וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שבתמונה - זה לא מה שבתמונה

19.12.2006 / 23:18

שגיא מנדלבוים מבין שלא אהבתם את הפירוש שלו לקלף 7 החרבות, ומסביר למה לכל קלף ייתכנו אינספור פירושים

לאחר פרסום המאמר הקודם, אשר עסק בקלפי השבע, קיבלתי מספר בהחלט לא מבוטל של פניות, שביקשו ממני להסביר כיצד ייתכן שאני מפרש את קלף 7 חרבות, בשונה מהפירוש המקובל בארץ.

ראשית, ברצוני להודות לכל המגיבים (גם לאלו שהיו פחות מנומסים) ולטובת אלה שאינם מכירים אותי, הייתי שמח לחלוק אתכם את הסיפור האישי שלי ואת ה"רומן" שלי עם קלף 7 חרבות, שמוכיח כי אין שחור ולבן ואין פירוש אוניברסלי אחד. במקום כל אלה קיימת מערכת אמונות שאנו בונים עם הקלפים שלנו ובה צריך להתמקד.

במשך כ-3 למדתי על הטארוט אצל לורן, מורה ייחודית, באופן הדומה לחניכות (מאמר ישן שלי העוסק במפגש הראשון שלי עם לורן, תוכלו למצוא בקישור מטה). לאחר שתקופת הלימוד שלי הסתיימה, התחלתי לעסוק בהוראה ופעמים רבות מצאתי את עצמי בוחן את הגישה שלמדתי מהמורה שלי, אל מול הגישה שהייתה מקובלת בארץ עבר, לפני כ-13 שנים. יותר מדי פעמים מצאתי עצמי עונה לעצמי כי את הגישה והפירושים שלי "ירשתי" מהמורה שלי, אולם לא יכולתי להסביר מדוע היא ראתה את הדברים כך.

לכן החלטתי לצאת למסע ולחפש את המקורות עליהם, אני מניח, הסתמכו המורה שלי ואולי אף המורה שלה. את רוב התשובות מצאתי בקבלה או ליתר דיוק בתניה. את חלק מהתשובות גיליתי בפילוסופיה של ההומיאופתיה, בה מצאתי הקבלה ל-78 ההוויות אותן מייצגים הקלפים. כמו כן מצאתי תשובות בלימודי הילינג ובתחומים רבים בהם התמחיתי במהלך השנים.

אולם, הקלף היחידי אתו לא הייתי שלם היה קלף 7 חרבות. לפי כל המקורות הכתובים בארץ, נראה כי הקלף עוסק ברמאות, שקרים ודרכי ערמה. יש המכנים עצמם כ"אנשי ריידר קלאסיים", שמרחיקים לכת ומתארים את הקלף גם כמייצג של מעשי בגידה ומפלה נוראית.

תכנון, ניסיון, ביטחון, תקוות ומשאלות

שנים חיפשתי את המקור לפירוש שהיה בידי, ובמסגרת זו חיפשתי מיסטיקנים נוספים העוסקים בקלפי טארוט, אשר אינם רואים ב-7 חרבות קלף חוסם, אלא קלף תומך המייצג תכנון ואסטרטגיה, כפי שאני למדתי מהמורה שלי. והנה יום אחד חזרתי לקרוא את הספר "The Pictorial Key To The Tarot" מאת ארתור וייט', יוצר קלפי הריידר, והופתעתי לראות כי וייט' בחר לפתוח את ההסבר לקלף זה בחמש מילים: design, attempt wish, hope, confidance ובתרגום חופשי: "תכנון, ניסיון, ביטחון, תקוות ומשאלות".

כאן השלמתי את המסע שלי: באותו ספרון קטן של יוצר הקלפים הנפוצים בעולם, חפיסת הריידר. כל מה שהייתי צריך הוא לחזור ולקרוא את המקור והנה זה שם.

הופתעתי מאוד מגילוי הממצאים ובעיקר מהפער הגדול הקיים בין ארתור וייט לממשיכי דרכו. תהיתי כיצד ייתכן שוייט' ראה ב-7 חרבות מייצג של אירועים חיוביים בחיי השואל ולעומתו, תלמידיו (וקוראים רבים אחרים), ראו פירוש אחר. התשובה שלי היא, שמערכת האמונות המתקיימת בינינו לבין הקלפים שבפועל, היא לא פחות חשובה מהפירוש של הקלף.

וכך, אירוע חיובי כלשהו בחייו של שואל בעל גישה חיובית לקלף, יכול להיות מיוצג על ידי 7 חרבות, ואילו חוויה של אירוע שלילי יכולה להיות מיוצגת על ידי אותו הקלף אצל קורא אחר, אשר רואה בקלף זה קלף שלילי.

המסע שלי לא הסתיים ואני ממשיך לחפש וללמוד, אולם בשלב זה המסקנה שלי היא, שאין באמת פירוש אחד ויחיד לקלפים. ישנן כל כך הרבה דוגמאות למחלוקות הקיימות בין היוצרים הגדולים של קלפי הטארוט: אנשי מסדר שחר הזהב לא רואים את ההתאמה של קלפי החצר כפי שהקורא בקלפים הישראלי (כולל אותי במקרה הזה) רואה, ארתור וייט' יוצר חפיסת הריידר לא רואה את פרושי הקלפי כפי שהקולגה שלו, אליסטר קראולי רואה, וזאת למרות שהם למדו באותו המסדר. גו'ליה שרמן ברוק וליז גרין (כן, אותה ליז גרין האסטרולוגית מפורסמת שעוסקת אגב, גם בטארוט) חברו יחד והוציאו חפיסת קלפים שונה, המתבססת על הסיפורים המיתולוגיים ומציגים פרושים קצת שונים. בקטלוגים השונים בעולם ישנם מאות סוגים של קלפי טארוט וזה אומר שיש מאות גישות, רבים לא מסכימים זה עם זה וכל אחד רואה את זה אחרת. אם גו'ליה שרמן ברוק וליז גרין היו רואים את הפירושים כמו שוייט רואה, הן לא היו מציירות חפיסת קלפים אחרת.

תמונת הקלף משקפת את דעת יוצר הקלפים

קיימות הרבה מאוד נקודות מחלוקת הקשורות לקלפים: לא כולם מבינים את משמעות היסודות באותה הצורה, יהיו כאלו הרואים את הנומרולוגיה בצורה שונה. יש כאלו המחפשים תשובות של "כן" ו"לא" ויש המחפשים מסרים ותובנות בקלפים והרשימה עוד נמשכת.

דוגמא טובה להבדלים בין גישות שונות בעולם המיסטיקה, ניתן, למשל, למצוא גם בתחום הנומרולוגיה. כך הנומרולוגיה האסטרולוגית רואה את התפתחות המספרים כרצף, בו המספר 1 הוא ההתחלה, אחריו יגיע המספר 2 שהינו התפתחות של האחד וגדילה שלו, לאחר מכן יגיע המספר 3, שהינו ההתפתחות של המספר 2 וכן הלאה עד למספר 10.

בנומרולוגיה הקבלית, לעומת זאת, רואה את 1 כשלם, המייצג את האלוהות. זהו המספר אליו כל המספרים האחרים שואפים להגיע. המספר 2 הוא אינו ההמשך של המספר 1, כי אם תוצאה של התנפצות האשליה שלעתים המספר 1 מביא עמו. כאן הוא אינו האחד הבודד המתפתח להיות זוג, כי אם עוסק בהתמודדות מול המציאות החדשה, בה אנו כבר מבינים כי הדברים לא יהיו כפי שחשבנו שיהיו.

משמעות הקלף מורכבת לא רק מהתמונה שלו, אלא מתפיסת העולם של יוצר הקלפים, המורכבת מנומרולוגיה ופילוסופיות שונות. תמונת הקלף היא זו המשקפת את דעת יוצר הקלפים, אולם היסודות של הפירוש נמצאים בעיקר בהבנת היסודות שהם אוניברסליים לכל חפיסות הקלפים: ישנם אמנם מאות סוגים של קלפים, אבל לרוב לכולם יש מכנה משותף והוא סדר הקלפים: מייג'ורים, מיינורים, קלפי חצר. לכולם לרוב יש מספרים זהים וכל אלו יהיו המכנה שאותו, לדעתי, צריך ללמוד ולהבין.

בפועל, כל אחד מאתנו, הקוראים בקלפים, מפתח בסופו של דבר גישה משלו, וגם היא משתנה במהלך הזמן. אין טעם לחפש גישה אחת שהיא האוניברסלית, כיוון שאין כזו. מה שחשוב הוא, שתוכלו להסביר לעצמכם מדוע אתם רואים בקלף מסוים את המסר אותו אתם רואים. לא כיוון שכך למדתם, אלא מכיוון שאתם יכולים להסביר את המורכבות של הקלף, את היסודות מהן הוא מורכב ובסופו של דבר להסביר איך מכל זה נוצר הפירוש אותו אתם מכירים.


הכותב:
© מנדלבוים שגיא. מטפל בהומיאופתיה קלאסית, מנהל פורום טארוט בוואלה! בעל ניסיון של 12 שנים בלימוד והוראה של קורסים וסדנאות בנושא טארוט וחלומות אותם הוא מלמד בתל-אביב ובמרכזים שונים ברחבי הארץ.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully