וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לי חלום

22.11.2009 / 7:43

חלומות וכמובן סיוטים הם צורך פיזי של הגוף לעכל את אירועי החיים ולהתמודד איתם. אם לא תחלמו - פשוט תשתגעו ותמותו. סוגי חלומות - חלק א'

כולנו צריכים לישון. זהו צורך פיזיולוגי ופסיכולוגי. במהלך הלילה, בדיוק כפי שהגוף הפיזי שלנו נח ומתחדש, כך הנפש שלנו צריכה מנוחה והתחדשות. מחקרים מראים שלא רק שהתחדשות זו מתאפשרת בזכות החלומות, אלא שבלעדיהם נאבד את שפיותינו. מתנדבים שהשתתפו במחקרים שנערכו במעבדות השינה בהם מנעו מהם לחלום, החלו לפתח תסמינים של הפרעות נפשיות הכוללים שמיעת קולות וחרדות. ניסויים דומים על בעלי חיים הראו שבעלי חיים שמונעים מהם חלום במשך ימים נפטרים לאחר כמה שבועות.

הכוונה במניעת חלום איננה מניעת שינה. את מניעת החלום עושה צוות מיומן במעבדת שינה. שם, בכל פעם הישן חולם, נכנס איש צוות לחדר הנבדק כדי להעיר אותו וכך מונע את קיום החלום. באופן תיאורטי ניתן לישון לילה של 6-7 שעות ללא חלום וזמן החלום בלילה ממוצע לא עולה על שעה.

שימו שיר של REM

כשאנחנו ישנים אנחנו נכנסים לתהליך של תרדמה בו אנו מאפשרים לגוף שלנו, לשרירים ולמערכות השונות להירגע בהדרגה. קצב פעימות הלב והנשימה מואטים, טונוס (מתח) השרירים יורד, ותדר פעילות המוח מואטת. בשלבים עמוקים יותר של מחזור השינה תדר גלי המוח איטי עד כדי כך שהפעילות המוחית דומה לקצב פעילות המוח במצב של קומה (שלושה הרץ, שלוש פעימות בשנייה).

במבט ראשון תהליך השינה נראה אקראי, אולם אין זה כך, הוא קבוע ומחולק לשלבים ותהליכים קבועים מראש אשר מתרחשים בכל לילה. שנת הלילה שלנו מתחלקת למחזורי שינה בני כשעה וחצי (80-100 דקות). כל מחזור שינה מתחלק לחמישה שלבים בהם בהדרגה קצב פעילות הגוף והמוח מואטים, ובשלב בחמישי, האחרון - אנו נחלום. בזמן שלב החלום, טונוס השרירים שלנו יהיה הנמוך ביותר (כדי למנוע מצבים של הליכה בזמן שינה), אך הפעילות המוחית תהיה מעורבת ובה נפגוש גלים הדומים לפעילות מוחית בזמן ערות (גלי בטא) לצד גלי מוח התואמים לכל ארבעת שלבי השינה האחרים. המאפיין העיקרי של החלום הוא תנועת העיניים המהירה המתרחשת לפרקים, פעילות הנקראת רע"ם (ריצוד עיניים מהיר).

לאחר שהחלק החמישי, שלב החלום, מסתיים, עוברים למחזור הבא ומתחילים מחדש. בתחילת כל מחזור, גלי המוח יחזרו לתדר של גלי אלפא, הווה אומר שנהיה כמעט ערים. וכך בפועל, בסיום כל מחזור שינה אנו מתעוררים קצת וחוזרים שוב על תהליך השינה. כשאנו מתעוררים באמצע הלילה, זה בדרך כלל בסיום אחד המחזורים ולפני תחילתו של מחזור חדש. אדם ממוצע הישן שש עד שבע שעות שינה יחווה ארבעה מחזורי שינה וארבעה מחזורי חלומות, כאשר כל מחזור שינה מתאפיין בסוג ואורך מחזור חלום המיוחד לו.

גם עוברים חולמים

כעת נמשיך למחזורי השינה ולסוגי החלומות, אך תחילה ארצה לסייג את דברי. אני מבקש לציין כי במאמר זה אני מביא לכם את הגישה שלי להבנת מחזורי השינה. הגישה שלי היא תוצאה של ניסיון חיים, של לימוד גישות רוחניות, לרבות הילינג, קבלה ושאמאניזם, לצד לימודי הגישה הנירולוגית הקלאסית אותה למדתי בעברי הרחוק כשעבדתי במכון לחקר השינה בתל-השומר בתפקיד טכנאי שינה ראשי במשך שלוש שנים.

חלומות נוזליים:
המחזור הראשון מתרחש לאחר כ-90 דקות ומסתיים בחלום קצר שאורך לא יותר מדקה או שתיים. רוב החלומות בסיום שלב שינה זה יהיו פראיים ונראה בהם טבע, תמונות נוף, לבה, עצים וכדומה. בחלומות אלו לא יהיה תוכן ממשי, אלא תחושה, רגש או חוויה טעונה ועוצמתית. אני קורא לחלומות אלו "חלומות נוזליים", כיוון שאין דרך לתאר אותם. אין בהם תחושה ברורה של ה"אני" ונחווה בהם רגשות עמוקים ובלתי מוגדרים. חלומות אלו הם חוויה טהורה ללא תוכן, והם שוטפים אותנו כמו נהר השוטף אדמה יבשה.

מבחינה פסיכולוגית, החלומות הנוזלים "מטפלים" באירועים קדומים של חיינו: ינקות, עוברות, ואפילו ילדות מוקדמת. יש בזה מן ההיגיון, היות וסביר להניח שהעובר חולם חלומות ללא תוכן, בהם הביטוי העיקרי הוא רגש לא מעוצב.
יש גישות רוחניות הרואות בחלומות אלו כמטפלות בגלגולים הקודמים שלנו, ובאופן ספציפי נוגעים ברגע המוות של הגלגול הקודם שלנו. כך למשל, אם הגלגול הקודם שלנו הסתיים כיוון שהעלו אותנו למוקד, סביר שנפגוש בשלב זה לא מעט חלומות עוצמתיים בהם נחווה אש או שריפה.

בחלומות הלילה בצאת הכוכבים

חלומות אנרגטיים (נבואיים):
החלום המתרחש בסיום המחזור השני הוא חלום חשוב מאוד, כיוון שכאן נמצא בדרך כלל את החלום הקרוי החלום הנבואי. זהו חלום מיוחד עליו נעבוד הרבה בהמשך, וניעזר בו על מנת לחזק ולאמן את החלקים האנרגטיים שלנו. החלום האנרגטי מתרחש כשלוש שעות לאחר ההירדמות, והוא נמשך כשלוש עד חמש דקות. זהו השלב בו אנו יכולים לפגוש מדריך רוחני, או לחלום חלום בעל אופי נבואי.

חלומות פסיכולוגיים:
את החלומות הפסיכולוגיים נוכל לפגוש בכל מחזורי השינה, אולם לרוב הם יופיעו בסיום המחזור השלישי, לאחר כארבע וחצי שעות. חלום זה אורך 5-7 דקות, והוא "מטפל" באירועים ובבעיות מהעבר אותם הדחקנו, ואיתם אנו מתמודדים שוב ומנסים לפתור אותם. אם קיימת אצלנו בעיה לא פתורה שמקורה בגיל 10, בעיה הנובעת לדוגמה ממורה שיצר אצלנו תסכול, נחלום לא פעם בשלב חלום זה על אותו מורה ועל הדרך האירוע. החלום, כמובן, יהיה מגוון ושונה, ובכל פעם יופיע בצורה אחרת. ברוב המקרים כלל לא נזכור את החלום, וחלומות מסוג זה שאותם כן נזכור, מהווים ציון דרך ב"אני" שלנו.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

צעקה

חלום החוזר על עצמו:
חלום החוזר על עצמו שייך לאותה קבוצת חלומות גדולה הנקרית חלומות פסיכולוגיים. זהו חלום המתאר בעיה שחוזרת על עצמה. בעיה שהלא מודע לא מצא לה פתרון עדיין. הלא מודע לא סתם בוחר להעלות למודע שלנו בעיה, הוא עושה זאת כיוון שיש משהו לא פתור שיש לטפל בו. פעמים רבות אנשים חושבים שאין קשר בין החלום החוזר, התדירות שלו והבעיה, אולם גם אם זה עדיין לא ברור, הקשר קיים. למשל יכולה להתלונן בחורה על חלום חוזר בו רודף אחריה כלב גדול, מפחיד ושחור. בכל פעם הוא כמעט תופס אותה ואז היא מתעוררת בצעקה. היא אפילו תגדיל לעשות ותאמר שאין תדירות קבועה. זה יכול לקרות פעמיים בחודש ולפעמים פעם בחצי שנה. אך אם נתבונן היטב, נגלה שיש קשר.

אם נבין שחלומות אלו מייצגים בעיות הקשורות למערכות היחסים שלה עם גברים ושהכלב מייצג את הפחד שיש לה מנטישה, נגלה מדוע לכאורה תדירות החלום איננה ברורה. כיוון שאין תדירות קבועה לזמנים בהם היא נכנסת למערכת יחסים, מה שקורה הוא שבכל שכל פעם שהיא נכנסת למערכת יחסים רצינית החלום מופיע. וכך, אם היא תיכנס למערכת יחסים רצינית פעמיים בחודש יופיע פעמיים בחודש החלום ואם היא נכנסת לקשר פעם בחצי שנה יופיע החלום פעם בחצי שנה. מדוע דווקא כלב? כיוון שכך בסופו של דבר היא קוראת לאותו בחור שנוטש אותה.

סתם חלום של חול

חלומות של יומיום:
החלום של המחזור הרביעי מתרחש לאחר כשש שעות והוא עוסק ביומיום. חלום זה אורך בין 20 דקות לחצי שעה, ובדרך כלל נתעורר בסיומו. חלומות אלו "מטפלים" באירועי היומיום אותם הדחקנו, מהם התעלמנו או שהם סתם אינם מספיק חשובים כדי שנזכור אותם. בעיות בעבודה, ריב קל עם הבוס, טלפון מרגיז, דבר מה ששכחנו, כל אלו ועוד אין ספור אירועים צריכים להיות מתויקים ומטופלים. אם ילד רץ לכביש וכתוצאה מכך נאלצנו לבלום בלימת חירום, אף כי לא קרה כלום והמשכנו הלאה לאחר שתיים-שלוש דקות, הלא מודע שלנו בהחלט יזכור את האירוע.

באופן אידיאלי אנו נחווה ארבעה מחזורי שינה, ומערכת הגוף שלנו תדע להתאים את משך המחזורים לאורך זמן השינה שלנו. כך למשל אם נתכנן שינה של חמש וחצי שעות סביר להניח שנחווה ארבעה מחזורי שינה קצרים, בהם אורך החלומות יהיה קצר יותר (למשל 15 דקות חלום בסוף המחזור הרביעי במקום 30 דקות), ומשך כל מחזור שינה יהיה בן 80 דקות ולא בן 90 דקות.
לחלופין בשינה של 7 שעות נחווה מחזורים ארוכים יותר, של כ-100 דקות ובסיומם חלומות ארוכים יותר. מחזורי השינה הבאים: החמישי (לאחר שבע וחצי שעות), השישי (לאחר תשע שעות) וכן הלאה, אם יהיו, יהוו חזרה על אותו מחזור שינה רביעי.

מכורים לשינה

באופן עקרוני לאדם בוגר לא מומלץ לישון יותר מחמישה מחזורים (בין 7 וחצי לשמונה שעות) ושינת יתר יוצרת התמכרות לשינה. במצב זה נפגוש סימפטומים הדומים לסימפטומים של חוסר שינה ובמיוחד עייפות רבה. לכן לרוב, אלו המרגישים שהם צריכים לישון שעות רבות, לא מודעים לכך שהם מכורים לשינה, ולא מבינים כי עליהם להיגמל. בדרך כלל שנת יתר היא תוצאה של בעיה פסיכולוגית, ולרוב מומלץ לבדוק עניין זה. ייתכן למשל שהאדם הישן רוצה לברוח מהמציאות.

בעולם החלומות אין זמן ומרחב. פעמים רבות אנו יכולים לטעות ולהאמין, כי החלום שאנו זוכרים הוא החלום האחרון, אולם יתכן, כי החלום שעמו התעוררנו התרחש במהלך הלילה, שעות רבות קודם לכן. ביום ראשון הבא אתם מוזמנים לקרוא כאן את המשך המאמר העוסק בחלומות נבואיים ולגלות את הצד המיסטי של החלום. נלמד להבחין בין חלום נבואי לבין חלום שהוא מפגש עם מדריך רוחני וכן כיצד להבדיל בין חלום נבואי וחלום פסיכולוגי.

שגיא מנדלבוים עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully