וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינה יוגית

רונית אייזנברג

13.2.2007 / 12:45

“יוגה נידרה” היא צורה של מדיטציה בה השכל והמודעות המנטלית מופרדים מהחושים. רונית אייזנברג מגישה מתכון לתרגול ביתי

“יוגה נידרה”, עפ"י משנתו של סוואמי סט'יאננדה, היא שינה יוגית - קו התפר שבין הערנות לשינה. בתרגול "יוגה נידרה” הגוף נמצא במצב סטטי ורגוע מאד כמו בזמן שינה, אך ההכרה - ערנית. זוהי טכניקה של הרפיה מודעת ושלמה, מבחינה פיזית, מנטלית ואמוציונלית, כך שהאספקטים המעודנים יותר של הקיום יוכלו להתעורר. למרות שההרפיה שלמה - המודעות נשמרת.

יוגה נידרה היא שינה דינמית, צורה של מדיטציה בה השכל והמודעות המנטלית מופרדים מהחושים (מלבד חוש השמיעה), מה שמביא אותנו למצבים גבוהים יותר של התרכזות ומדיטציה. ביוגה נידרה אנו נמצאים במצב הינפוגוגי או היפניוגי, בו המודעות אינה נמצאת תחת השפעת השינה או הערנות, אלא נמצאת על הגבול בניהן. במצב זה מגע עם התת-מודע והלא-מודע מתבצע בצורה ספונטנית.

מטרת תרגול ה"יוגה נידרה” היא ליצור את הקשר שבין המודע לתת-מודע. הקשר הזה מאפשר לנו ליצור שינוי בדפוסי התנהגות והרגלים ולרפא את הגוף והנפש. את השינוי אנו יוצרים בעזרת ה'סנקלפה', שפירושה החלטה. הסנקלפה היא החלטה שעשינו עם עצמנו כדי ליצור שינוי חיובי ומשמעותי בחיינו. סנקלפה היא משפט קצר וברור בן כמה מילים, שנבחר בהתאם לשינוי אותו אנו מחפשים. אם למשל אם אני סובלת מדפוס של חוסר ביטחון עצמי – הסנקלפה שלי תהיה: ”אני בעלת ביטחון עצמי"; אם אני סובלת מבעיות נשימה – הסנקלפה שלי תהיה: "אני בריאה, נשימתי חופשית ומשוחררת".

מטרות תרגול יוגה נידרה

1. הרפיה שלמה והוליסטית בכל הרמות.

2. עזרה בפתרון בעיות פסיכולוגיות, עזרה בביטול הדחקות ולשליטה על הרגשות. מסייע בשינוי תכונות אופי.

3. ריפוי מחלות פסיכוסומטיות ומחלות כרוניות.

4. תרגול לפני השינה משפר את איכות השינה ועשוי לגרום לכך שנזדקק לפחות שעות שינה ובמקביל לשינה יותר מרעננת. יוגה נידרה יכולה גם לסייע במקרים של נדודי שינה.

5. חידוש כל האורגניזם - יכולת הריפוי העצמי שלנו מתעוררת בזמן ההרפיה וזרימת הפראנה מגיעה לכל חלקי הגוף.

6. חקירת השכל – אנו לומדים הרבה על עצמנו.

7. למידה – הזיכרון, היצירתיות והריכוז משתפרים, הבהירות המנטלית גדלה ורמת האינטליגנציה עולה.

8. פיתוח האינטואיציה - יוגה נידרה עוזר לידע פנימי, אמיתי לעלות ומעורר אנרגיות גבוהות.

9. התרגול עוזר לנו לקבוע את גורלנו, להיות אחראים לחיינו וללכת בכיוון בו אנו בוחרים, במקום להיסחף ע"י הזרם של החיים.

10. מדיטציה – יש ליוגה נידרה את הפוטנציאל להפוך למדיטציה. המטרה האולטימטיבית של התרגול היא לקחת אותנו עמוק למצב של איחוד עם הפנימיות שלנו.

מתרגלים יוגה נידרה

טרם תחילת התרגול עליכם ליצור את הסנקלפה, חשוב שהסנקלפה תהיה במילים שלכם. היא צריכה להיות משפט חיובי שכולו טוב. מומלץ להשתמש באותה הסנקלפה מספר פעמים ולבחון את הגשמתה במציאות, לפני שאתם משנים אותה לסנקלפה אחרת.

“יוגה נידרה” היא דיאלוג בין האוזניים של התלמיד לקולו של המורה ובאופן מסורתי, התלמידים מפנים את האוזניים שלהם לכיוון המורה. לכן במהלך התרגול השתדלו לשכב כך שהאוזניים שלכם קרובות וקשובות לקול שלי שמנחה את התרגול. בתחילת התרגול אתם מתבקשים להכין את עצמכם לשכיבה בתנוחת ההרפיה, במצב הנינוח והנעים ביותר עבורכם. יש להקפיד להתארגן היטב מראש כדי שלא תצטרכו לנוע עם הגוף במהלך התרגול. השתדלו להישאר ערניים ולא ליפול לתוך שינה במהלך כל זמן התרגול, הישארו קשובים ועקבו אחרי ההנחיות.

שלבי התרגול

משך התרגול : בין 20 ל 40 דקות

שלב 1 – ההכנה
בשלב זה אנו מכינים את הגוף ע"י ארגון התנוחה, כך שהיא תהיה נוחה ונוכל להישאר יציבים וללא תנועה במשך כל זמן התרגול. אנחנו מרפים את הגוף, משחררים דאגות ומתחים ונעשים יציבים ורגועים. אנחנו מודעים לסביבה בה אנו נמצאים, בודקים אוריינטציה בחדר, בודקים כיצד אנו מרגישים לפני התרגול ומתחילים לנתק את החושים ע"י המודעות, אבל בלי להירדם. כאשר ההרפיה מלאה, הפתיחות גדולה יותר ואז אנו מגיעים לשלב 2:

שלב 2 – סנקלפה
הסנקלפה היא החלטה, משהו שחשוב לנו לשנות בחיינו. זהו משפט קצר וברור, בן כמה מילים, שיישאר איתנו עד שנשיג את השינוי. כשההכרה פתוחה, נשתול בתוכה את הסנקלפה. יש לחזור על הסנקלפה שלוש פעמים, בכנות, נחישות ואמונה שהיא תתגשם ותהיה אמת בחיינו. הסנקפלה היא כלי חזק ביותר, אשר בעזרתו נוכל לעצב (בצורה חיובית) את האישיות שלנו והכיוון שלנו בחיים, לרפא את הגוף מדפוסים שליליים: מחלות, פציעות וכאבים ולטפל בבעיות נפשיות. זאת שיטה אפקטיבית לאימון ההכרה ובעזרתה אנו יכולים ליצור את גורלנו .

שלב 3 – רוטציה של מודעות
רוטציה של מודעות בחלקי הגוף השונים, שנעשית במעגלים מוגדרים ושיטתיים בגוף, עוזרת להרפיה פיזית וגם מטהרת את מעברי העצבים למוח. הדבר מפעיל את המוח, גורם להרפיה של הגוף והשכל ומביא לזרימת אנרגיה פראנית בתוך ה–MOTOR HOMUNCULUS - הולוגרמה של הגוף הפיזי, הנמצאת בתוך המוח וממפה כל חלק של הגוף. הדבר מביא לניתוק ספונטני של המודעות מעצבי החישה והתנועה ומאחד את המודעות. גם זרימת הדם ותנועת הפראנה במוח מתגברות והרגישות והמודעות שלנו עולות.

שלב 4 – מודעות לנשימה
ההרפיה הפיזית והמנטלית נמשכת ומושלמת ע"י העברת תשומת הלב שלנו אל הנשימה. הגוף וההכרה נפרדים בד"כ ובניהם נמצאת הנשימה. כשאנו מודעים לנשימה, אנו מפתחים אחדות של גוף והכרה. הנשימה נצפית בלי ניסיון לשנות אותה. מלבד העמקת ההרפיה והריכוז, מודעות לנשימה גם מעוררת אנרגיות גבוהות ושולחת אותן לכל תא בגוף.

שלב 5 – יצירת תחושות / הפכים
בשלב זה מגיעה הרפיה ברמת התחושות והרגשות. אנו מעוררים תחושות ורגשות, חווים אותם לגמרי ואז מסלקים אותם. בד"כ אנו מתרגלים זאת עם זוגות הפכים כמו חום / קור, כבדות / קלות, שמחה / עצב וכו'. הדבר גורם להרמוניה בין אונות המוח ע"י גירוי פעילות דו קוטבית. התרגול עוזר לפיתוח כוח רצון ברמה הרגשית ומגביר את השליטה על שמירת ההרמוניה בין סביבתנו הפנימית והחיצונית. בעזרת שיטה זו אנו מפתחים בהדרגה את היכולת לעבור מעבר למציאות הסבל האנושי, לדואליות של החיים , מה שמסייע בפיתוח נקודת מבט מרוחקת ולא מעורבת על החיים.

שלב 6 – הדמיה
אנו משתמשים בסמלים ודמויות אב טיפוסיות, בעלות משמעות אוניברסלית ואסוציאציות חזקו – כל אלה מעלים את התכנים העמוקים של הלא- מודע לצפייה מודעת. הדבר מטהר את השכל ועוזר לנו להבין ולהתגבר על פחדים נסתרים, מתחים ותסביכים ומאפשר לנו להיפטר מסמסקרות או חוויות חזקות שמפריעות לנו מבחינה נפשית. השימוש בסמלים מעורר יצירתיות וידע פנימי ומוביל את השכל לריכוז ובשלבים מתקדמים למדיטציה.

שלב 7 – סנקלפה
עכשיו הגוף, ההכרה והרגשות רגועים לגמרי ואנו פתוחים מאוד. הסנקלפה היא הוראה ישירה מהמודע לתת-מודע. הדבר דומה להשקיית זרע ששתלנו. חזרה על ההחלטה (סנקלפה) שלוש פעמים בכנות ובידיעה שהיא תתגשם, תגרום לה להפוך לאמת בחיינו .

שלב 8 – סיום התרגול
מאוד חשוב לחזור אל הגוף הפיזי והסביבה הפיזית בצורה איטית והדרגתית, כך שנהיה מודעים למיקום שלנו לפני שנפתח את העיניים , אחרת זה יכול לגרום להלם .


אתן מוזמנות לתרגל "יוגה נידרה" בפסטיבל "סגולה" - פסטיבל לנשים בלבד, שיתקיים בכפר נופש נחשולים (ליד חוף דור) ב-16-17 בפברואר, ויכלול סדנאות נשיות בנושאים שונים, מופעי בידור, תערוכת ציורי נשים, טיפולים ועוד. פרטים נוספים באתר הפסטיבל.

שיעור "יוגה לנשים" יתקיים בשבת בבוקר (17 בפברואר). בין השעות: 8:00-9:45. 45 הדקות האחרונות בשיעור יוקדשו לתרגול יוגה נידרה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully