וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיסוי תינוקות

רוני כצמן

5.5.2006 / 10:45

אסתר מרום, נציגת העמותה הבינלאומית לעיסוי תינוקות, מספרת האם המיסוז' המענג מתאים לכל תינוק ובאיזה שמן להשתמש

יש משהו טבעי וראשוני בעיסוי תינוקות בידי הוריהם. ואכן נוהג זה קיים בתרבויות רבות מזה אלפי שנים. איך ייתכן ששכחנו משהו כל כך בסיסי? הכתבה שלהלן מזכירה לנו את חשיבות המגע כתורם לטיפוח הקשר בין ההורה לרך הנולד ומהווה דרך אוהבת לברך את בואם של תינוקות חדשים לעולם. רוני כצמן השתתפה בשיעור עיסוי והתרשמה מגרגורי ההנאה של כל המשתתפים.

קורס לעיסוי תינוקות הוא טרנד חדש יחסית, שהתפתח מאוד בעשור האחרון. זהו תחום שתופס חזק בעולם ההורות ולא לחינם. מדובר בשפה חדשה, דרך תקשורת נוספת עם התינוק, הפותחת עולם שלם של אפשרויות לקשר הורה-ילד.

אסתר מרום, נציגת העמותה הבינלאומית לעיסוי תינוקות (IAIM), עוסקת בתחום מזה ארבע עשרה שנים. את המפגשים בהנחייתה היא פותחת בהדרכה אל תוך מרחב של שקט והרפיה, ומסבירה שהתינוק מרגיש שההורה נרגע ומשנה תדר, והוא מגיב לכך מיד. היא מסבירה שיש לבקש רשות מהתינוק לעסותו: "זה שקבענו את השעה הזו, לא אומר שזה מתאים לכל אחד. חלק בלתי נפרד מהעיסוי, קשור לכבוד שרוחשים לתינוק, לגופו ולרצונותיו. אם התשובה היא לא, על ההורה לכבד ולהניח. ייתכן שכעבור כמה רגעים נשאל שוב והתשובה תשתנה, אבל מאוד חשוב שהילד יפנים את המסר, שההורה קשוב אליו ומכבד את צרכיו."

האם כל התינוקות נהנים מעיסוי?
אסתר: "מגע הוא צורך משמעותי להתפתחות החיים של כל תינוק. כמו אוכל. התינוקות מגיבים מעט באי נוחות, בגלל שהם לא רגילים, אבל בהדרגה הם מגלים כמה זה נעים ומרגיע והם מתמסרים."

מומלץ לעסות את התינוק מדי יום, אפילו לזמן קצר, ולהאריך את משך העיסוי בהדרגה. יש תינוקות שאוהבים מגע בבוקר ויש שיעדיפו בערב.

האם כל שמן מתאים?
אסתר: "לא. מומלץ לא להשתמש בשמן תינוקות (המופק מנפט) אלא בשמן טבעי שהופק בכבישה קרה כמו שמן שקדים, שומשום או זית - רצוי נטולי ריח כדי לפתח את חוש הריח הטבעי בין ההורה לתינוק. לא מומלץ להשתמש בשמנים ארומטיים, אלא אם ההורה מומחה בארומתרפיה ויודע בדיוק מה להתאים."

האם העיסוי עוזר לבעיות ספציפיות?
אסתר: "עיסוי תינוקות אינו למטרת טיפול, אם כי בעקיפין הוא בהחלט יכול לסייע נגד כאבי בטן, נדודי שינה, או עצירויות. הוא נועד בשביל ההנאה וההפוגה ויש לו השפעה מרחיקת לכת וארוכת טווח על הקשר שבין ההורה לילד. העיסוי פותח עוד ערוץ תקשורת בין בני המשפחה ומאפשר להביע אהבה ללא מלים. בעזרת העיסוי, משכללים ההורים את יכולת ההקשבה לילד שלהם, ולומדים להבין ולכבד אותו."

מעגל קסמים חיובי

"מגע היא תקשורת ראשונית בלי מילים", מסכימה ג'ולייט מנדלצוויג, מפתחת שיטת "המגע הבטוח" לשחרור טראומות באמצעות מגע, שגם מנחה הורים בעיסוי תינוקות. העיסוי יוצר תהליך של התקרבות בין הילד וההורה. הזמן שהם מבלים יחד, ללא הלחץ של העולם החיצוני, מעביר לילד מסר שאומר: "זה רק אני ואתה ואין שום דבר מלבדנו." זהו מסר מרגיע עבור הילד. מהמגע הראשוני הכול מתחיל: הביטחון בעולם, תחושת השייכות, הכבוד לעצמי ולאחרים, השקט הפנימי. המרחב של קרבה והבנה שכזו בונה משהו שיחזיק כל החיים. שום דבר לא יכול לשבור את זה."

העדות הטובה ביותר לעוצמתו של קשר שכלל שעות רבות של עיסוי אפשר לראות אצל ג'ולייט בבית. בתה דנית, כיום חיילת, זכתה לטיפולים רבים מאמה מאז גיל הינקות. והיא זוכרת לטובה את אותם הרגעים שבהם "אימא היתה רק שלי ואף אחד לא יכול היה להיכנס באמצע ולהפריע."

"העיסוי מאוד עוזר לתהליך של האהבה," מוסיפה ג'ולייט, "לפעמים אין חיבור מיידי עם התינוק במיוחד אם הוא כל הזמן בוכה. האם חווה תסכול כפול, ראשית אין לה רגע שקט כי הילד כל הזמן בוכה ושנית היא לא מוצאת איך לעזור לו ומרגישה תסכול נורא ואולי גם אשמה.

בשיעור הראשון אפשר לראות שהתקשורת בין האם לתינוקה חדה והאם מרוחקת ומסויגת. אבל אחרי שיעור אחד בלבד, שבו היא בסך הכל למדה לעסות את הרגליים, כבר יש שינוי עצום. פתאום יש קוצי מוצי ושמות מלאי מתיקות והתינוק שלה רגוע. זהו מעגל: הילד מקבל את תשומת הלב שלה הוא זקוק ואז הוא רגוע, גם העיכול שלו מתנהל טוב יותר והוא ישן טוב יותר, ואז להורה קל להתחבר אליו ולאהוב אותו.

הקשר שנוצר, שבו ההורה והילד לומדים אחד את השני, מקטין משמעותית את אי ההבנות ומוריד בשל כך את רף האלימות המילולית והפיסית. "הורה שמעסה את הילד שלו, לא יכול להרים עליו יד ולהכות אותו. זה פשוט לא ייתכן." מסכמת ג'ולייט.

האם אפשר לעסות גם ילדים גדולים?
כן. ואפילו רצוי. אחד הנושאים המדוברים בסדנה הוא איך להתאים את העיסוי לילד שגדל. "עיסוי אינו רק לתינוקות," אומרת אסתר, "הוא עוד שפה, עוד ערוץ של תקשורת עם הילדים שלנו, שנמשכת לאורך כל החיים. הילדים עומדים כיום בלחץ אדיר בבית הספר, לפני מבחנים, או כשהם חוזרים מהצבא עייפים ולפעמים גם פצועים. הילד הגדול שלי הוא בן עשרים ושבע והקטן חייל ועד היום אני מעסה את כולם. הם קובעים באיזה אזור הם רוצים, אבל זה חלק משגרת המשפחה שלנו."

קורס העיסוי לתינוקות מתפקד גם כמקור לתמיכה בהורים, הצעירים והמנוסים כאחד, הזקוקים לשמוע ולהשמיע נושאים שעל סדר יומם ולבם. כמו למשל בכי - איך אפשר לזהות מה הוא אומר? איך להתמודד עם שלל העצות שמורעפות עלינו כל הזמן ובכל זאת לשמוע גם את הקול האישי שלי? איך מתמודדים עם מספר שעות השינה המצומצם? ועם הקושי להרדים את התינוק? איך להיערך לפרידה כשחוזרים לעבודה ועוד סוגיות המצויות בלב חווית ההורות. הקורס שנועד לתת עוגן בעולם שמשתנה ביום אחד לבלי הכר.

אני והמשפחה נשנה את העולם

אסתר היא חלוצת התחום בארץ. אחרי שנים ארוכות שבהן היתה גננת בארץ ובארצות הברית, הגיעה אל עיסוי התינוקות באקראי ומיד הרגישה בעוצמה הטמונה בו. היא למדה והשתלמה בתקופה ששהתה עם משפחתה בארצות הברית וכשחזרה לפני כתשע שנים התחילה להעביר קורסים להורים.

בהתחלה לא הכירו בחשיבות של נושא המגע וכשניסתה להשתלב בייעוץ והדרכה במסגרות שונות, נדחתה שוב ושוב. עם הזמן החלה להעביר סדנאות ב"משגב לדך", ולהרצות בפני אנשי המקצוע הרלוונטיים באסף הרופא ובסניפי טיפת החלב. עם הזמן התמנתה לנציגת העמותה הבינלאומית בארץ ומאז ינואר 2003 היא מכשירה מדריכים בתחום.

ברחבי הארץ פועלים עשרות קורסים וחומר בנושא מצוי בשפע אדיר באינטרנט . אסתר רואה את מקצועה כייעוד אבל חזונה האמיתי הוא להשיב את העוצמת המגע אל המשפחה שתוכל להעביר אותו מדור לדור. ג'ולייט שלמדה מאסתר את האמנות-המקצוע, נושאת עמה הלאה את המסר: "אני רוצה לשנות את העולם ובדרך זו אני גם יכולה," היא אומרת במשפט הפתיחה של הקורס שהיא מנחה, "עולם שבו הצורך הראשוני במגע מסופק, יהיה עולם הרבה פחות אלים, האנשים החיים בו יהיו הרבה יותר מאושרים ויתנו כבוד זה לזה."

העמותה לעיסוי תינוקות בישראל

העמותה הבינלאומית לעיסוי תינוקות הוקמה בארצות הברית בידי ווימלה מקלור באמצע שנות השבעים אך רק באמצע שנות התשעים חצתה את גבולות היבשת והתפשטה לאירופה. בארץ פועלת נציגתה אסתר מרום כשמונה שנים והיא עמלה על הקמת הסניף הישראלי. המטרה של העמותה היא "לקדם מגע תומך ואוהב באמצעות הדרכה, חינוך ומחקר על מנת שהורים, מטפלים וילדים יהיו אהובים, מוערכים ומובנים בקהילה העולמית." מהמשתלמים במסגרת העמותה מצטרפים למסגרת תומכת המעשירה את בוגריה בהשתלמויות וכנסים ועדכון במחקרים הנערכים בתחום. מדי שנה נערך כנס בינלאומי ובו מתמקדים בנושא מסוים. בשנה שעברה עסק הכנס ב"Bonding" - קשר הורה-ילד ואילו השנה דובר על השפעת האוקסיטוסין, הורמון הרוגע, השלווה והאהבה שמופרש במהלך העיסוי. העמותה מקיימת קורסים בהתנדבות באזור המרכז, בוגרי הקורס נתרמים בשמחה למשימה כשהם דרושים באיזורים אחרים בארץ

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מה תורם העיסוי להתפתחות הילד

- מעודד גדילה והתפתחות פיזית (עלייה במשקל) ושכלית (בניית קשרים נוירולוגים במוח).

- גירוי כל החושים.

- פותר בעיות במערכת העיכול, מקל על גזים, עצירות ועוד.

- מקל על כאבי גדילת שיניים ובעיות בהירדמות ובשינה.

- מרגיע ומלמד את התינוק להירגע ולהשתחרר. ההרפיה מגדילה את יכולת קבלת הגירויים מהסביבה וכתוצאה מכך משיגים טונוס שרירים משופר. המוח מפסיק לייצר את הורמון המתח ומייצר את הורמון האוקסיטוצין (הורמון ההנקה, האהבה והרוגע).

- העיסוי מלמד מגע אוהב והוא טוב במיוחד לפגים ותינוקות פגועים שידעו הרבה מגע כואב.

- מסייע לתינוק ללמוד את גופו וגבולותיו.

ספרים מומלצים לקריאה

"ידיים אוהבות" אומנות המסג' ההודי לתינוקות מאת פרדריך לבואייה, הוצאת מרקם חלוץ ספרי התחום. ספר המשך לספרו הראשון "לידה ללא אלימות" שחולל בזמנו מהפיכה, ובו ביטוי למשנתו בדבר הכאב הכרוך בהגעה לעולמנו ועל המגע כאמצעי מרגיע, מזין ותומך. בספר צילומים יפהפיים של שנטלה, צעירה הודית ממנה למד את האומנות והסברים בהירים למדי.

"עיסוי תינוקות" המדריך המקיף לעיסוי תינוקך צעד אחר צעד, מאת גלית היוז, הוצאת שונים יצרנים קטנים. המחברת היא מרפאה סינית ומדקרת שהשתלמה באמנות העיסוי ופיתחה שיטה משל עצמה לעיסוי תינוקות וילדים. הספר מסביר את דרך העיסוי ומלווה בצילומים מרהיבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully