וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורבן, התובע ומלכת הכיתה

יוחאי ישראלי

27.4.2007 / 9:13

לפי התפישה הארכיטיפית בכל אחד יש מאפיינים בולטים באישיות שטבועים בו משחר האנושות. שימוש נכון בהם יוכל לעזור לכם לצמוח

אם נעיף לרגע מבט על מעגל החברים שלנו או על האנשים במקום העבודה, נוכל לראות שיש להם מאפיינים בולטים באישיות. היועצת - שתמיד יודעת להמליץ מה כדאי לעשות. התובע - שתמיד חושב שהוא צודק ואחרים טועים. החברה הטובה, האינטלקטואל, הלוזר הנצחי, הפאם פאטל, המצליחן ועוד רבים אחרים.
המאפיינים שנלווים לכל אחד מהטיפוסים האלה הם ארכיטיפים דומיננטיים, שמשפיעים על האופן שבו הם מתנהלים בחייהם.

עם זאת, למרות הנטיה לתפוס את הסובבים אותנו כחד מימדיים ועקביים, צריך לזכור שבכל אחד מאיתנו יש הרבה יותר מאב טיפוס פעיל אחד. אותם ארכיטיפים עולים מעל לפני השטח בהתאם לסיטואציה מסויימת ומכתיבים לנו את מחשבותינו, תגובותינו הרגשיות ואת מעשינו. לעיתים נדמה שהדמות הסמלית כל כך חזקה, שהיא שולטת בנו ומונעת מאיתנו בחירה חופשית.

במעמקי התת מודע

בתרבות המערבית מזוהים הארכיטיפים עם הפסיכולוג הנודע קרל יונג. לפיו, קיים רובד לא מודע בתודעה המשותף לכל בני האדם - הלא מודע הקולקטיבי, שמכיל את הזיכרון והחוויות שעבר המין האנושי משחר ההיסטוריה והוא המקור לארכיטיפים שבנפש. יונג טען כי איננו נולדים "לוח חלק" ובנפשו של האדם קיימים כבר מרגע לידתו ארכיטיפים המשפיעים על נטייתו להתנהג ולחוות את המציאות. ואולם, אבי הטיפוס האלו המשותפים לכל התרבויות, מקבלים מהות אישית יותר בהמשך, בהתאם לתרבות שבה גדל האדם.

יונג סבר כי הדמויות המככבות במיתולוגיות של עמים שונים מבוססות על ארכיטיפים הטבועים עמוק בנפש האדם, בהם אפשר למצוא את דמות האם, הגיבור, הזקן החכם והילד. האמונה בכך שישנם ארכיטיפים המעצבים את אישיותנו ומשפיעים על האופן שבו אנו תופסים את המציאות רווחת אף בתרבות האינדיאנית באמריקה.

לפי האמונה האינדיאנית, כל אדם מלווה מרגע לידתו במספר חיות טוטם, רוחן של חיות העוצמה האלו משולבות בנפשו ומייצגות את יכולותיו, כשרונותיו ואת האתגרים שהוא עתיד לעמוד בפניהם.

חשוב להכיר בחיית העוצמה ולהבין את השיעור שהיא באה ללמד. יש לה מתנות נפלאות להעניק. למשל, אם סנאי נמצא בין חיות הטוטם שלכם, הוא בא ללמדכם לתכנן קדימה. זאת משום שהסנאי נוהג לאסוף בלוטים ואגוזים לחודשי החורף הקשים. יתכן שבחייכם תמצא התכונה הזו ביטוי חיובי ביכולת לתכנן את העתיד, אך אם לא למדתם את השיעור שבא הסנאי ללמד אתכם, עלולה לבוא לידי ביטוי דווקא ההיבט השלילי של התכונה הזו: אגרנות כפייתית או קמצנות שנובעת מפחד לגבי העתיד.

התנהגות מתוך בחירה

בדומה לטוטם החיות האינדיאני, האסטרולוגיה המערבית מבוססת אף היא על תפישה ארכיטיפית. גלגל המזלות מכיל שניים עשר ארכיטיפים בעלי תכונות מובחנות וברורות. ניתן לומר כי מי שנולד במזל אריה יפעל בו הארכיטיפ של מלך החיות והוא יהיה בעל תכונות מנהיגותיות. בנוסף, יפעלו בו ארכיטיפים אחרים היחודיים לו על פי מפת האסטרולוגיה האישית שלו, וכל אחד מהם בא ללמד אותו שיעור מסוים שעליו לעבור בחיים.

בספרה "חוזים מקודשים" מגדירה ד"ר קרולין מיס ארכיטיפים כאנרגיות המדריכות אותנו לפוטנציאל הגבוה שלנו. אבל כדי שנוכל להשתמש בארכיטיפים כמנוף לצמיחה שלנו, כדאי לפתח "תודעה ארכיטיפית יוצרת". הכוונה היא ליצור יכולת לזהות בזמן אמת את פעולת הארכיטיפים הקיימים אצלנו ואצל הסובבים אותנו ולמשוך לתוך חיינו, מתוך הלא מודע הקולקטיבי, ארכיטיפים שיכולים לשרת אותנו.

כשנדע לזהות את הארכיטיפים האלו, נוכל להיות גמישים ולהתנהג מתוך בחירה ולא מתוך הרגל אוטומטי. חשוב לזכור שהארכיטיפים אינם חיוביים או שליליים ביסודם, אלא משמשים כאנרגיות שיכולות לשרת או לחבל בחיינו.

למשל, כולנו מכירים את הטיפוס שמתלונן תמידית על כל העולם. אם הוא יידע לזהות אצלו את ארכיטיפ הקורבן, סביר להניח שייקח אחריות על חייו ויהפוך מקורבן ליוצר האחראי לעולמו. בנוסף, הכרה בקיומו של הארכיטיפ הזה יכולה לשמש עבורו תמרור אזהרה ולמנוע ממנו להיכנס למצבים ומערכות יחסים שבהם הוא עלול להפוך לקורבן.

ארכיטיפ נוסף שנראה לכאורה שלילי, הוא החבלן, שקשור לחוסר הערכה עצמית וגורם לנו להכשיל את עצמנו בבחירות שאנו עושים או בהתנהגותנו. כשנלמד לזהות את הארכיטיפ הזה הוא עשוי להפוך לבן בריתנו, או בלשון האינדיאנים ל"חיית עוצמה" יקרת ערך. הוא יזהיר אותנו שלא להיכנס למצבים שבהם נפעל לרעתנו ויתריע בפנינו כשנפחית בערך עצמנו.

להציל את מערכות היחסים

השלב הבא בפיתוח תודעה ארכיטיפית יוצרת הוא היכולת להפעיל את הסמלים שאנו רוצים ואינם פעילים אצלנו. עובדת המעוניינת להתקדם לתפקידי ניהול בכירים, תוכל לשאוב מהתת מודע הקולקטיבי את ארכיטיפ הקיסרית, שיקנה לה את העוצמה והסמכות הנדרשים לה במסעה.

בכדי לשאוב ולעורר ארכיטיפים רצויים ניתן להשתמש בטכניקות שונות, שבמרכזן מודעות עצמית ושימוש בכוונה ככוח שיכול לחולל פלאים. טכניקות נוספות יאפשרו להחליש את פעולתם של הארכיטיפים שקיימים בנו והפסיקו לשרת אותנו.

כשנרכוש תודעה ארכיטיפית יוצרת גם מערכות היחסים שלנו יהפכו למובנות ופשוטות יותר. אם דומיננטי בך ארכיטיפ התובע, יש הרבה מתח וויכוחים סביבך. אבל יתכן שהארכיטיפ הזה ישרת אותך היטב כעורך דין.

סביר להניח, שתגלה שהמתח נובע מכך שאתה מתעקש להיות צודק ולהאשים את הצד השני. במקרה אחר, אולי כאשר תגלי שבבן זוגך דומיננטי ארכיטיפ הילד הפגוע, יהיה לך קל יותר לקבל את העובדה שהוא מרבה להיעלב ותדעי להעניק לו אהבה גדולה יותר.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully