וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלב 1 – הגדרת השאלה

28.2.2007 / 10:30

גם אם נראה לכם שלשאול שאלה יודע כל ילד קטן, אל תדלגו על השלב הזה. ניסוח השאלה עשוי לקבוע את אופי התשובה

רבים בשלב זה אולי רוצים לדלג ולקרוא את השלב הבא ואומרים לעצמם: "נו, בוודאי שאני יודע מה השאלה, הרי אני שואל אותה! מדוע להתעכב?". אבל לפני שאתם קופצים לשלב הבא, עליכם להבין כי השלב הזה הוא החשוב ביותר, מכיוון שאם לא נגדיר את השאלה נכון, אנו עלולים לא רק שלא להבין את התשובה, אלא אפילו לקבל תשובה שאיננה נכונה.

איינשטיין אמר פעם שהגדרת הבעיה לפעמים חשובה יותר מהפתרון. אימרה זו נכונה גם עבור הקורא בקלפים. אז לפני שבכלל נוגעים בקלפים, עלינו להבין תחילה מה השואל רוצה לשאול ולנסח את זה נכון.

הגדרת השאלה חייבת להיות מנוסחת בצורה חיובית

לפני שאנו שואלים את הקלפים, עלינו לוודא כי השואל אכן מעוניין לקבל תשובה חיובית. לדוגמה: אישה שואלת: "האם בעלי בוגד בי?". קלף התשובה שהתקבל הוא אס המטות, כך שהתשובה המתבקשת תהיה - כן!. אס המטות הוא תשובה חיובית, האס קשור לתשוקה, ליצרים ומיניות. ברור שיש כאן בגידה.

גם אם, לדוגמה, יצא בקריאה קלף 3 חרבות. התשובה תהיה כן!. קלף 3 חרבות מייצג סבל, כשלון וכאב, ומה יותר מתאים למצב זה מאשר אישה המגלה כי בעלה בוגד בה.

המסקנה המתבקשת היא, כי בעלה של אותה אישה אכן בוגד בה, אך למעשה זה לא נכון.

איפה טעינו?

ובכן, לא הקשבנו. לא הקשבנו למה שהאישה רצתה להגיד, לפחדים האמיתיים שלה, למה שהיא רצתה לדעת באמת, למה שמציק לה. הבעיה היא בנו. לא השואלת היא זו שפותחת בקלפים ולא היא זו ששאלה את הקלפים, אלא אנחנו. אנחנו צריכים היינו לשמוע את הבעיה ו"לתרגם" אותה זה לשפת הקלפים. למעשה האישה רוצה לדעת האם בעלה נאמן לה. היא רוצה לדעת שהכול יהיה בסדר ולא מחפשת דרמות. לכן היינו צריכים לנסח את השאלה אחרת: היינו צריכים לשאול האם בעלי נאמן לי?

כאן הכול ברור: במקרה של אס המטות, הבעל נאמן לאשתו. הוא חושק באשתו ואוהב אותה. נראה כי אף אישה חיצונית, במקרה זה, לא תוכל להתחרות באס המטות המייצג את התשוקה שיש לו לאשתו. לעומת זאת בקלף 3 חרבות, המייצג הרס וחורבן ידוע מראש, האישה אכן עומדת לגלות את דבר הבגידה ולסבול וזה כנראה היה ידוע מראש.

מתי נכון לנסח את השאלה "האם בעלי בוגד בי?" - במידה והשואלת הייתה רוצה לדעת מתי היא תוכל להשתחרר מבעלה. אם זהו מקרה בו היא כבר ממתינה שנים להזדמנות, בה היא תוכל לתפוס אותו בוגד בה ולכפות עליו סוף סוף את הגט. אם זה המקרה בו היא רוצה לדעת האם ההשקעה שלה במשרד חקירות הצדיקה את עצמה הפעם וייצא הקלף אס המטות – אז הוא בוגד בה! מזל טוב.

אז לפני שאנחנו ממשיכים הלאה לערבוב הקלפים, לפני שאנחנו מתחילים את הקריאה. בואו נעצור. אולי נכין קפה, תה וקצת נדבר. לא יזיק לבדוק מה הבעיה, מה כואב לשואל, ממה הוא מפחד וכדומה. לא יזיק להבין את התמונה הגדולה ואז לנסות לפתור את הבעיה. ככל שנבין יותר טוב מה השואל באמת רוצה לדעת, כך נוכל לשאול את השאלות הנכונות ולעזור לו יותר.

מה עושים אם לשואל אין העדפה ברורה

לא תמיד השואל יודע מה נכון או מה הוא באמת רוצה. השואל יכול לבוא אלינו ולשאול: "האם נכון לי לעזוב את מקום העבודה?", אולם כשאנו מנסים לברר אם הוא רוצה להישאר במקום העבודה או לעזוב, מתברר כי אין לשואל העדפה.

במקרה זה אין חשיבות לאופן ניסוח השאלה. אמנם אנחנו יכולים לשאול גם "האם נכון לי להישאר במקום העבודה?", אבל בכל מקרה צורת הניסוח אותה בחרנו לא תהיה מקרית והיא תהיה חלק מתבנית הקריאה, חלק מעקרון המיקרו-והמקרו קוסמוס (ראו מאמר מצורף: "איך הקלפים יודעים"). הגדרת השאלה מחייבת אותנו. כך למשל אם יוצא קלף חיובי לשאלה "האם נכון לי לעזוב את מקום העבודה?", נענה לשואל תשובה המתבססת על ההנחה שהשואל רוצה לעזוב את מקום העבודה ובמקרה כזה אנו צריכים להגיד לשואל שזהו צעד נכון עבורו.

לא לשאול שאלות פסיביות

פעמים רבות מדי אני נתקל בשאלות כמו "האם אני אעבור דירה השנה?". והרי אין כאן בעיה, לכאורה זה תלוי בשואל: כל אחד יכול לעבור דירה וזה מאד פשוט: מתקשרים למובילים, קובעים תאריך והנה – עברתם דירה, פשוט לא?

הבעיה היא שזו שאלה פסיבית. דברים לא קורים סתם מאליהם ולרוב מאחורי כל שאלה פסיבית מסתתרת השאלה האמיתית אותה צריך לשאול. במקרה של מעבר דירה לרוב ישנן שאלות כמו: האם נצליח למכור את הדירה הנוכחית שלנו השנה?, האם נצליח לקבל משכנתא מהבנק? וכדומה.

עוד דוגמא לשאלה כללית: "האם מצבי הכלכלי ישתפר השנה?" גם זו שאלה פסיבית, שמאחוריה מסתתרת שאלה אחרת. אנחנו חייבים להבין למה השואל מתכוון ולהניע את אותו לשאול את השאלה הנכונה. במקרה זה עלינו לבדוק מה התוכנית שלו ומה הוא רוצה לעשות כדי לשפר את מצבו הכלכלי. אם אין לו תוכנית, ננסה לפרק את הבעיה למספר שאלות כגון: האם אני אקבל קידום? האם יאשרו לי הלוואה בנק? האם אצליח לצמצם את ההוצאות? האם אצליח לקבל עזרה כספית מהמשפחה? ואפילו: האם אזכה השנה בלוטו? אלו הן השאלות הנכונות ואם נענה עליהן, נוכל באמת לעזור לשואל.

כשאנו שואלים שאלה פסיבית, לא רק שאנו נותנים לשואל לגיטימציה להמשיך להיות פסיבי בחייו, אלא אנו גם מונעים ממנו את העזרה אותה הקורא בקלפים יכול לתת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully