וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגבר שבפנים

מהו תפקיד האב בתוך עולמנו הפנימי, ומה גורם לאשה להימשך אל סוג מסוים של גברים ולדחות מעליה אחרים? חלק שני

בשבוע שעבר הצגתי את דמות האם ואת האנימה, את האשה שמעוררת את הרצון לזוגיות אצל הגבר. הצגתי מבנה נוקשה, פרוידיאני, בו האמא היא ה"אחראית" הבלעדית לטיפוח הביטחון העצמי ותחושת הערך העצמי שלנו. אני מניח שחלקכם לא התחברו לרעיון, ובצדק, שרק האמא אחראית על נושאים אלו, ואני מניח שחלקכם יתקשה להתחבר לרעיון שרק האב אחראי על תחומי הלימודים, קריירה ועצמאות. הגישה הפרוידיאנית, לפיה שני ההורים ממלאים תפקידים מאד מוגדרים, לא תמיד עובדת במבחן המציאות, ופעמים רבות נראה ילדים שמתפתחים שלא בהתאמה עם המודל הזה. כמו כן, יש אמהות שבהחלט ממלאות את תפקיד האבא, ולהפך.

גישתו של פרויד לא תמיד עובדת, אולם פעמים רבות היא בסיס מאוד טוב להבנת הדברים וההתנהלות הפנימית שלהם. ברוב המקרים בהם יוצא קלף הקיסר או הקיסרית בקריאה, ניווכח שההורים של השואל "מתפקדים" בדיוק לפי הספר, אבל זה לא משנה. זה לא באמת משנה מי מההורים אחראי על תחום הקריירה בתוכנו, על תחום הזוגיות, הלימודים או כל תחום אחר, משום שייתכן שבפועל מקור ההתפתחות שלנו אינו קשור בהם. אולי למדנו מהסבתא, ואולי אחד הדודים השפיע על חיינו יותר מכפי שנוכל לדמות. אך שוב, כל זה לא משנה. מה שחשוב להבין הוא שאם יוצא קלף הקיסרית או הקיסר בקריאה, הם מייצגים את אוסף הגורמים שהפכו אותנו למי שאנחנו, אוסף הגורמים שהיוו בסיס למה שאנו יודעים להיות בתחומים החשובים בחיינו.

במאמר הקודם הצגתי את דמות האם, ועכשיו אני מזמין אתכם לקרוא על דמות האב ולזכור שהשפעתם של שתי הדמויות הגדולות הללו ניכרת הרבה יותר ממה שאנו חושבים. שתי דמויות אלו מניעות אותנו, דרך הלא מודע שלנו, ומשפיעות על תחומים רבים בחיינו. כדי להבין עד כמה גדולה השפעתה של דמות האב, אנו צריכים תחילה להבין את "התפקיד" שלו בבית ואת המקומות בהם השפעתו מפעילה אותנו.

יש על מי להישען

קלף הקיסר (האבא):

"תפקיד" האב הוא להשריש ביטחון בילד, את ההבנה שיש לו על מי להישען והוא לא ייפול. האב "אחראי" על כך שהילד ילך בתלם ואם, לדוגמה, יפגר בלימודים האב צריך לדאוג להחזיר אותו למוטב: הוא יטיל עונשים, יקבע גבולות ויעשה את כל מה שצריך כדי לפתור את הבעיה. האבא "אחראי" על גישתנו לעבודה, לעשייה, לכסף, לביטחון כלכלי ולעצמאות שלנו. הוא מייצג את תחושת הגב שלנו, וקשור ליכולת שלנו לפרוץ קדימה בלי לפחד. דמות אב מאוזנת בחיינו נותנת לנו תחושה של בטחון עצמי. היא תהווה בסיס ליכולת שלנו לעבוד, לשקוד על הלימודים, להתחיל התחלות חדשות ולהצליח.

אפשר להבין מדוע אדם, שבילדותו לא קיבל "גב" מהאבא, מתקשה לצאת לעצמאות ולא מנסה להגשים את החלום שלו. קשה לו, כיוון שהאב לא היה שם בשביל לתמוך בו וללמדו שאין צורך לדאוג. וכך, נוכל לפגוש אנשים רבים הרוצים לעזוב את מקום העבודה שלהם, להגשים את עצמם, לנסות, להעיז, אבל לא עושים זאת. הם מתקשים לממש את עצמם כיוון שהם מעולם לא חוו את תחושת הביטחון שהאב אמור לטעת בהם. לא היה מי שיתמוך בהם כשהם נפלו, מי שעזר להם לקום על הרגליים ולגלות שגם אם נופלים, העולם ממשיך להתקיים כסדרו.

ילד שאביו לא תפקד טוב יברח מלימודים ומקריירה, ולא ישאף להגשמה עצמית. כיוון שהאב לא נתן לו מסגרת יציבה, סדר ומשמעת עצמית, הוא יתקשה להתמיד וללמוד כמו שצריך, ויתרה מכך, הוא גם ימתן את השאיפות והחלומות שלו ויתקשה להיות עצמאי. אולם, זה יכול לעבוד גם בצורה הפוכה: ייתכן ש"הרופא המצליח" לא רצה להיות כזה בכלל. מגיל שלוש האבא, איש העסקים הקשוח, סיפר לו שהוא יהיה רופא, וכבר בגיל 10 הוא ידע שהוא יהיה מנהל מחלקה בבית חולים. וכך, ללא בחירה אמיתית, הוא מקבל על עצמו מסלול קבוע מראש. הוא לא אוהב את זה, אך אלו החיים. מתי הוא ירשה לעצמו להבין שאפשר להיות משהו אחר? רק כשאביו ילך לעולמו. כשדמות האב כבר לא תהיה כאן, הוא יתחיל לחשוב כיצד להגשים את עצמו ויפצח במסע של חיפוש עצמי.

העוזר השעיר של האם

האנימוס:

האנימוס הוא דמות הגבר היושב בחלק הלא מודע של האשה, ודמות זו מעוררת את הנכונות של האשה להתחבר אל גבר. גם כאן, כמו בקלף הקיסרית, ישנם שני אלמנטים המעוררים את האנימוס: חברתי ואישי. האלמנט החברתי, בדיוק כמו אצל הגבר, מקורו בצורך לשימור הגזע. האשה חושבת על ילדיה ולכן "תרשה לעצמה" להתאהב בגבר אתלטי ושרירי. "אם ילדי יהיו בריאים כמוהו", יאמר הלא מודע שלה, "הכל יהיה בסדר". גבר נוסף שעשוי לכבוש את לבה של האשה יהיה זה שמסודר כלכלית: "אז הוא מכוער, לא בכושר ולא חכם במיוחד, אבל עם הכסף שלו הילדים שלי מסודרים". זה לא שנשים מתאהבות בגלל כסף, אלא שהלא מודע שלהן פעמים רבות מוביל אותן ו"מרשה" להן להתאהב בגבר מסוים בעל ערך גבוה מגבר אחר.

ברמה האישית, הילדה מתאהבת באביה ודמותו יוצרת אצלה את האנימוס, את דמות הגבר אותו תחפש. בשונה מדמות האם, דמות האב לא מתעוררת לפני גיל שנתיים. עד לשלב זה, מבחינת התינוק האב הוא רק "העוזר השעיר של האם", ורק בגיל שנתיים מתפתח אתו הקשר. התייחסותו לאם, מעשיו והתנהלותו מכתיבים את מה שאותה ילדה תחפש בחייה הבוגרים. אם, למשל, האב נתן הכל לאם, אהב והעריץ אותה, זה יהיה סוג הגבר שאותו היא תחפש. אם האבא היה "המלך" בבית, שתלטן, רכושני ואנוכי, והיא תפתח מערכת יחסים עם גבר שיאהב ויפנק אותה, תידלק אצלה נורה אדומה, היא תאמר לעצמה "מיהו הגבר המוזר הזה?" ומיד תרצה לסיים את הקשר.

נכון, רבים מתגברים על הבסיס שעליו גדלו, ומחפשים דמויות אחרות ולאו דווקא את דמות האב או האם שהם מכירים. אך כאשר יוצאים קלפים כמו הקיסר או הקיסרית, זה אומר שאותם שואלים אכן יחפשו מישהו או מישהי המהדהדים עם דמות האם או האב שקיימים בתוכם. מדוע? משום שזה מה שהם מכירים, זה מה שמרגיש להם "בבית", ואל זה הם נמשכים.

שגיא מנדלבוים עוסק בהומיאופתיה קלאסית ומנהל את פורום הטארוט בוואלה! בעל ניסיון של 16 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות, אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully