וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אהבה שלא מהעולם הזה

18.1.2009 / 10:39

שגיא מנדלבוים ממשיך לגולל את סיפור האהבה הבלתי אפשרי של פסיכה והאל קופידון והקשר שלו לסדרת המים - המיתולוגיה שמאחורי הטארוט

ארבעה גביעים

אהבתם של פסיכה וקופידון התעצמה והתחזקה. פסיכה הייתה מאושרת וקופידון שהיה עסוק באהבתו החדשה, מיתן את מעשי השובבות שלו והניח לאלים (ובמיוחד לזאוס). הוא הפסיק לירות בהם את חיציו, שגרמו להם להתאהב בבני האדם ובכך מנע מבוכות ומהומות רבות באולימפוס.

אך אהבתם הייתה סודית והוסתרה מאמו. בימים הייתה מחכה פסיכה לאהובה שיחזור ובלילות אהובה היה מופיע ומרעיף עליה אהבה כפי שאף אחד לא יכול. את כל זמנה פסיכה בילתה בארמונו של קופידון, אולם לאחר זמן מה החלה פסיכה להתגעגע למשפחתה. היא ביקשה מאהובה שיאפשר לה לבקר את בית אביה ולראות את אחיותיה והוריה. קופידון, שידע כי בקשתה תמית אסון על אהבתם, אך התקשה לסרב לה, ביקש ממנה שתשקול שוב את בקשתה.

פסיכה התעקשה וקופידון הוציא אותה בחשאי מארמונו כשהיא עטופה בבגדים ועיניה קשורות, ונשא אותה אל ביתה. כשראו בני משפחתה שהיא חיה שמחו מאוד. אביה כל כך שמח לשמוע שהיא מאושרת עד שבכה מרוב אושר. אבל לא כולם שמחו בשמחתה: שתי אחיותיה, שקינאו באושרה ובעושרה, סיפרו לה שלא עם גבר אהוב היא התחתנה, אלא עם נחש מכונף ושמוטב יהיה אם תסרב לחזור אליו.

"כל אחד יספר לך מה ראה באותו יום מקולל", אמרו, "כיצד כולנו בכינו כשראינו את הנחש המכונף נושא אותך, לוקח אותך מאתנו. מדוע הוא אינו מראה את פניו? אם לא כדי להסתיר את פני הנחש שלו וכיצד זה שהוא לא נותן לך לצאת לגנים ולטייל מחוץ לארמונו המפואר. ברור שבשאול היית וכי ניסה הנחש להסתיר זאת ממך. לא ברור מדוע עד עכשיו ניצלת ממוות, ואולי ממתין הנחש שתתעברי כדי שיוכל לטרוף אותך ואת ילדך. אך אין זה משנה עכשיו, את בטוחה כאן, הישארי אתנו". וכך, ברגע אחד, נעלמה האהבה הגדולה מלבה של פסיכה והוא נמלא בספק ותהייה. כיצד אוכל לחזור, שאלה את עצמה, מיהו אותו אהוב?

הארכיטיפ של הקלף: פירוש הקלף עוסק בספק שנכנס לחיי השואל ופוגם בשמחה ובחגיגה שהייתה נחלתו של הקלף הקודם. הארכיטיפ של הקלף משלים פירוש זה ומסביר, כי בכולנו יש צד המטיל ספק, בכולנו יש חלק ש"אינו מאמין", לא בוטח. בכולנו יש צד הרואה שחורות בכל הקשור למערכות יחסים ומסרב לבטוח ולהתמסר. כשקלף זה עולה בקריאה, זהו סימן שהארכיטיפ זה מתעורר אצל השואל והשאלה היא האם השואל ייכנע ליצר הזה, או יתגבר עליו ובכך יוכל להתקדם למקום טוב יותר.

חמישה גביעים

פסיכה החליטה לחזור עם אהובה לארמונו. אהבתה גברה על חששותיה והיא המתינה לו כפי שסיכמו. על קצה הצוק חיכתה שוב, כשעיניה קשורות וחששות כבדים בליבה. שוב זפיר, הנעימה שברוחות נשאה אותה אל ארמונו של קופידון, אך הפעם היתה פחות רגועה והתהלכה ימים רבים בארמון חסרת מנוח, דבר לא יכל להרגיעה, שכן בלבה היה ספק.

יום אחד החליטה פסיכה לעשות מעשה. היא החליטה שהיא חייבת לראות את הפנים של אהובה. "לא אוכל להמשיך", אמרה לעצמה, "לא משנה מה יהיה המחיר, עליי לראות את פניו, לגלות את האמת, קשה ככל שתהיה". באישון לילה ניגשה פסיכה למיטתו של אהובה, הסירה את הרעלה שעל פניו וקרבה את אורו של הנר כדי לראות את פניו. כשראתה את פני אהובה עולמה חשך. לא כי ראתה נחש מכונף, את זה יכלה לשאת, אלא כי ראתה את קופידון, אל האהבה בכבודו ובעצמו.

"כיצד הטלתי ספק באהבתי שהייתה ללא דופי ומעלתי באומונו של אהובי, באהבה שלו? כיצד חשדתי לשווא כי נחש מכונף הינו". פסיכה חשבה לברוח משם, בהלה אחזה בה וכשקפצה לאחור חלב הנר נשפך על כתפו של קופידו. קופידון התעורר ונכווה: לא רק פיזית כי אם נפשית. קופידון נפגע עמוקות, פניו קפאו והוא קם ואמר את המשפט המפורסם שלו: "במקום בו אין אמון, אין אהבה". קופידון עזב את פסיכה. לאלו שאינם מכירים את הסיפור ומרגישים את תחושת הייאוש המאפיינת את הקלף הזה, אל דאגה! קופידון חוזר ובסופו של דבר קופידון ופסיכה, הנפש והאהבה, מתאחדים.

הארכיטיפ של הקלף: פירוש הקלף עוסק בייאוש שאינו מוצדק, מדגיש את הפסימיות והדיכאון בהם שרוי השואל ומזהיר שאם הוא לא יתגבר על רגשותיו - הם יובילו אותו למקום של אובדן ועצב. עם זאת, הארכיטיפ של הקלף עוסק בצורך הבסיסי הקיים אצל כולנו להבין את האמת ולגלות מה באמת נמצא מאחורי המסכה. פעמים רבות אנו מעדיפים להישאר בחשכה ונמנעים מלפעול, בשל הפחד לגלות דבר שלא נוכל להתמודד איתו.

אבל בקלף הזה, הארכיטיפ מתעורר והצורך לדעת, ולא משנה מה המחיר, גובר על החששות ומניע אותנו לפעול. ידוע לנו שפעמים רבות יש אמת מאחורי החששות שלנו ולא פעם בקלף זה השואל יגלה אמת שאינה נעימה. אולם הייאוש שלו אינו מוצדק, מכיוון שעכשיו, כשהכל ידוע, למרות התסכול והכאב, אפשר למצוא פתרון אמיתי לבעיה.

שישה גביעים

עצב גדול מילא את לבה של פסיכה: כל האושר, השפע והאהבה שהיו, כבר לא שלה. היא איבדה את הכל. לחזור הביתה היא לא רצתה, אך גם בארמונו של קופידון לא יכלה להישאר, משום שכל דבר הזכיר לה את אהבתה אליו. את רוב זמנה היא בילתה על הסלע ממנה הוא אסף אותה לארמונו. כשחלפו הימים וקופידון לא חזר, לבה אמנם נשבר, אך לא רוחה. "מה שהיה היה", אמרה יום אחד לעצמה, "לא אתן לאהבה הזו להיגמר. את הטעות שעשיתי אתקן, אני אחזיר אליי את אהובי, אוכיח שאני ראויה לאהבתו", גמלה בלבה ההחלטה. וכך בכוחות מחודשים החלה פסיכה לחפש את הדרך לחזור ללבו של אהובה.

הארכיטיפ של הקלף: פירוש הקלף עוסק בעבר החוזר על עצמו ובכך מאפשר לשואל הזדמנות שנייה לתקן את מה שלא הצליח קודם. עם זאת, הארכיטיפ של הקלף עוסק בצורך שלנו לשקוע בזיכרונות ולהתמכר לעבר. כשארכיטיפ זה מתעורר אצלנו נמצא את עצמנו לרוב מהרהרים, פסיביים ואפילו דכאוניים. אך יש לזכור, כי זהו אחד מאותם ארכיטיפים שעלינו להיאבק בהם. הם חלק מאיתנו, אבל אנו לא חייבים להישאר שם ולשקוע בעבר, אלא יכולים לבחור ללמוד ממנו כדי להתקדם למקום הנכון בהווה.

© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
  • עוד באותו נושא:
  • טארוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully