וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריפוי בעזרת ארכיטיפים

יוסי יהלום

26.2.2007 / 14:54

ארכיטיפ הוא תמונה שמגיעה מתת המודע הקולקטיבי, שמכיל זיכרונות ותכנים כלליים. איך תוכלו לנצל אותו לרווחת התת מודע האישי שלכם

המושג 'תת-מודע קולקטיבי', נקבע ע"י יונג, תלמידו של פרויד, אשר סבר שבין דימויים וסמלים שונים, קיים קשר ויש להם השפעה זהה (גם בתרבויות שונות) על תת המודע. את הדימויים השונים הוא כינה ארכיטיפים.

על פי וואלפדיה, [[ארכיטיפ]] הוא תמונה כלל אנושית קמאית, שמגיעה מתת המודע הקולקטיבי, שמכיל זיכרונות ותכנים כלל אנושיים. יונג הסיק שהיחיד בחלומו מתחבר אל אוצר זיכרון קולקטיבי, ושללא הכרת מורשת התרבות הטבועה במעמקי הלא מודע של האנושות, לא ניתן להבין את עולמו הפנימי של היחיד על רבדיו השונים.

למעשה ארכיטיפים הם תמונות, דימויים וסמלים, שדרכם ניתן ליצור קשר עם החלק הלא המודע שלנו. דוגמאות לארכיטיפים מוכרים הן: דמות אם ואב, הילד הקטן, חרב, חץ וקשת, קערה או כד, אריה, כלב וכו'. ארכיטיפים יכולים להיות גם סמלים כגון מגן דוד, פנטאגרם (כוכב מחומש), ריבוע או משולש.

כל אחד מהארכיטיפים מסמל משהו עבור תת המודע הקולקטיבי: אריה מסמל אומץ ומנהיגות, אמא מסמלת חמלה וצד נשי באישיות, ריבוע מסמל מסגרות, קערה מסמלת יכולת הכלה וכו'.

לחלק הלא מודע בתוך כל אחד מאתנו, יש שפה משלו. מכיוון שאין לנו גישה ישירה לחלק זה (לכן הוא נקרא לא מודע), אנו משתמשים בארכיטיפים על מנת להגיע אליו. קלפי טארוט, למשל, הם דוגמה לארכיטיפים שמסייעים לנו להגיע אל הלא מודע. הטארוט מלאים בסמלים הקשורים בתת המודע (מטבעות, טירה, כוכבים, שמש). גם חלומות הם דרך שבה תת המודע מנסה להעביר לנו מסרים.

סמלים אנרגטיים

אחת הדרכים היעילות ביותר לריפוי ולהשפעה על תת המודע, היא באמצעות סמלים אנרגטיים. דוגמה לסמל כזה היא המגן דוד. מגן דוד נחשב לסמל יהודי החל מימי הביניים, למרות היותו ארכיטיפ וסמל בתרבויות המזרח הרחוק ואפילו באיסלם, אלפי שנים קודם לכן. הילרים ומטפלים משתמשים במגן דוד להגנה וטיהור אנרגטיים. כדי לטהר חדר, למשל, כדאי פשוט לדמיין מגן דוד זוהר במרכז החדר ולבקש טיהור של החדר.

דוגמה נוספת לסמל שמסוגל להשפיע על התת מודע, הוא הפנטאגרם (הכוכב המחומש), הידוע גם כחותם שלמה. למרות השימושים השונים שהיו לו במהלך ההיסטוריה (גם כסמל הקשור לכישוף ושטן כאשר הוא הפוך על הקודקוד) יש לפנטאגרם השפעה מקרקעת על תת המודע. חמשת הקודקודים בפנטאגרם מסמלים את חמשת החושים ודרכם את החיבור לחיים פיזיים. על מנת לקרקע את עצמנו, ניתן לדמיין את הסמל מתחת לצ'קרת הבסיס (מתחת לעצם הזנב) ולבקש קרקוע (או לומר משפט מקרקע).

ריפוי תודעה

טכניקת "ריפוי תודעה", היא שיטה, המשתמשת בארכיטיפים לריפוי. הטכניקה התקבלה על ידי ופותחה בשיתוף עם אורלי נירן, והיא מובילה אותנו אל מקומות שדרוש בהם שינוי תפיסתי בתת המודע.

הסמלים המרכזיים שבשימוש בטכניקת "ריפוי תודעה", מאפשרים להעלות אל המודע נושאים מודחקים, הדורשים ריפוי, בתהליך מבוקר. בתהליך זה ניתן להגיע אל טראומה שבה נפגענו בעבר כילדים, בוגרים או בגלגול חיים קודם ולהביט עליה מנקודת מבט חדשה. מתוך ההבנה החדשה של האירוע, ניתן להפנים אל תת המודע תובנות חדשות, המאפשרות שחרור וריפוי לנפש. בעזרת הסמלים ניתן גם לחזק את התהליך ולשחרר את הפחדים והדפוסים הרגשיים שנוצרו ובמקומם להחזיר אלינו את העוצמה שאיבדנו באותה טראומה.

בתהליך ה"ריפוי תודעה" משולבים כלים נוספים, הקשורים לעבודה עם ארכיטיפים כגון: דמיון מודרך, ציור מנדלות, עבודה עם חלומות, טכניקות הילינג ועוד. תרגול קבוע של ריפוי הטראומות והדפוסים הרגשיים בתת המודע, במשך הזמן, יוצר מצב שבו הלא נודע (תת המודע) הופך לנודע ומאפשר לנו להגיע לבהירות גבוהה יותר בחיינו, שקט פנימי והגשמה עצמית.


יוסי יהלום הוא מורה להתפתחות אישית והילינג "ריפוי תודעה", מנהל מרכז "מעוף מקודש" לשאמניזם ו"ריפוי תודעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully