וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכול לפי סוג הדם שלך

דבורי גתי-יוסף

24.6.2006 / 10:41

אנשי ה-O לא סובלים פחמימות, ובעלי סוג דם A מסתדרים נהדר עם גרגרי יער. מה תרוויחו אם תקפידו לאכול בהתאם לסוג הדם שלכם

לפני מספר שנים הזדמן לי לעשות עריכה מדעית לספר "אכול נכון לפי סוג הדם שלך" שכתב ד"ר פיטר ד'אדאמו, ולהתאימו לציבור הקוראים הישראלי. כרבים אחרים, קראתי והשתוממתי: מה הקשר בין סוג הדם לאוכל??? ההסבר שסופק בספר היה מעניין אבל לא ממש מדעי, וזה שהגה את השיטה הוא אותו אדם שסיפר בשיבחה...

בדומה לספקנים אחרים, הייתי מוכנה לעבור התנסות ביקורתית (אם לא יועיל, לא יזיק), וכמו שאומרים "הצצתי ונפגעתי".
השיטה ניפצה עבורי מיתוס ישן על "תזונה בריאה". למרבה המבוכה, התברר שמה שבריא ומועיל לאחד, עלול להיות ממש מזיק לאחר. מצאתי שאנשים שונים מגיבים באופן שונה לאותו "תפריט בריא" שהצעתי להם. היו כאלה שפרחו ושגשגו, ואחרים שהרגישו לא כל כך טוב. היו כאלה שרזו, ואחרים שאימצו את אותו תפריט והשמינו.

אני מאמינה שכל השיטות התזונתיות סובלות מאותו עקב אכילס: הן אף פעם לא מתאימות לכולם. שמעתי עדויות ממטופלים רבים שהתנסו בטבעונות/ מקרוביוטיקה/ שיטת "רזה לתמיד"/ שיטת קינגסטון קליניק/ הדיאטה של אטקינס/ דיאטת המכורים לפחמימות ועוד כהנה שיטות תזונתיות.

כולן טובות, בכולן יש גרעין של אמת, אבל אף אחת לא עשתה רק טוב לכל מי שניסה אותה. כנטורופטית, אני מודה שמצב עניינים כזה מתסכל למדי, להיות נאלצת להיכנס עם הפונה לתהליך מייגע של ניסוי וטעייה. היה חסר לי מפתח לפיו אוכל לעשות התאמה מדוייקת יותר של אורח החיים לאדם אינדיבידואלי. שיטת סוג הדם הציעה מפתח כזה.

אנשי ה-B אוהבים חלב

השיטה טוענת, שאם אתה יודע מהו סוג דמך, מוסיף הדבר על הגוף שלך כמה נתונים נוספים כמו הכושר שלו לעכל, רגישויות חיסוניות, רמת החומציות, היעילות המטבולית, נטייה למחלות מסוימות ורגישות למזונות. סוג הדם הוא נתון מולד שנקבע על-ידי הגנים. היות והגן שקובע את סוג הדם נמצא בסמוך ובצמוד לגנים אחרים הקובעים את הפרמטרים שלעיל, יש היגיון בטענה שמקבץ תכונות מסוים מופיע ביחד, בגלל השפעות של גנים על גנים אחרים בסביבתם.

אך זה עוד לא שכנע אותי שהעסק עובד. כדי להיות אובייקטיבית, שיניתי את התזונה שלי לפי סוג דמי (A) ויזמתי סקר שבו השתתפו קוראי הספר שהתנדבו לתעד את השפעות התוכנית התזונתית שהותאמה לסוג דמם. בסקר בדקנו איך משפיע השינוי התזונתי על רמת האנרגיה, המשקל, המצב הנפשי, ערכים בבדיקות דם וסימפטומים שונים עליהם דיווחו המשתתפים.

כמעט 90% מהמשתתפים תיעדו שיפור בסימפטומים שונים, וחלקם הגדול הביע רצון להמשיך לשמור על אורח חיים המתאים לסוג דמם. במקביל יצרו עימי קשר טלפוני מאות אנשים שעשו את השינוי התזונתי לבד בעזרת הספר, ודיווחו על תוצאות מצויינות מבחינתם.

השיטה מאפשרת להתאים לכל אחד את מה שיעבוד בשבילו, ולנבא בדיוק רב איך תשפיע תזונה מסויימת על אדם מסוים, ובזה גדולתה. בשנים האחרונות גייס ד"ר ד'אדאמו כספים ואנשי מדע על מנת לחקור באופן מדעי את ההיבטים של שיטת סוג הדם (ביבליוגרפיה עדכנית שכוללת כ-1,500 מאמרים ניתן למצוא באתר האינטרנט).

אחד הנושאים שנחקרו בהרחבה הוא נושא התגובה ללקטינים. לקטינים הינם חומרים חלבוניים שנוטים להיקשר לסוכרים הבולטים מפני השטח של תאים בגוף. בטבע יש מגוון לקטינים גדול, שאנחנו מקבלים דרך המזון שאנו אוכלים. בגלל נטייתם להיקשר לתאים, לקטינים עלולים לשמש כעין "דבק ביולוגי" ולגרום צרות צרורות. לדוגמה: הפרעות עיכול - כשהם נקשרים לתאי רירית המעי; קרישת דם מוגברת - כשהם נקשרים לכדוריות הדם; שיבוש המטבוליזם - כשהם נקשרים לקולטני אינסולין; היפראקטיביות - כשהם נקשרים לתאי עצב; אלרגיות ומחלות אוטואימוניות - כשהם מגרים את תאי מערכת החיסון ליצור נוגדנים.

המולקולות הקובעות את סוג הדם מורכבות מסוכרים בולטים משטח הפנים של התאים וזאת הסיבה שלקטינים שונים נוטים להיקשר במידה שונה לתאי בעלי סוגי דם שונים. לדוגמה: בשרירי התרנגולת (עוף) יש לקטין רב עוצמה שנקשר לכדוריות דם אצל בעלי דם B ו-AB. התוצאה היא קרישת דם מוגברת, ועם ההתקדמות בשנים נוצרת עלייה בסיכון למחלות קשות כמו שבץ והתקפי לב. לעומתם, בעלי דם O ו-A, נעדרים את המולקולה הנקשרת ללקטין, ויכולים לאכול עוף ללא חשש.

לחילופין, מוצרי חלב מכילים סוכר (גלקטוז) שדומה למולקולה של סוג B. אי לכך בעלי דם מסוג B, יכולים בדרך כלל לקבל בסובלנות את מוצרי החלב, בעוד שבעלי דם O ו-A מפתחים תגובה אלרגית ועודפי ליחה בעקבות צריכת חלב.

מתברר גם שלבעלי סוגי דם שונים, נטייה לרמות שונות של הורמונים ומעבירים עצביים. דבר זה יכול להסביר הבדלים אישיותיים כלליים בין סוגי הדם, כמו למשל הנטייה לאימפולסיביות או לדיכאוניות של סוג דם O, אי-שקט פנימי של סוג A, או רגישות היתר של סוג B.

היו הרופאים של עצמכם

חמישה ספרים יצאו לאור על שיטת סוג הדם ומהם שלושה תורגמו לעברית:
"אכול נכון לפי סוג הדם שלך" - מביא את עיקרי השיטה, רשימות מזונות לכל סוג דם, ותיאורי מקרים.

"בשלו נכון לפי סוג הדם שלכם" - מביא מבחר מתכונים המותאמים לסוגי הדם השונים.

"לחיות נכון לפי סוג הדם" - מסכם את הידע החדש שהצטבר בשנים האחרונות. מביא המלצות להרגלי חיים, פעילות גופנית, תוספי מזון וכן המלצות לטיפול טבעי בבעיות הבריאות האופייניות לכל סוג דם.

אני תמיד בעד שאדם יהיה הרופא של עצמו, יפעל למנוע מחלות באמצעות מודעות לאורח חיים בריא ובמקרה של מחלה - יהיה שותף לדרך הריפוי. להלן כמה טיפים לעזרה עצמית לפי שיטת סוג הדם:

סוג O

המזונות המזיקים ביותר:
חיטה, תירס, שעועית אדומה, בוטנים, תפוחי אדמה.

המזונות המועילים ביותר:
כבד, בשר רזה ואיכותי, דגי מים עמוקים, אצות, ירקות עלים ירוקים, ברוקולי, שזיפים, תאנים.

פעילות גופנית מומלצת:
פעילות אירובית נמרצת,פעילות סיבולת (חדר כושר).

הרגל חשוב לבריאות הגוף:
להימנע מקפה ועישון, במיוחד בעיתות לחץ- רמות האדרנלין שלכם גבוהות בלאו הכי.

להיזהר מתזונה עתירת פחמימות - מתכון בטוח להשמנה אצלכם.

הרגל חשוב לבריאות הנפש:
כשמרגישים שהכעס עולה, לשתות כוס מים ולצאת לצעידה קצרה בחוץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

סוג A

המזונות המזיקים ביותר:
שעועית אדומה, שעועית לימה, תפוחי אדמה, כרוב, חצילים, בננות (לרוב), עגבניות, בשר אדום.

המזונות המועילים ביותר:
סויה, עדשים, שעועית אזוקי, כוסמת, ירקות כתומים וירוקים, בצל, זרעי פשתן, שמן זית, בוטנים, גרעינים, גרגרי יער, אשכולית, אננס, לימון, תה ירוק.

פעילות גופנית מומלצת:
יוגה, פעילות אירובית מתונה.

הרגל חשוב לבריאות הגוף:
לאכול ארוחת בוקר טובה עם חלבונים, ארוחות קטנות לאורך היום, ולהימנע מאכילת לילה - העיכול שלכם לא אופטימלי ובמיוחד לא בשעות הערב.

הרגל חשוב לבריאות הנפש:
להקדיש זמן לנשימה ותרגילי הרפיה - רמות המתח הבסיסי שלכם גבוהות.

נטיה לבעיות בריאותיות:
בעיות כבד, אוסטאופורוזיס, השמנה, כולסטרול, מחלות לב, סרטן, סוכרת (מבוגרים), הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית.

סוג B

המזונות המזיקים ביותר:
עוף, תירס, כוסמת, עדשים, בוטנים, שומשום וטחינה, עגבניות.

המזונות המועילים ביותר:
מוצרי חלב, ביצים, כבש, דגים, שיבולת שועל, אורז, בצל, ירקות עלים ירוקים, כרוב, סלק, ברוקולי, גזר, זנגוויל, אננס, אבטיח, שזיף, חמוציות, לציטין.

פעילות גופנית מומלצת:
אומנויות לחימה, טניס, גולף, טיולי אופניים, טיולים רגליים.

הרגל חשוב לבריאות הגוף:
להקפיד לאכול רק מזון טרי, או שהוכן בתנאי היגיינה טובה - אתם חשופים במיוחד לזיהומים.

הרגל חשוב לבריאות הנפש:
לעסוק כל יום לפחות 20 דקות בפעילות יצירתית. להשתמש במדיטציה ובהדמיה לצורך הרפיה, פתרון בעיות והשגת מטרות.

נטיה לבעיות בריאותיות:
זיהומים ויראליים, תסמונת העייפות הכרונית, לחץ דם גבוה או נמוך קיצוני, היפוגליקמיה, סינוסיטיס, זיהומים בדרכי השתן, הפרעות קשב וריכוז, מחלות אוטואימוניות.

סוג AB

המזונות המזיקים ביותר:
עוף, תירס, כוסמת, שעועית לימה, שעועית אדומה.

המזונות המועילים ביותר:
סויה, דגים ופירות ים, עדשים ירוקות, שעועית מנומרת, זרעי פשתן, אגוזי מלך, אמרנת, שיבולת שועל, אננס, דובדבנים, גרגרי יער, רוב הירקות, בצל.

פעילות גופנית מומלצת:
יוגה, פעילות אירובית אינטנסיבית.

הרגל חשוב לבריאות הגוף:
להימנע מקפאין ואלכוהול - מערכת העצבים שלכם רגישה ואתם מתמכרים יחסית בקלות.
להשתדל להפריד פחמימות וחלבונים לארוחות שונות.

הרגל חשוב לבריאות הנפש:
לשתף אחרים ברגשות, ולמצוא דרך לבטא אותם. הפנמת רגשות כמו כעס ועוינות מזיקה לכם במיוחד.

נטיה לבעיות בריאותיות:
יתר לחץ דם, אבני מרה, אוסטאופורוזיס, מחלות לב, כולסטרול, טפילי מעיים, סרטן, צליאק, דיכאון, מאניה-דיפרסיה, סכיזופרניה, התמכרויות.

'אכול לפי סוג הדם שלך' מאת ד"ר פיטר. ג ד'אדאמו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully