וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להרוג את אגממנון

מה הקשר בין המלכה קליטמנסטרה שרוצה לנקום את מות בתה לבין סדרת החרבות? שגיא מנדלבוים עם המיתולוגיה שמאחורי הטארוט

ארבע חרבות

סיפור נפילתו של אגממנון, אביו של אורסטס גיבורנו, סופר בקלף הקודם מנקודת המבט של אגממנון. כדי להבין קלף הזה, עלינו להכיר את הסיפור גם מנקודת מבטה של קליטמנסטרה, אשתו. יום אחד מקבלת קליטמנסטרה איגרת בה היא מתבקשת להביא במהירות את אפיגניה, בתה האהובה, מכיוון שהיא עומדת להתחתן עם אכילס. האם ממהרת למקום, לפני שאכילס המפורסם חלילה יתחרט, אך היא מגיעה ומגלה שרימו אותה. בתה נלקחת ממנה בכוח ומוקרבת לקורבן, והיא אינה יכולה לעשות דבר.

מעשה אכזרי שכזה לא יכול לעבור בשקט והיא מנסה כבר באותו הערב להתעמת עם בעלה. אבל הזמן דוחק, המלך צריך לצאת למלחמה והוא רק מציין כי זה מה שהיה צריך להיעשות ושעליה לכבד את החלטתו. כמובן שבמקרה אחר הייתה המלכה ממשיכה להתעמת ומתעלת את הכעס למקום של ריבים וצעקות, אלא שלא היה זה מקרה רגיל. כבר למחרת אמור בעלה לצאת למלחמה וחוץ מאשר לקוות להתעמת עמו בקרוב, לא יכלה המלכה לעשות דבר.

החודש הראשון חלף והנה מגיעה אגרת מבעלה המבשרת שהוא עומד לחזור הביתה ממש בקרוב. "סוף סוף אוכל להתעמת עמו ולדרוש ממנו פיצוי על כל הסבל שגרם לי", אמרה לעצמה המלכה וכתבה לו שעדיף שיישאר בטרויה ולא ישוב הביתה. אך המלך לא הגיע ולאחר חודש הגיע במקומו שוב שליח עם אגרת, שבה הודיע שיחזור בעוד מספר ימים. "אשתי היקרה", כתב המלך, "זה עניין של ימים, הטרויאנים עומדים להיכנע ואני חוזר הביתה".

שוב מתכננת המלכה את העימות, מה לומר, מה לדרוש, כיצד לאיים, אך שוב המלך לא הגיע. השנים חולפות וחודש אחר חודש המלכה מתאכזבת שוב ושוב, אך בכל פעם כעסה גובר. בכל פעם צורך הנקמה שלה גדל, עד שבשלב מסוים היא מחליטה להרוג את בעלה. "רק מותו של רוצח בתי ישקיט את נפשי המתייסרת", חשבה המלכה.

הנקמה באלים

השנים ממשיכות לחלוף ובעלה לא חזר הביתה. ממש לפני תום המלחמה גמלה בלבה של המלכה החלטה מצמררת: "לא רק במלך רוצה אני לנקום, מותו אינו מספיק. באלים עצמם אנקום על שאפשרו לכל זה לקרות". אבל איך נוקמים באלים? מה בת תמותה יכולה לעשות כנגדם? התשובה לא איחרה להגיע: מלכות אתונה ניתנה לטאנטאלוס, בנו (בן התמותה) הראשון של זאוס, אבי האלים. זוהי הממלכה החשובה מכולם ובמיוחד לזאוס. "אם רק אצליח למחות שושלת זו, נקמתי תהיה שלמה", אמרה ולא התמהמהה לרגע. כשרק הנקמה עמדה מול עיניה, קראה המלכה לאחד מנאמני הממלכה וציוותה עליו להרוג את בנה, אורסטס. "לאחר מות בעלי תמחה השושלת המפוארת והמלך החדש נער אורוות יהיה. כך אנקום בבעלי ובאלים".

אך תוכניתה לא הצליחה. נאמן השלטון לא הרג את בנה, כי אם הבריח אותו לגלות, אך גם שם הם לא היו בטוחים. המלכה שלחה מרצחים בחיפוש אחריהם ואף מקום לא היה בטוח עבורם.
נודדים ממקום למקום חיכו שניהם לסיום המלחמה ולחזרתו של אגממנון. בטוחים היו שאגממנון יחזור וישליט סדר וציפו ליום בו יחזור. אבל מה רבה הייתה אכזבתם כשגילו כי אגממנון נרצח על ידי המלכה. אורסטס המסכן, רק בן 17, מצא את עצמו עומד מול הדילמה הקשה והיפה ביותר שנכתבה: מצד אחד ברור לו שעליו להרוג את אמו. אם לא יקדים אותה, ברור שהמרצחים שלה ימצאו אותו וירצחו אותו. אבל מצד שני היא אמו. "איך אוכל להרוג את אימי?", חשב אורסטס. אורסטס המסכן התלבט במשך ימים רבים עד שהחליט לא להחליט. הוא הבין שכרגע איננו יכול להחליט ועליו לעכל תחילה את המצב, לנוח מעט ורק לאחר מכן יוכל לחזור ולהתמודד עם ההחלטה הגורלית.

הארכיטיפ של הקלף: פירוש הקלף עוסק בצורך שיש לשואל לא להחליט, מאחר שהמצב עדיין לא בשל, השואל אינו מוכן וכל תגובה מצד השואל תהיה מוקדמת מדי. הארכיטיפ של הקלף משלים את פירוש הקלף ועוסק בצורך שיש לכולנו לרוץ קדימה בלי לנוח, בלי להרהר במטרות שלנו ובלי לעשות חשבון. כשקלף זה מופיע בקריאה, זהו סימן שמתעורר אצל השואל: הדחף לפעול עכשיו על חשבון צורך אחר, אלא שנכון יותר הוא להמתין, לנוח ולהתבונן. השאלה היא האם ייכנע השואל לדפוס זה או שיצליח להתעלות מעל חוסר הסבלנות והצורך לפעול ובמקומם ינוח מעט, יעשה מדיטציה ויגלה כיצד באמת נכון לו לפעול.

חמש חרבות

שבועות חלפו ולמרות המנוחה וההמתנה, אורסטס לא הצליח להחליט. הדילמה הייתה קשה מדי והוא הבין שעליו למצוא את זה שיוכל לעזור לו להתמודד עם ההחלטה הקשה. לכן עשה את דרכו לדלפי ושם פגש את אפולון, אל האמת. כשראה אפולון את אורסטס, נתו לו כבוד של מלכים בני אלים, וירד בכבודו ובעצמו כדי לשמוע את סיפורו. בלי כוהנים או מטווחים שמע את דברי אורסטס שביקש עצה ותשובתו לא איחרה לבוא.

"פתרון לבעיה שלך אין ועם דילמה מסוג זה אף בן תמותה לא יוכל להתמודד. גם חוקי האלים לא נותנים מענה. החוק אומר באופן מפורש שעליך להרוג את מי שהרג את אביך, אך מצד שני בן ההורג את אמו הוא תועבה בעיני האלים".

אמר האל והוסיף: "אין פתרון. לא החוק ולא הרגש יכולים להכריע. לאן שלא תפנה ארור אתה. אך טוב שבאת אליי. אני אהיה הפתרון, אני אכריע את הכף ואומר קום והרוג את אמך, מוות יש לכפר במוות ועל דם שנשפך יש לשפוך דם. לך והרוג את אמך, כי כך האל אמר. צא ואל תביט לאחור". במלים אלו פסק האל את מה שעל אורסטס לעשות.

הארכיטיפ של הקלף: הפירוש של הקלף עוסק במצבים בהם אין לנו הרבה אפשרויות טובות ולמרות שנראה שאין לנו אופציות טובות עלינו לפעול - לבחור אפשרות אחת וללכת איתה עד הסוף. רק כך נוכל לדעת מהי הדרך הנכונה. גם אם הבחירה שבחרנו איננה נכונה, לא תהיה זו טעות, מכיוון שהיא תגלה בפנינו את הבחירה הנכונה. הארכיטיפ של הקלף משלים את הפירוש ועוסק בצורך שמתעורר לעתים אצל כולנו: לשבת על הגדר, להיות צופה מהצד ולתת לחיים לעבור מבלי שבאמת נוכחנו שם ונתנו לעצמנו הזדמנות אמיתית להתנסות ולחוות. גם כאן השאלה היא מה השואל יעשה: האם ייכנע לארכיטיפ וייתן לחיים לעבור לידו, או שיאזור אומץ, יפעל ויגלה מה החיים מזמנים עבורו ובאמת יהיה נוכח שם?

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

  • עוד באותו נושא:
  • טארוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully