וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר גדול?

אסנת בוקופצר

28.1.2007 / 7:27

למה המילה 'אושר' לא מופיעה בתנ"ך אפילו פעם אחת, איך זה שהוא כזה חמקמק והאם אפשר ללמוד אותו?

רבים המאמרים, מחקרים, ספרים שנכתבו בנושא אושר. פסיכולוגים, מדענים, סופרים, הוגי דעות ופילוסופים, חקרו ובדקו את הנושא, משמעותו וכיצד ניתן להגיע לאותו אושר נכסף, וכולם הגיעו לאותה מסקנה בסיסית: האושר שלנו תלוי אך ורק בנו. אנו אחראים עליו, נושאים ונותנים איתו, הכלים להשגתו נתונים בידינו, ובידינו בלבד. אושר המגיע ממקור חיצוני הוא זמני, בר חלוף ומוקצב בזמן.

אחד המשפטים שפרויד אמר על האושר: "אלו המבקשים יותר מן האושר בחייהם, אינם צריכים להתלונן שהאושר אינו מנת חלקם"

מרטה וושינגטון צוטטה: "למדתי מהניסיון שחלק הארי של האושר או הצער, תלוי בנטייה שלנו
ולא בנסיבות" .

ואילו הרמב"ם: "סוד האושר והסיפוק נמצאים בליבו של האדם"

במילון העברי המילה 'אושר' והמילה 'אשר' נגזרות מתוך אותן אותיות שורש: א.ש.ר. משמעותן היא: אשר - "קיים, וחזק". וגם – "הלך, צעד". ואושר: "נחת, מזל טוב, הצלחה, הרגשה כללית של נעימות הנובעת מהצלחה ומשביעות רצון רבה".

בתנ"ך המילה "אושר" אינה מופיעה כלל, לעומת זאת המילה "אשר" על מגוון משמעותיה, מופיעה 4,837 פעם. המילה "אשרי" מופיעה בתנ"ך 40 פעם, והמילה "אשריך" מופיעה 3 פעמים בלבד –
מילים אלו מקושרות אל האדם העוסק בתורה ומתפלל לאלוהים.

הבל הבלים

ספר התנ"ך מחולק לקבצים, אחד מהם הוא "ספרות החכמה", שכוללת את ספר משלי, איוב וקהלת. ספרות החכמה מתמקדת בפרט ולא בלאום. היא אוניברסלית, חוצה תרבויות ועמים ומעלה שאלות קיומיות, הרלוונטיות לאדם בכל גיל ובכל מקום. ספרות החכמה מהווה מעין מסה פילוסופית על חייו של האדם, באשר הוא אדם.

מגילת קהלת עוסקת בשאלות הגותיות, כמו מקומו של האדם בעולם ומשמעות החיים בצל המוות. היא כוללת בעיקר חקירות, רעיונות והרהורים על השאלה: מהו הטוב בחיים? ואם בכלל יש בחיים טוב שכדאי לו לאדם להתאמץ ולהשיגו? כאשר נעמיק בו, נגלה שקהלת מהווה ספר הדרכה להשגת אושר פנימי. קהלת מבטא בעוצמה את רדיפתו חסרת הפשרות של המין האנושי אחר האמת, כפי שהוא רואה אותה. בדרך כתיבתו הוא מאפשר מספר פירושים לשיקול דעתו של הקורא.

נראה שכותב קהלת (ויש מספר הנחות באשר לזהותו) הגיע למעמד גבוה בחייו, צבר רכוש רב מאד והתנסה בכל. לפי הכתובים, קהלת היה מלך בישראל (שלמה?), שבחר לחקור ולהתעמק בחכמה ובחיי המין האנושי. בתחילה תוהה קהלת על משמעות ותכלית החיים. מהו יתרון החכמה על הסכלות? האם יש יתרון לעושר? מסקנתו הנחרצת היא "הבל הבלים הכל הבל" (קהלת א, ב), אין תכלית או טעם למה או מי שכבול בכבלי מחזוריות אינסופית, המונעת התקדמות אל המטרה. אם אין מטרה ותכלית "דור הולך ודור בא" (קהלת א, ד).

במגילת "קהלת" מופיעה המילה "אני" - 22 פעם. ההתייחסות במגילה היא אל חייו של היחיד וההתבוננות בהם מבחינת ה'אני', הכוללים את המאווים, השאיפות, התשוקות והצורך הקמאי בחיזוק אהבת החיים.

הדגשת האני מקבילה ל-"הבל הבלים הכל הבל" וקהלת מאפשר זאת, כדי שהקורא יוכל להגיע להערכת מצב נכונה של חייו, היחסיות והאפסות של המאמץ האנושי ברדיפה אחר כסף, כבוד, שליטה וכד', אל מול חיים בעולם שלם והרמוני בתוכך.

בחלק הבא מעניק קהלת לקוראים מעין ספר הדרכה לחיים בעלי משמעות: "לכל זמן ועת לכל חפץ תחת השמיים" (קהלת, ג, א) - עת ללדת ולמות, לטעת ולעקור נטוע, לרקוד ולהתאבל, לצחוק או לבכות - ותמיד לשמוח במה שיש לך. "הנה אשר ראיתי אני, טוב אשר יפה לאכול ולשתות ולראות טובה בכל עמלו שיעמול תחת השמש, מספר ימי חייו אשר נתן לו אלוהים כי הוא חלקו" (קהלת ה, יז, יח).

התבוננות האדם בקטנותו מול אינסופיות הטבע, מביאיה את האדם לשאול את שאלת השאלות לגבי מקומו ומעמדו בעולם. כאשר מתחיל האדם לשאול שאלות על המהות, על סיבת הימצאותו על פני האדמה - בחקירה זו הוא מתחיל במסעו לאושר.

כיצד נמצא את האושר?

"האושר תלוי בנו" אמר אריסטו, מבכירי הפילוסופים של העת העתיקה, ומאבות הפילוסופיה המערבית. הוא טען שלכל פעולה אותה מבצע האדם, יש תכלית שלשמה היא מתבצעת, ולכל תכלית ישנה תכלית גבוהה יותר עד לתכלית העליונה. זה מה שמבדיל בין אדם אחד ממשנהו.

אחת הנקודות המשמעותיות שעלינו להעמיק בהן, היא השאלה "מה אופייני וייחודי בי ואינו נמצא אצל האחרים". כשנדע מה המייחד אותנו ומהי התכלית שלשמה אנו כאן, מתוך הגילוי והחיים לפיו, ניתן יהיה לגזור את האושר המיוחל.

האושר אינו מושג מסיפוקם המיידי של התאוות - שכן אלו הן זמניות וחולפות.
האושר אינו מזוהה עם העושר, הכבוד, התהילה, הפרסום – שכן אף אלו זמניים וחולפים.
אושר אינו מסוג הדברים, שאנו רוצים בהם על מנת להשיג דברים אחרים.
האושר הוא אפוא לעולם לא אמצעי להשגת משהו אחר. אלא האדם המממש את מהותו כאדם.

אדם מאושר אינו נזקק לשום דבר נוסף. כאשר אדם מאושר‏, אין הוא רוצה דבר. אושר הוא מצב של מלאות. זהו מצב יציב, הנמשך באופן קבוע ומאוזן בין עודף לבין חוסר של תכונות שונות. אך האם אנחנו יודעים בכלל מה גורם לנו אושר? ואם קשה לנו לגלות מה יעשה אותנו מאושרים כרגע, כיצד ניתן לחזות מה יגרום לנו אושר בעתיד?

האושר הוא תוצאה של מי שיש לו משמעות בחייו. לאנשים מאושרים יש מטרה לשמה הם חיים. אדם שיש לו משמעות ומטרה בחיים, יכול לשאוב אושר בכל רגע נתון ויש לו את היכולת להניע את עצמו, לשאוף, להגיע.

לימודי אושר?

"האושר" כמושג אינו ניתן ללמידה. אנשים רבים מאמינים שניתן ללמוד להיות מאושרים ולכן נרשמים לקורסים למציאת האושר וכך האושר נמצא מחוץ להם ומוכתב על ידי האחר. כשהאדם מתבונן בעצמיותו, בתוכו, הוא מבין שכל מה שיש בידו אלו החיים שלו, כאן בעולם הזה, בהם הוא צריך למצוא טעם ומשמעות. בלא משמעות זו ויישומה, החיים הם אכן הבל הבלים, כפי שאומר קהלת.

זוהי אחריותנו האישית כבני אדם למצוא את המשמעות הטעם והמטרה איתה הגענו לכאן. לשאול שאלות, להתבונן בעצמנו בחיינו, בחלומותינו ובשאיפותינו ולהגיע למצב של בהירות, שאליו חייבים לחתור כל יום כל רגע ורגע מחיינו. אושר לעולם לא יעמוד בפני עצמו הוא תמיד יהיה תוצאה של מרכיבים נוספים בחיינו. האושר הוא התוצאה של מימוש שאיפות, חלומות ומטרות בחיינו.

השאלה החשובה הנשאלת היא, האם המטרה הסופית של האדם היא להגיע לאושר. ברור וידוע שאנשים שמאמינים שהגיעו אל האושר מסתגלים מהר מאד למצבם החדש והאושר נעלם. ואולי שאיפתנו היא המסע, הדרך, במאבק אל האושר הנכסף פעם אחר פעם, כל פעם מחדש.

כמו שאומר קהלת: "וראיתי כי אין טוב מאשר ישמח האדם במעשיו כי הוא חלקו כי מי יביאנו לראות במה שיהיה אחריו" (קהלת ג, כב). האם יתכן כי המילה אושר אינה נמצאת בתנ"ך, כיוון שהאושר כל כך אישי שרק אדם מאושר יכול להבין את המשמעות האמיתית הקמאית והבלתי ניתנת להסבר מילולי של אותו נקודה מדויקת, בה לב וראש מתחברים יחדיו?


אסנת בוקופצר תנחה סדנה בפסטיבל "סגולה" - פסטיבל לנשים בלבד, שיתקיים בכפר נופש נחשולים (ליד חוף דור) ב-16-17 בפברואר, ויכלול סדנאות נשיות בנושאים שונים, מופעי בידור, תערוכת ציורי נשים, טיפולים ועוד. פרטים נוספים באתר הפסטיבל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully