וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקשור חלקי עד בהיר

גילבר רובננקו-דיין

11.1.2011 / 9:00

הצפת רגשות עשויה להפוך תקשור לעילוי או לקטסטרופה. גילבר רובננקו-דיין על אלמנט המים באמנות הקרויה תקשור

ארבעת הטורים הבאים בתיק תקשור יוקדשו למודל התיאורטי המחלק את הבריאה ל"ארבעת האלמנטים" או היסודות, שהם: אש, אוויר, מים ואדמה. ככול המודלים מסוג זה, תפקידו רק לעשות קצת סדר באינסוף ולתת השראה וכיוון כללי. כאן אשתדל להתייחס למודל הנ"ל בהקשר ענייננו תקשור, בעיקר, והטור הראשון יוקדש לאלמנט המים, המייצג את עולם הרגש.

אף על פי שכל האלמנטים בשלל שילוביהם מגולמים ברגשות הולמים, המים הם כנראה אלה המעניקים לרגש את מלוא עוצמתו. לכן אולי זהו האלמנט בעל הפוטנציאל הרב ביותר לדחוף ולקדם את החוויה האנושית לפסגות חדשות יותר מכל אלמנט אחר. בהקשר חייו של מתקשר, הם עשויים להופכו לעילוי או לקטסטרופה - תלוי ביכולתו לעבוד עמם בבטחה ובהנאה, תוך כבוד לעוצמתם ובלי לקחתם ברצינות יתירה מאידך.

מים בתנועה ישחקו גם את הסלע הדחוס והאימתני ביותר. מים יכולים להמיס ולרכך. מים אכן משווים לנו עומק, יכולת התמדה ורגישות, ובאחוזים - אחרי הריק (מדיטציה) - מים הם מירב תכולתנו. אין פלא שמתקשרים גדולים רבים הם טיפוסי מים מובהקים. מאידך, מים עומדים הופכים במהרה לביצה טובענית.

עודף מים

מתקשר הוא קודם כל בנאדם. אם הוא סובל, למשל, מעודף או מתקיעות ביסוד אחד במיוחד, הוא עשוי לנסות להגביר את יתר האלמנטים בתקווה להתאזן (ראה הטור הקודם “ראשון בתקשור”).

במקרה של המים, גודש רגשותיו עלול להיות לו למסך מעיק דרכו עליו לעבור כדי להוציא מתוכו תקשור נאות. כך, הוא עשוי לנסות להוסיף אוויר למערכת, כדי להשיג מעוף או כמו לנדף את המים. משיכה זו עשויה למשל להתבטא בחיבה לאינטלקטואליזציה (אוויר) של רגשותיו הגועשים. מתקשרת אחרת, אף היא מטיפוס (עודף) מים, עשויה לנסות להגביר את יסוד האדמה שבה, בתקווה שזו תקלוט את הנוזלים המיותרים, וכך לדוגמא תרבה באכילה ו/או בעשייה, בהתרוצצות ובפעילות לרוב.

אומנם יש תקווה בגישה כזו, אך יש בה גם מוקש. באופן כללי, אם מגבירים אלמנט חלש בהשוואה לאלמנט מוביל או דיסהרמוני, עשויים להיווצר כפלי-תהליכים מסורבלים. אם מגבירים מדי את האדמה, אפשר שנקרוס תחת עודף עבודה ומעשה ונסבול בסופו של דבר מהתשה או מהשמנת יתר (בשונה מאותו תירוץ מפורסם של מתקשרים בהקשר זה: “אני מתקרקעת”).

בדומה, כעסנות יתירה וחוסר סבלנות כלפי תהליכים, עשויים להתחזק אצל מתקשר/ת שמנסים לטפל בעודף מימיהם הרגשניים באמצעות אש מוגברת, נניח, על ידי שש קופסאות סיגריות ביום.

מניסיוני הקליני, באופן כללי אנשים שחסרים מים, יחסית קל לעזור להם, שכן, לא חסרים דברים מרגשים בעולם. במקרה של הצפה, המלאכה קצת יותר מורכבת, וייתכן שהיעילה מבין הגישות היא אמנות הניקוז וההתמרה. זו היכולת להגביר, אך במידה טובה, את היסודות החלשים, תוך כדי ניתוב המים אל מקומם הנכון, בו הם בוודאי חסרים.

ניקוז המים

עבור מתקשרים, איזון כל האלמנטים הוא קריטי למדי. אומנם אפשר להוציא תקשור איכותי תוך כדי התהליך, אך לאו דווקא בקלות.

ניקוז הוא אולי הפעולה היזומה שאנו יכולים לעשות בבואנו להתמודד עם עודף מים, וההתמרה כמו קורית כבר מאליה. מבחינה פרקטית, נמנה למשל דרכים כמו הבעה רגשית ותנועה גופנית. זו, כשנעשית באהבה רבה ובתשומת לב, עשויה להיות לתרפיה נפלאה לטיפוס מים העולה על גדותיו, ולמתקשר כזה בפרט.

תנועה אינה בהכרח עשייה. תנועה משמעה להזיז את הגוף כדי להגמיש את המחשבה: לרקוד ולענטז, לקפץ כילדים, להשתולל בכיף ולהרגיש את הגוף, להרגיש את הרגש ולהתפעל מחגיגת המים, מהבטן, ולהניח את ההבנות במקומן המכובד. מה שונה הדבר מלהעמיס על הגוף, משכן האלמנטים כולם, מטלות לרוב.

מים כנראה הם מן היסודות הכי לא מובנים על הפלנטה, הכי מדוכאים והכי חסומים. מים קל יחסית להכניס אך קשה להוציא, זאת יודע כל מי שהתפוצץ לו אי פעם צינור בבית. אך מה רב מזלנו שאין באמת מה להבין במים. מה רב מזלנו שההבנות הן אלה שנועדו להבנה בלבד.

אל נא תתפלאו, אם כן, אם ייצא לכם לפגוש מחר מתקשרת גדולה מטיפוס מים, מיד לאחר שסיימה סדרת קפיצות בחבל באמצע הסלון תוך קריאות קרב אינדיאניות. לא, היא אינה משוגעת או חסרת טעם. בדיוק ההפך הוא הנכון. היא, בין היתר, משכללת את יכולת התקשור שלה, בשבילה ובשביל מטופליה העתידיים.

מתקשרים ומתקשרות יקרים, היו מבורכים (אכן גם במים) וכבדו את האינסטלטורים, אמני הניקוז, כל ימות השנה - עם חריץ או בלעדיו.

בטור הבא נדבר על אלמנט האש.

גילבר רובננקו-דיין מטפל ברפואה סינית למעלה מעשור, ומשלב בעבודתו תקשורים, שיטות הילינג והדרכה תודעתית כדוגמת 'העבודה' לביירון קייטי, עץ החיים לקבלה היהודית ועוד. מלווה אנשים ועסקים בתהליכים אישיים ומקצועיים, מתקשר ומנחה קבוצות תקשור במרכז הארץ לפי שיטת "חיבור למודעות על".

  • עוד באותו נושא:
  • תקשור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully