וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דברים שהשתיקה יפה להם

אתה לא באמת רוצה לדעת שהיא מאוהבת בך, כי ברגע שתדע שכבשת, כבר לא תרצה אותה. סיפורם של דיאדלוס ואיקרוס - 7

האם מותר לקרוא בקלפים על אדם ללא הסכמתו או ידיעתו? לשם הבהרה, אני לא שואל אם הקלפים יכולים לענות על שאלה מסוג זה. הקלפים הם כלי והם יכולים לענות היטב על שאלות מסוג זה, אולם השאלה היא האם מותר לנו מבחינה אתית לשאול שאלות מסוג שכאלו.

אם לדוגמה מגיעה אמא שרוצה לדעת אם בתה בהריון, האם מותר לנו לספר לאם מהו מצבה הרפואי-פיזיולוגי של בתה ללא ידיעתה? האם יש לנו בכלל סמכות לחשוף את הפרטים האישיים של הבת? הרי סביר להניח שאם הבת הייתה רוצה לספר למישהו על כך שהיא בהריון, אמא שלה הייתה הראשונה לדעת? מי נתן לנו אם כך את הסמכות, לספר לאמא את מה שהבת לא רוצה שהיא תדע?

"אבל זה מה שאנשים רוצים לשאול", תגידו בוודאי, "בשביל זה אנשים באים לקורא בקלפים". באותה המידה, אני עונה, יכלה האם ללכת לבלש פרטי ולאחר שהיא תיפרד מכמה אלפי שקלים, אני די משוכנע שהוא יוכל לשים את ידו על תוצאות בדיקת ההריון של הבת. אך זה די ברור שמקרה זה אינו אתי.

כדי לפתור את הדילמה נפגשתי לפני כמה שנים עם עורכת דין המתמחה בדיני אתיקה והעליתי בפניה את הבעיה. לאחר כמה ימי מחשבה ובירורים קיבלתי את התשובה הבאה: מבחינה אתית הקריאה עצמה היא חסרת חשיבות. חשיפת הידע איננה עבירה אתית. הבעיה האתית מתחילה כאשר אנו חושפים את המידע לצד אחר. מבחינה אתית אסור לנו לחשוף את המידע או לעשות בו שימוש כיוון שאז אנו עוברים על חוקי האתיקה. לצורך המחשה, מותר לי לעשות קריאה כדי לברר האם הבת בהריון, אבל מבחינה אתית אסור לי להעביר את המידע הזה הלאה.

תיאורטית מותר לנו לעשות קריאה כדי לבדוק למשל אם החברה של חבר טוב בוגדת בו. השימוש במידע הוא האסור. לכן, במקרה זה, כיוון שדי ברור שלא נוכל לעמוד מנגד אם נגלה שהתשובה חיובית, יהיה עלינו לפסול את עצמנו מלשאול שאלה מסוג זה.

אז מה אם דנה מאוהבת?

ומהי המסקנה? למעשה, הקורא בקלפים הוא סוג של "מספר יודע כול", כפי שנהוג לכנות סגנון זה בספרות. במהלך הקריאה אנו נחשפים למידע רגיש אודות צדדים אחרים, וללא ידיעתם, ופעמים רבות ידיעה רחבה יותר של המצב מאפשרת לנו הבנה עמוקה יותר של המקרה, אולם השימוש במידע הוא הבעייתי ולכן עלינו לשקול היטב איזה מידע אנו מוסרים.

אני רוצה לתת לנושא הזה דוגמה מעשית: אם יבוא אלינו בחור הרוצה לדעת אם האשה שאתה הוא יוצא כבר דייט שלישי מפתחת רגשות אליו וישאל שאלה בסגנון: "האם דנה מתאהבת ביוסי?" הרי שהשאלה עצמה אינה עבירה אתית. העבירה על חוקי האתיקה היא בשימוש במידע.

אם בקריאה זו ייצא למשל הקלף שישה מטות, הרי זה ברור שדנה מאוהבת ביוסי. הקלף שישה מטות מדבר על ניצחונות והצלחות. הוא שייך לסדרת האש ולכן אנו יכולים להיות בטוחים שיוסי "על הסוס" ושדנה רוצה אותו, למרות שהיא אולי לא תאמר לו את זה. אולי היא מחכה ליד הטלפון לאות ממנו, וכשהם ייפגשו היא תהיה מוכנה להתמסר וללכת אתו עד הסוף.

אבל עצרו רגע. מה עוד אומר לנו הקלף שישה מטות? הקלף מזהיר אותנו שברגע שהשואל יכבוש את דנה הוא יאבד עניין. לכן אם נדע שזהו המצב (ואגב, ישנן קריאות כגון הקריאה הקלטית למשל, המראה לנו גם מבלי שנבקש במפורש מה קורה עם הצד השני), התשובה שלנו צריכה להיות משהו בסגנון: "תקשיב יוסי, אתה בדרך הנכונה. מה שאתה עושה, אתה עושה לא רע ואין ספק שאם תמשיך כך עוד זמן דנה בסופו של דבר תתאהב בך. אולם יחד עם זאת ישנה בעיה. הבעיה היא שאם תגיע למצב בו תהיה לך הרגשה או תחשוב שכבשת אותה, תתפתח אצלך הנטייה להפסיק להשקיע בה ובמערכת היחסים שלכם ולעשות את מה שאתה עושה היום. אז אתה עלול לאבד אותה ועליך לזכור את זה". במקרה זה אין בעיה של אתיקה, כיוון שאני אומר לו מה קורה אתו, מה עליו לעשות ואף מזהיר אותו מפני הטבע ההרסני שלו.

סדרת המטבעות – הסיפור המיתולוגי

דיאדאלוס נהנה אמנם ממעמד וייחוס מצוינים כאמן הממלכה החדשה, אולם לאחר זמן קצר הוא מבין כי אינו עושה את הדבר הנכון. הוא מבין שאינו באמת מגשים את עצמו כאמן, אלא כלוא בכלוב של זהב ותפקידו לשרת את המלך. כתוצאה מכך, הוא גומל בלבו לעזוב את כרתים ושוקל אף לחזור לממלכה הקודמת, להישפט ולרצות את עונשו, אולם כשהוא פונה למיינוס כדי לבקש לצאת מהממלכה, הוא מסרב לשחרר אותו ואת בנו.

שבעה מטבעות

הארכיטיפ של הקלף

פירוש הקלף עוסק באכזבה ומראה שהיא למעשה תורמת לנו: בשלב הראשון נוכל להבין טוב יותר בזכותה את מצבנו ולאחר מכן היא זו שתורמת לעשייה של הדבר הנכון בחיינו. הארכיטיפ של הקלף יתעורר בנו כשנהיה במצבים של שפל, קושי ואכזבה, והשאלה היא במה נבחר אז? האם נמשיך להישאר במקום העגום בו אנו נמצאים או נחליט לעשות שינוי ולהסתכן? הארכיטיפ מראה שהנטייה שלנו תהיה להסתכן ולעשות את השינוי, אולם השאלה היא האם נקשיב לאינסטינקט זה.

אכזבה מהקיים ונכונות לסכן הכול כדי להגיע לאמת:

קלף שבעה מטבעות הוא קלף מורכב, המכיל בתוכו גם את המסקנות הכואבות מהעבר וגם את התובנות לגבי פעולתו של השואל בעתיד. לקלף יש התפתחות כרונולוגית קבועה המתחלקת לשלושה שלבים:

בשלב הראשון השואל מאוכזב. הוא אינו מרוצה, והמציאות מולה הוא עומד רחוקה ממה שהוא ציפה לו.

בשלב השני השואל מגיע למסקנה. השואל אמנם סבל, אולם הוא לא סבל לחינם. השיעור שהוא עבר, עוזר לו להבין מה נכון בחייו ומה עליו לעשות.

בשלב השלישי של הקלף השואל מוכן לקחת סיכון ולקפוץ למים. עכשיו השואל מוכן להסתכן ולמרות שהוא יודע שאין הבטחה, הוא מוכן לסכן את כל מה שיש לו כדי להגיע אל האמת ולהוציא אותה לאור, על מנת להגיע למקום הנכון לו.

לכן, אם השואל נמצא אחרי תקופת משבר, התקופה הקשה הזו הייתה חיונית כדי להכין אותו לבאות. הוא כעת מנוסה וחכם יותר, הוא למד את השיעור ויודע מה לעשות. וכך, כשתיפתח בפניו אפשרות לשינוי כיוון, הזדמנות, או אפשרות חדשה, הוא צריך לאזור אומץ ולבחור בחדש והשונה – דבר אשר יביא לתוצאות המיוחלות.

אך אם השואל לא עבר משבר ייתכן שהאכזבה איננה אמיתית או נובעת מסיבה אחרת שאינה קשורה לנושא השאלה. במקרה זה השואל צריך להתגבר על תחושתו הראשונית ולא לשנות דברים משמעותיים בחייו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
  • עוד באותו נושא:
  • טארוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully