וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ובחרת בחיים

אדר ריכטר

19.12.2006 / 14:35

אולי לא תתאהבו בו מיד ויהיה לכם קשה למצוא בו צדדים חיוביים, אבל ערן גולדשטיין מציע לכם להמשיך לנסות - מדריך ידידותי לעבודה עם סבל

האמת הראשונה שביטא בודהא היא "יש סבל" והשנייה היא "לסבל יש סיבה". בודהא מוכיח לנו כי לצד עובדת קיומו של הסבל עומד האושר העילאי. ערן גולדשטיין מחבק את משנותיו של בודהא והן הבסיס לספרו של "ובחרת בחיים – מדריך ידידותי לעבודה עם סבל". הספר מלמד אותנו לכבד את הסבל ולפנות לו מקום בחיינו. הוא מטיף לנו להיות קשובים לסבל, לא להירתע ממנו ולזכור כי הוא המורה הגדול של החיים.

הספר סוקר את הסבל ותופעות הלוואי שלו והוא מחולק ל-4 "שערים" לפי 4 האמיתות של בודהא, אותן מסר בדרשה הראשונה לאחר הארתו. ארבע האמיתות הנאצלות מסבירות מהו סבל, מאיפה הוא בא ולאן הוא הולך. גולדשטיין העניק את פירושו שלו לאמיתותיו של בודהא, אך מסביר כי אין זו פרשנות מדעית, אלא פירוש אישי וניסיון פרטי לנתח את תופעת הסבל האנושי. גולדשטיין מדגיש כי הגישה לארבע האמיתות היא מעט יוצאת דופן, שכן הוא לא מחשיב עצמו כאדם מואר, אינו מעמיד את האל במרכזן של האמיתות ואפילו מעיז לשלב בפירושיו את הספרות המקראית המונותאיסטית.

בסוף הספר אפשר למצוא פרק על "דרך השמונה", שפיתח בודהא, שעשויה לשמש כמדריך להתמודדות עם הסבל גם לאדם שמנהל אורח חיים מערבי; מדריך מעשי להתמדדות עם הסבל, שכולל מדיטציה; הסבר על טכניקת הויפאסנה ומודל בן 4 שלבים לעבודה עם סבל בחיי היומיום.

בהקדמה מכריז גולדשטיין כי הוא ממליץ לכל אדם המעונין להתמודד באופן מוצלח יותר עם סבלם של אחרים, להכיר את עצמו, אופן התנהלותו והמציאות בה הוא חי - להתחיל לעסוק בתופעת הסבל. אולם, לא כדאי לחיות באשליות: עיון בספר מעיד כי אין פתרונות פלא להתמודדות עם סבל. סביר להניח שלא תחבבו אותו מהרגע הראשון שתפגשו בו, יעבור זמן רב עד שתצליחו למצוא בו צדדים חיוביים ולא מיד תחוו אותו כחוויה מתקנת.

יכול להיות שמנטרות כמו "האם כדאי לדאוג כל כך בשם הדחף לשליטה ולוודאות" נראות לחולה שממתין לתשובה על בדיקה רפואית כבדיחה גמורה' וזה לא ממש מעניין אותו אם ה"דאגנות היא רק ניסיון מרשים של ה'אני' לשמור על שלמותו'" (עמ' 83-84). מצד שני יכול להיות שאחרי קריאה של 200 עמודים שעוסקים בסבל האנושי, גם הרופפים שבנינו יצליחו לפתח כלים להתמודדות בריאה יותר עם תלאות החיים.

"ובחרת בחיים - מדריך ידידותי לעבודה עם סבל" מאת ערן גולדשטיין. הוצאת גל, 200 עמ', 73 ש"ח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully