וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליל המסכות

אם אתם חולמים על מסכות של חיות או מפלצות, שאלו את עצמכם - ממי אתם רוצים להסתתר ולמה בדיוק? התשובות כולן נמצאות בפנים

פורים, חג התחפושות והמסכות, הוא הזדמנות נפלאה לדבר קצת על המסכות שאנחנו עוטים ופושטים מעלינו כל השנה. מסכות אלו נקראות "פרסונה" והן מייצגות את הדמויות השונות שהן כולן אנחנו. למשל, אשה אחת לובשת את המסכה של אשת המכירות בעבודה, כשהיא מגיעה הביתה היא תפשוט מסכה זו ותלבש את המסכה של האמא, ומאוחר בערב לאחר שהילדים ילכו לישון, היא תוכל לפשוט את המסכה של האמא וללבוש את המסכה של האשה.

המסכות בחלום, לרוב לא יהיו המסכות שאותן אנו עוטים ופושטים במהלך היום, אלא יהיו המסכות הסודיות שאנו רוצים ללבוש ודרכן אנו יכולים לגלות חלקים בהוויה, דמויות שאנו רוצים לבטא או לחילופין חלקים בנו שמהם אנו חוששים.

החלום הוא כלי שבעזרתו תת המודע מעלה אל המודע חלקים שאנו מתקשים לבטא במהלך היום. פחדים המלווים אותנו, קשיים איתם אנו מתמודדים, תשוקות, רצונות, מצוקות, פנטזיות – כל אלה הם רק חלק ממאגר האלמנטים הקיימים בצדדים החבויים של הנפש, והחלום הוא זה שעוזר לצדדים אלה לקבל ביטוי ולעלות למקום בו אפשר להבחין בהם.

לפני שאמשיך, חשוב לציין כי לפני שאנו ניגשים לפתרון חלום, עלינו לוודא תחילה שהסימבול שהופיע בחלום אינו רלוונטי לאירוע שהתרחש בחיי החולם, ורק לאחר מכן, כשנשללת אפשרות זו, אנו יכולים להתחיל לפרש את החלום. כך למשל, אמא המכינה כבר כמה ימים מסכה של חתול לבת שלה, סביר שתחלום על מסיכה של חתול ואין זה אומר שהחלום מייצג מסרים עמוקים העולים כרגע מתת המודע, אלא פשוט שחרור של מתח נפשי שיש צורך לפרוק.

מדוע אנו עוטים מסכה?

חלום בו אנו עוטים מסכה צריך לעורר שאלות רבות וכדי לפתור את החלום, עלינו לשאול את עצמנו שאלות חשובות אלה:

השאלה הראשונה שעלינו לשאול היא מדוע אנו חולמים על המסכה ולא על דמויות עצמנו? מדוע אנו חולמים כי אנו לובשים מסכה של שד ולא חולמים שאנו שדים של ממש?

הסיבה היא שהמערכת שלנו לא רוצה, ואולי אף אינה יכולה כרגע להתמודד עם השד שאנו מחזיקים בתוכנו, ומעדיפה לייצר חלום הדומה לחוויה הפנימית שלנו המאפשר לנו להתמודד בסביבה בטוחה יותר עם האירוע. ייתכן שבהמשך החלום ישתנה, ובהדרגה הוא יהיה דומה יותר לאירוע האמיתי. לבסוף נוכל לפגוש חלום בו נוכל לשחזר את האירוע כפי שהיה ולהתמודד עם אותו שד שלא אהבנו הקיים בתוכנו. חלום כזה, אגב, יכול להיות סימן לכך שאנו בדרך להחלמה וכי אנו מתמודדים היטב עם האירוע אותו מייצג החלום.

בהמשך עלינו להבין מה אנו עושים עם המסכה. האם אנו לובשים אותה, מה שאומר שאנו מאמצים את הדמות הסודית אותה היא מייצגת, או פושטים אותה, ובמקרה זה סביר להניח שאנו משחררים את אותו חלק הקיים בנו שאינו צריך יותר ביטוי. ייתכן שאנו לובשים מסכה כיוון שאנו רוצים להסתיר את מי שאנו והמסכה היא רק "תירוץ". אם כך, עלינו לבחון ממי אנו רוצים להסתתר ומדוע.

לבסוף עלינו לבדוק איך הרגשנו בחלום: האם היינו שמחים, מרוצים או מפוחדים? הרגשות שלנו יכולים לשקף את מהות החלום, וכך חלום בו המסכה שלבשנו שמחה אותנו, סביר שמייצג חלק חיובי שנמצא בנו, ואילו מסכה המעציבה אותנו יכולה לייצג חלק שאנו לא שמחים כאשר הוא מתעורר בנו.

מסכות של חיות

כל חלום בו מופיע בעל חיים הנו חלום בעל חשיבות מיוחדת. לא ששאר החלומות אינם חשובים, אלא שחלום בו מופיע בעל חיים, גם אם זו "רק מסיכה", הנו חלום המייצג רעיון שורשי, עמוק וקדום ולכן יש להתייחס אליו ברצינות.

תת המודע שלנו יכול לבחור דרכים שונות להציג מסר ולא "חייב" להשתמש בחיה, אולם אם בחלום מופיעה חיה, עלינו לחפש יותר עמוק. אני אתן דוגמה: אם למשל יש בנו חלק הרוצה שנהיה סקרנים יותר ולא צפויים בחיינו, יש סיכוי שבחלום זה יבוא לידי ביטוי דרך לבישת מסכה של חתול. אולם מעבר לכך, החלום יכול להראות שסימבול החתול מייצג חלק עמוק ומהותי יותר של ה"אני" שלנו, וכך אולי הוא רוצה לסמן לנו שהצורך להוציא את החלק הסקרן והלא צפוי מדוכא אצלנו כבר הרבה זמן ושאנו צריכים לתת לו ביטוי.

לא אוכל לכתוב במאמר זה על הסימבולים עצמם, אולם חשוב להדגיש שלפני שאנו עוברים לפירוש החלום עלינו להבין מה החיה מסמלת עבורנו. חשוב לשמור על ראש פתוח ולא לעבוד עם מושגים מוחלטים. למשל, כלב יכול לסמן חיה אהובה לאחרים, אולם אם אנו לא אוהבים כלבים, סביר שחלום על מסכה של כלב לא ייצג עבורנו את מה שהוא היה מייצג אצל אחרים.

מסכות של מפלצות

מפלצות בחלום אינן נחלתם הבלעדית של ילדים. גם מבוגרים אוהבים אותן, מתרגשים מהם ומתעסקים בהן. מסכות של מפלצות לא תמיד צריכות להיות מפחידות: הן יכולות להיות גם מפתות, חושניות, מסקרנות וחשוב יותר להבין מהי התחושה שלנו בזמן החלום ופחות לתת סיווג אחיד לכלל המפלצות.

יש הרבה סוגים של מפלצות ומסכות של מפלצות, אולם לכל המפלצות יש מכנה משותף אחד – הן לא אנושיות ולכן אינן שייכות ל"אני" המוכר הבטוח, ה"אני" איתו אנו חיים בהרמוניה.

המפלצות שייכות לממלכת הדמיון, ובשונה מהופעה של חיה בחלום, המייצגת רעיון שורשי בסיסי בחיינו, המפלצות מייצגות את הנושאים הארכיטיפים המטרידים אותנו כגון: פרנסה, הורים, מעסיקים, בני זוג, מיניות, נישואין, זקנה, מוות וכדומה. במילים אחרות, כל מה שאנו פוחדים להתמודד אתו, או לעכל אותו בחיי היום יום יכול בהחלט להופיע כמפלצת בחלום.

בשונה ממה שנראה, חשוב שלא להתעלם מהמפלצות בחלום. הן חשובות מאד, ואם אנו חולמים עליהן, במיוחד חלומות חוזרים, מומלץ לבקש לפני השינה להכיר טוב יותר את המפלצת, גם אם נראה שהדבר מאד קשה לנו. התמודדות עם מפלצת בחלום יכולה בהחלט לעזור לנו להתמודד עם אותה ה"מפלצת" במציאות ולהתגבר על הפחדים והחששות שלנו.

כשנפגוש חלום בו מופיעה מסכה של מפלצת, לפני שניגש לפתרונו, אנו צריכים תחילה לבחון מה עושה הדמות המחזיקה את המפלצת, ומהי התגובה שלנו.

מה עושה הדמות שמחזיקה את המפלצת?

למרות שמהצד זה נראה אותו דבר, יש הבדל אם המסכה מפחידה אותנו או אם היא משעשעת אותנו. אותה מסכה יכולה לרדוף אחרינו ויכולה גם לשחק אתנו תופסת. כיוון שהמסכה של המפלצת מייצגת את אותם דברים מהם אנו חוששים או נמנעים להזכיר, הרי שפעולתה בחלום תראה לנו היכן ממוקם הפחד בחיים שלנו. מסכה של מפלצת הרודפת אחרינו, למשל, מראה לנו שאותו אירוע/פחד רודף אחרינו ביום יום. לעומת זאת אם המסכה היא חלק ממשחק, זה יכול להראות שלמדנו לחיות לצד הקושי ואנחנו הופכים אותו לחלק מהחיים שלנו.

מהי התגובה שלנו?

התגובה שלנו למפלצת חשובה, והיא יכולה להראות לנו כיצד אנו מתמודדים עם הבעיה ומבינים את המורכבות שלה. כך למשל, חלום בו במקום העבודה, כשהבוס עוזב אנו לובשים מסכה של שדון, יכול בהחלט לבטא את הפחד שיש לנו שהבוס שלנו יגלה שאנו פורשים מהעבודה מוקדם.

© שגיא מנדלבוים עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 17 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס
  • עוד באותו נושא:
  • טארוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully