וסיום האירוע), תוך יצירת הפרדות רגשיות מהאירוע, על ידי הסתכלות עליו מבחוץ. כך, לראשונה מאז קרה האירוע, היא תצליח לתפוס אותו כיחידה מוגדרת בזמן, כאירוע שהתחיל ואז הסתיים וכעת הוא שייך לעבר ושם הוא נשאר, בזמן שבו היא חיה את חייה בהווה.

חיבור מחודש למשאבים

העבודה עם המטופל נעשית תמיד מתוך רגישות עצומה לאירועים שעבר, כשמוקד העבודה אינו בשחזור מפורט וכואב של האירועים. להיפך, השינוי הצפוי מגיע ממקום של העצמה, חיבור למשאבים ויכולותיו של האדם. באמצעות טכניקות של עיגון זיכרונות מעשירים וטובים, ניתן ליצור מוקד קבוע של עוצמה אישית פנימית. דווקא בעבודה עם אנשים שחוו טראומות, ישנה חשיבות עצומה בחיבור המחודש הזה ליכולות האישיות. פעמים רבות האדם המגיע לטיפול אינו מאמין שיש לו עדיין את הכוחות והיכולות האלה.

אחד היתרונות הבולטים בתהליכי ה- NLP הוא היכולת לגלות ולחבר מחדש את האדם למשאביו ובכך להחזיר לו תקווה. חייל שנלחם במלחמת לבנון השניה, שב לביתו כשהוא סובל מתסמינים של דיכאון. התברר כי הוא חש חסר אונים גם בשל משבר באמונו כלפי המערכת הצבאית והמדינה, ובשל משבר באמונתו ביכולת האדם לקבוע ולהשפיע על גורלו. הוא איבד את שמחת החיים ולא מצא כוחות לצאת ממיטתו ולנהל אורח חיים נורמלי.

התהליך הטיפולי, שכלל גם את תחימת האירועים על ציר הזמן וגם את 'קידודם' מחדש במוחו (על כך יוסבר בהמשך), נעשה תוך שימוש בכוחות נפש שהיו קיימים בו והוא לא ניצל אותם עד כה לצורך ההחלמה. הוא החל לתפוס את עצם חזרתו הביתה ככוח הישרדות אדיר, ולתרגם לעצמו את פגמי המערכת לכדי מוטיבציה לשנות ולתקן. כשהתחבר לכוחותיו באופן הזה, הוא שב לתפקוד פעיל ואף החל להיות מעורב פוליטית.

'קידוד' מחודש של האירוע במוח

כאמור, האירועים פורצים אל המודע ללא שליטה בצורה של מראות, קולות, תחושות או ריחות. שיטת ה – NLP מאפשרת יצירת קישורים חדשים במוח בין הגירויים החושיים לרגשות אחרים מאלו שהיו בעבר.

כך, בכל פעם שמופיע מראה, קול, תחושה או ריח, שהפעילו בעבר את תסמיני הפוסט-טראומה, נוצרת התניה חדשה המאפשרת לטריגרים האוטומטיים האלו להעלות איתם מיידית דווקא את החיבור החזק למשאבים פנימיים.

עבודה זו יוצרת 'קידוד' מחדש של הזיכרונות במוח ומאפשרת להתחבר ליכולות האישיות. האדם מתחיל להרגיש כי קיימות עבורו אפשרויות ובחירות נוספות וחדל להיות קורבן של האירוע. אישה שסבלה משברים בכל חלקי גופה בעקבות תאונת דרכים, הצליחה להחלים פיסית, אך זמן רב לאחר החלמתה הגיבה בהתקפי חרדה בכל פעם ששמעה צליל צופר של אמבולנס. במהלך הטיפול, נוצרה התניה חדשה בין צליל הצופר לבין קול פנימי מחזק שמזכיר לה שהיא בטוחה כעת.

תופעות החרדה הלכו ופחתו עד שהיתה מסוגלת לשמוע את קול הצופר, ולהרגיש נינוחה מספיק בכדי לומר לעצמה שהאמבולנס בדרך, להציל חיים נוספים. לצורך השלמת הטיפול היא אף התבקשה לתחום את האירוע בכדי לקודדו בצורה שונה, להקרין אותו בדמיונה גם כסרט ש'רץ' לאחור. לאחר סיום התהליך, חזרה לתפקוד תקין הכולל נהיגה בכל כבישי הארץ, ללא תסמיני חרדה כלשהם.

תהליכי ה - NLP מתבססים על הבנת האופן בו המוח מקודד זיכרונות, שימוש גמיש באסוציאציה לשם יצירת חיבור למשאבים והיכולת ל"הסתכל מבחוץ", בניתוק רגשי, על האירוע הטראומתי. כדי לחיות אנו זקוקים לעתיד, לתקווה. החזרה לחיים שפויים היא אפשרית, ואף מהירה יותר ממה שנדמה. את השפיות הזו נוכל להעניק לעצמנו וגם לדורות הבאים.


כותבות המאמר הן מוסמכות NLP בינלאומיות בדרגת טריינר ושתיים מארבע השותפות המייסדות של מרכז NLP-PLUS, העוסק גם בהכשרת מטפלים מכל רחבי הארץ בטיפול בטראומה ויוזם פרוייקטים חברתיים לאוכלוסיות נפגעות טראומה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully