וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מספר סיפורים

14.12.2008 / 10:35

שגיא מנדלבוים ממשיך לגולל את סיפורו המיתולוגי של יאסון וגיזת הזהב כדי להמחיש את הקשר בינו לבין קלפי המטות - מאחורי הטארוט

ארבעה מטות

למחרת מגיע דודו של יאסון ומספר לו שהוא חושש שהעם לא יקבל את אותו כמלך. "אתה צעיר, חסר ניסיון ולמרות שהממלכה מגיעה לך, לא גדלת כאן ואינך מכיר את האויבים או את החברים שלך. אם תעלה לשלטון, העם יתמרד". אמר לו הדוד.

עם זאת, מציג דודו פתרון. הוא מציע לו לצאת למסע הרואי, שבו יוכיח כי הוא ראוי להיות מלך. הוא מציע לצאת לחפש את גיזת הזהב, כבשה שבמקום צמר גדל עליה זהב. אף אחד לא בטוח שהיא באמת קיימת וברור שהדרך אליה מסוכנת, אולם יאסון כלל אינו מתרשם מעובדות אלו. הוא מקבל עליו את המשימה ובעזרת קסמו והאש הבוערת בו, הוא מגייס לעזרתו נסיכים (בני אלים נוספים) וגיבורים רבים (לרבות הרקולס ואורפיאוס). ספינה מפוארת וחזקה נבנתה עבורם, שכונתה על ידי הגיבורים בשם "ארגו". חלק זה של הסיפור מסתיים כאשר הספינה נכנסת למים והגיבורים שלנו, שיקראו מעכשיו "הארגונאוטים", יוצאים לדרך.

הארכיטיפ של הקלף:
הפירוש של הקלף עוסק ביציאה למסע ניצחון ומזכיר לשואל שהדרך היא זו שחשובה ולא המטרה. עם זאת, הארכיטיפ של הקלף עוסק בסיבות המובילות את השואל לצאת למסע אליו הוא רוצה לצאת. המסע הזה נקרא "מסע הרואי", ממנו הוא כמובן לא יחזור עם כוחות על, אולם הוא יחזור אחר, בוגר, יציב ושלם. זהו מסע שבסופו הוא יכיר טוב יותר את הזהות האמיתית שלו ויוכל להיות שלם עם כל מה שהוא עושה.

במיתולוגיה נמצא שני סוגים של מסעות הרואיים בהם הגיבור יוצא כנער וחוזר כ"גבר": במסע מהסוג הראשון הגיבור אינו יוצא לשום מקום. הוא מתבגר באופן פתאומי, לרוב בנסיבות טראגיות, למשל כאשר אביו נפטר. עכשיו כשאביו איננו, הוא אינו יכול עוד להישאר נער והופך לגבר שצריך לדאוג למשפחתו. ברגע אחד הוא הופך מילד לגבר ומגלה את כוחותיו ואת היכולות שלו.

את המוטיבים של הגיבורים האלו לא נראה רק במיתולוגיה היוונית, אלא גם בקרב הגיבורים המודרניים. לא בכדי גיבורים כמו סופרמן, ספיידרמן ובאטמן מתבגרים ומגלים את כוחם רק לאחר שהוריהם מתים. יוצרי סיפורי האגדות האלו משתמשים באותם האלמנטים וחשוב מכך אנחנו, אלו המקשיבים לסיפורים, מתעוררים, מתרגשים ומתחברים לאותם סיפורים, מכיוון שהם מתבססים על אותם הכללים שהיו נכונים לפני 3,000 שנה ונכונים גם היום.

במסע השני יוצא הגיבור, כמו במקרה של יאסון, למסע אמיתי. הוא אוסף את כל הקרובים לו ומספר להם שהוא יוצא למסע ממנו לא בטוח שיחזור. אך אם ישוב, הוא מבטיח שהכל ישתנה. במסע מהסוג הזה הגיבור יוצא לחפש את עצמו, לעמוד מול אתגרים ולגלות את הכוח הטמון בו. במהלך המסע משתנה הגיבור והנער מגלה את עצמו, מבין את היכולות שלו, הופך לעצמאי וחוזר כאדם אחר, כגיבור. פעמים רבות נפגוש מסע מסוג זה בקריאות בקלפים: יציאה מהבית, מעבר לחיי זוגיות משותפים, נסיעה להודו, גיוס לצבא - כל אלו פעמים רבות יהיו אותו מסע בו השואל מקווה לגלות את עצמו.

חמישה מטות

חלק נכבד מסיפורו של יאסון וגיזת הזהב עוסק במסע הארוך והמסוכן אותו עוברים יאסון וחבריו בדרך לממלכה בה נמצאת גיזת הזהב. אולם על סיפור מסע רצוף תלאות זה, בו כשליש מהצוות נהרגים או אובדים, לרבות הרקולס אגב, אדלג ואספר שבסופו של דבר לאחר כל התלאות הגיע יאסון לייעודו - לקולכיס.

בזכות האלה הרה הגיעה החבורה ללא בעיה לעיר הבירה של מדינה זרה, שאינה נוהגת להסביר פנים לאורחיה. בזכותה, המלך איאטס קיבל אותם בחביבות וחום ולא היה מוכן לשמוע דבר עד שנערכת סעודה גדולה ומפוארת. לאחר הסעודה, שהרי אין זה מנומס לשאול את האורחים על כך לפני זה, ביקש המלך לשמוע מהיכן הגיעו ומדוע. יאסון סיפר, כי הוא וצוותו הם אנשים מכובדים, בני אלים, ומיוון הרחוקה הגיעו מתוך תקווה שייעתר לבקשתם וייתן להם את גיזת הזהב שברשותו. בתמורה, הוסיף יאסון, הם מוכנים לעשות כל דבר.

כששמע המלך את בקשתו של יאסון, לבו נמלא זעם אך לא הגיב. הוא רק אמר ליאסון שהוא מאוד מעריך אומץ וגבורה ושאם ברצונו לקבל את גיזת הזהב יהיה עליו להוכיח את גבורתו. "כדי להוכיח שאתה ראוי להחזיק בגיזת הזהב תצטרך לעשות את מה שאני עצמי עשיתי", אמר המלך ולא שיקר. הוא נתן ליאסון משימה בלתי אפשרית ושלח אותו לדרכו.

תחילה חשב יאסון לבצע את המשימה בעצמו והיה מוכן למות תוך כדי ניסיון, אולם חבריו שכנעו אותו שזה בלתי אפשרי וביקשו ממנו לחשוב על פתרון אחר. יאסון הבין כי לבדו לא יוכל לעמוד במשימה והלך לחפש עזרה. את העזרה מצא אצל מדיאה, מכשפה כה חזקה שאפילו האלים פחדו מכוחה. "אם תצליח לשכנע אותה לעזור לך", סיפר לו אחד מנכדי המלך שיאסון פגש ואף הציל בעבר, "כל דבר היא תעשה עבורך".

כשנפגש יאסון עם מדיאה, התברר שאת רוב העבודה עשה בשבילו כבר קופידון, שחיציו פגעו בלבה של מדיאה. בשם האהבה הייתה מוכנה מדיאה לעזור ליאסון ובכך למעשה לבגוד בממלכה, במלך, וגרוע יותר - באביה. שכן היא הייתה בת המלך. כשהוא מצויד בשיקויים, בקסמים, במשחות ובידע, עמד יאסון במשימה המורכבת והצליח בה.

הארכיטיפ של הקלף:
הפירוש של הקלף עוסק במאבק, שבו כדי לנצח צריך תחילה להבין כי אנחנו עומדים בפני מאבק ולאחר מכן לדעת לבקש עזרה כשצריך. אולם מעבר לכך, הקלף עוסק בשני ארכיטיפים חשובים. הראשון קשור בקושי שיש לכל אחד מאיתנו להודות כשצריך שאנחנו לא יכולים לעשות את זה. האגו פעמים רבות לא מאפשר לנו להודות ומורה לנו להמשיך בדרך בלתי אפשרית שבסופה נכשל. אך זה בדיוק העניין: לפעמים צריך לדעת שלבד זה יהיה בלתי אפשרי ולדעת לבקש ולחפש עזרה. הארכיטיפ השני עוסק באהבה עיוורת ומסביר שבאהבה אין חוקים. אם במקרה השואל שלנו מאוהב, הוא יהיה מוכן להקריב הכל למען האהבה.

שישה מטות

הסיפור שלנו קצר ולמעשה זהו שלב מעבר לקראת החלק הבא של הסיפור (המספר 7). לאחר שיאסון עומד בכל המשימות, הוא עולה כמנצח על הסוס שלו ודוהר לכיוון המלך כדי לקבל את המגיע לו.

הארכיטיפ של הקלף:
קלף שישה מטות עוסק בניצחון, אך מזהיר מפני השלב שלאחר הניצחון, בו השואל עלול לנוח על זרי הדפנה ולהפסיד בסופו של דבר את מה שהוא השיג. הארכיטיפ של הקלף עוסק גם הוא בניצחון, אולם הוא בא להזכיר לנו שהניצחון הוא "שלב וירטואלי", הממוקם כרונולוגית לאחר סיום המאבק ולפני שלב המימוש. בשלב הניצחון אין לנו משהו ממשי ביד, אבל זה לא נחוץ. הידיעה בדבר הניצחון והציפייה לקבלת התמורה היא זו שממלאת את לבנו בגאווה, בריגוש ובתחושת התעלות. מיד עם קבלת התמורה, תחושת הניצחון תלך ותדעך ואותה יחליפו מטרות וריגושים חדשים. לכן הקלף מדגיש שצריך לדעת להתענג על הניצחון, אך להבין שהוא רגעי, נקודת שיא שאחריה חוזרים לחיים הרגילים שלנו.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

  • עוד באותו נושא:
  • טארוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully