וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפורי קלפים

7.12.2008 / 15:10

שגיא מנדלבוים פותח בסדרת כתבות על המיתוסים המסמלים את הטארוט. וכדי להכיר את קלפי המטות, קבלו את סיפורו של יאסון וגיזת הזהב

אולי לאדם המודרני העסוק במרוץ תמידי קדימה, נראה שהסיפורים המיתולוגיים הם אוסף של אגדות עם עתיקות שאבד עליהן הכלח. בדיוק כפי שלרוב הוא לא יעצור לרגע כדי לבחון מושגים כמו רוחניות ונפש, אין סיכוי שיבחן את אותן אגדות שבוודאי שמע בילדותו ומאמין ששם מקומן - כסיפורי ילדים.

אבל לא כך הוא הדבר. הסיפורים המיתולוגיים מייצגים לא רק את ההיסטוריה של האדם, אלא את מחשבותיו, תחושותיו ותפישת עולמה של האנושות בזמן קדום יותר – כל אלה משקפים את הבסיס עליו אנחנו עומדים. סיפורים עתיקים אלו מייצגים את הארכיטיפים, את אותם רעיונות, מחשבות ורגשות עתיקים הקיימים בתת המודע שלנו ולא משנה מה נעשה - הם שם, אצל כולנו, ומשפיעים עלינו בכל תחום. אלו הם עקרונות קדומים המהווים חלק ממי שאנחנו ומלווים אותנו בכל חשיבה, רגש ועשייה.

החיבור בין הסיפורים המיתולוגיים לקלפים קיים עוד מראשית ההיסטוריה של הקלפים ואפשר לראות פעמים רבות את הקשר בין קלף לסיפור כזה או אחר. כשהתקדמתי בלימודיי לחלק המעשי: לקריאות ופירושים, אני זוכר שבכל פעם שעשיתי קריאה והתמודדתי עם פירוש, עצרה אותי המורה ושאלה: "מה עם הארכיטיפ, שגיא? לא מספיק להבין רק את הפירוש, נסה למצוא את הארכיטיפ, את הכוח המניע המשותף לכולנו שפועל כרגע אצל השואל".

אז כמו הארכיטיפ של קלף ארבעה מטות (אותו נלמד בשבוע הבא), יצאתי ל"מסע הירואי" משלי וחיפשתי את הארכיטיפים בקלפים. כשגיליתי את עבודתן הנפלאה של ליז גרין וג'וליה פרקר, הוקסמתי מהיקף העבודה, מהסיפורים ובמיוחד מהעובדה שאמנם הקלפים אינם כל כך עתיקים כפי שנהוג לחשוב, אך הרעיונות שבהם הם עוסקים בהחלט עתיקים. למעשה, גיליתי שהאדם לא השתנה הרבה בסופו של דבר ומה שהיה נכון לפני 3,000 שנה, פעמים רבות נכון גם היום.

לאחר שנה של מחקר שיניתי את דרך הלימוד שלי והבנתי שאני חייב ללמד את הסיפורים המיתולוגיים כחלק מתוכנית לימוד קלפי הטארוט ולעורר את התלמידים להבין לא רק את הפירוש, כי אם את הארכיטיפים, הגורמים הפסיכולוגיים המניעים את השואל. הבנת הארכיטיפים תאפשר לנו להיות קוראים בקלפים טובים יותר ולהבין מדוע השואל עושה את מה שהוא עושה טוב יותר. גיליתי גם שיותר קל לזכור את הקלפים בהקשר לסיפור מיתולוגי מאשר ללמוד את הקלף בעל פה וכי פעמים רבות נוח יותר להציג לשואל סיפור ובדרך זו לעורר בו את התובנות הרצויות.

בסדרת מאמרים זו נלמד ארבעה סיפורים המקבילים לארבעת היסודות, כאשר כל סיפור מחולק לתשעה פרקים וכל פרק מיוצג על ידי הקלפים 10-2 של אותו יסוד. נתחיל בסדרת המטות - יאסון וגיזת הזהב.

שני מטות

הסיפור של סדרת המטות מתחיל כשיאסון בן שנתיים. פליאס, דודו של יאסון הורג את אביו ומשתלט על הממלכה בכוח. נאמני השלטון מצליחים להבריח את יאסון ומביאים אותו למשפחה מאמצת ענייה בממלכה רחוקה. יאסון גדל והופך לנער חסון ונאה, האוהב את הוריו המאמצים ועוזר במשק הבית. אבל בתוך תוכו הוא יודע שנועד ליותר ומרגיש למרות אהבת הוריו, נטע זר.

לאחר כמה שנים מגיע שליח המזמין את יאסון ללמוד אצל המורה הנודע כירון, שהוא קנטאור (חצי אדם חצי סוס) ואליו מגיעים בני אלים ובני מלכים ללמוד אומנות, רפואה, לחימה, פילוסופיה ובמלים אחרות - להיות בני אדם. כמובן שנאמני השלטון צירפו אותו לתוכנית לימודים מיוחדת זו כדי שיוכל ברבות הימים לתפקד כמלך, אולם יאסון לא ידע דבר על כך ושמח על מזלו הטוב.

כאשר יאסון היה בן 17, חזרו נאמני השלטון וסיפרו ליאסון את האמת ואמרו לו שהוא חייב להחזיר לעצמו את השלטון, לא רק בגלל שעליו לנקום את מות אביו, אלא מאחר שלפי חוקי האולימפוס הממלכה חייבת לעבור מאב לבן, משום שדם האלים זורם במשפחת המלוכה. לכן זוהי לא רק זכות אבות, כי אם גם זכות הניתנת מתוקף חוקי האולימפוס. אבל את יאסון לא צריך היה לשכנע והוא מיד ארז את חפציו, נפרד מהוריו המאמצים ויצא בחזרה לממלכתו.

הארכיטיפ של הקלף:
הארכיטיפ הבסיסי של הקלף עוסק בלימודים, וכמו יאסון, השואל צריך תחילה ללמוד לפני שהוא יוצא לדרך. מעבר לכך, נפגוש אצל השואל פעמים רבות את התחושה שהוא נועד לגדולות (ממש כמו יאסון), שהוא נטע זר ושעתיד בלתי רגיל ממתין לו.

שלושה מטות

יאסון יוצא לדרך, אולם האגו לא מאפשר לו להיכנס לממלכתו חסר כל. "שנים רבות למדתי והשכלתי", הוא אומר לעצמו, "מדוע שלא אקדיש שנה כדי להתעשר ולחזור לממלכת אבי כאדם מכובד?" אמר וכך עשה. במשך שנה עמל יאסון בעיר הגדולה כדי להתעשר ונסע לכיוון ממלכתו מצויד בזהב, בגדים יקרים, משרתים ומתנות.

אבל רגע לפני שהגיע לממלכתו, התנפלה עליו חבורת שודדים ולקחה ממנו את כל מה שהיה לו. הם לקחו הכל, אפילו את חולצתו, והוא הצליח להימלט כשהוא משאיר שם סנדל אחד. וכך לבסוף התייצב מול דודו: בלי רכוש, בלי בגדים, עם סנדל אחד וללא חולצה. כנגד כל הסיכויים יאסון עמד מול פליאס ודרש את ממלכתו חזרה. והוא הצליח!

פליאס שמע את דבריו, הסכים ואמר שמלכתו תועבר ליאסון כבר מחר ואף פרסם זאת ברבים. לילה קודם חלם פליאס חלום ובו ראה נער לבוש סנדל אחד וללא חולצה, מוציא סכין והורג אותו. למחרת יועצי הממלכה פירשו את החלום כנבואי, כזה שהמסר שלו הוא שבמידה ויפגוש בנער כזה, עליו להיכנע לכל דרישותיו. לכן כשדרש יאסון את הממלכה, ויתר עליה במהירות.

הארכיטיפ של הקלף:
הארכיטיפ של הקלף עוסק בצורך בהכרה, שגובר במיוחד לאחר עבודה, לימודים והשקעה מרובים. מעבר לכך הארכיטיפ של הקלף עוסק באומץ הנדרש לעמוד מול הצד השני ולדרוש את המגיע לנו, אומץ שאינו קשור עם הצד השני, כי אם ביכולת שלנו להתגבר על הפחדים והחששות שלנו ולמצוא את הכוח לדרוש את מה שמגיע לנו.

© מנדלבוים שגיא. עוסק בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 14 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
  • עוד באותו נושא:
  • טארוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully