וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה שהופכת את עמוד השדרה לקנה במבוק

פרופסור משה טישלר, מאמר אורח

27.3.2016 / 10:53

כמעט כולנו סובלים מכאבי גב בשלב כזה או אחר של החיים, לרוב אנו תולים זאת במאמץ גופני או בתנועה לא טובה. אך לעתים מקור הכאבים הוא במחלה כרונית, שאם לא תטופל עלולה להוביל לנכות בלתי הפיכה

רופא בודק מטופל שסובל מכאבי גב. ShutterStock
עמוד השדרה הופך בהדרגה לנוקשה וחסר כל גמישות, בדומה לקנה במבוק/ShutterStock

כאבי גב הם תופעה רפואית נפוצה. כמעט ואין אדם שלא סבל בשלב כלשהו מבעיה זו. ברוב המקרים הכאבים נגרמים כתוצאה מעומס יתר על שרירים, רצועות ומפרקי עמוד השדרה, וניתן לפתור אותם באופן מהיר ופשוט יחסית באמצעות הקפדה על ישיבה נכונה, ביצוע מתיחות אחת לכמה שעות, שינה על מזרון נוח וכדומה. עם זאת, לעיתים הופעתם של כאבים בגב עלולה להעיד על בעיה רפואית חמורה יותר, וכזו היא דלקת חוליות מקשחת, שאמנם כמעט ולא מוכרת בקרב הציבור הרחב, אבל עלולה לגרום לאובדן היכולת להניע את הגב ולגרום לנכות בלתי הפיכה.

דלקת חוליות מקשחת המכונה גם A.S היא דלקת כרונית שגורמת לחוליות עמוד השדרה להתאחות זו לזו. ללא טיפול מתאים,. המחלה מתחילה מאזור האגן, מתפשטת לעבר עמוד השדרה ויכולה להגיע עד לצוואר. מלבד הכאבים הנלווים לה, המחלה עלולה לגרום בטווח הרחוק לכיפוף הגב ולאובדן טווח התנועה של הגב ובית החזה, כמו גם לפגיעה במפרקים, במערכת העיכול ובריאות.

מי בסיכון? גברים צעירים

A.S מופיעה בעיקר בקרב צעירים בגילאי 20 עד 35, והסיכוי של גברים לחלות בה גבוה פי ארבעה מזה של נשים. על פי ההערכות לפחות 40 אלף ישראלים סובלים מהמחלה, אבל חלקם כלל לא מודעים לסכנה שמזדחלת במעלה גבם. רבים הסובלים מכאבי גב הנגרמים מהמחלה, טועים לחשוב שמדובר בבעיה אורתופדית רגילה, כתוצאה מפעילות ספורטיבית מאומצת או תנועה לא נכונה שביצעו. בגלל חוסר המודעות ל-A.S, לוקח 6 שנים בממוצע מרגע הופעת הסימפטומים ועד לאבחונה, 6 שנים בהן החולה עשוי לקבל משככי כאבים וטיפולים פיזיותרפיים, מבלי שיהיה מודע לכך שהדלקת ממשיכה להתפתח ועלולה לגרום לנזקים בלתי הפיכים.

עמוד שדרה של חולה בדלקת חוליות מקשחת. אתר רדיופדיה, צילום מסך
גורמת לחוליות עמוד השדרה להתאחות זו לזו. עמוד שדרה של חולה בדלקת חוליות מקשחת/צילום מסך, אתר רדיופדיה

כיצד ניתן בכל זאת לאתר חשד למחלה עוד בשלב המוקדם שלה? בעוד שכאבי גב רגילים מתגברים במהלך פעילות גופנית ונחלשים בעת מנוחה, כאבי הגב הנלווים ל-A.S הם בעלי אופי שונה לחלוטין. הכאבים מופיעים בלילה ובעת מנוחה וגורמים לתחושת נוקשות בשעות הבוקר שחולפת במשך היום, כמו כן הם נחלשים לאחר פעילות גופנית שיכולה לסייע בשחרור הנוקשות. מלבד כאבי הגב, הדלקת עלולה לגרום לפגיעה באיברים נוספים ולהביא לסיבוכים נוספים. כך למשל, במקרים לא מעטים המחלה יכולה לגרום לדלקת בחלקים העמוקים של העין, שמתאפיינת בעיניים אדומות וכואבות וראייה מטושטשת ועלולה לגרום אף לעיוורון. לא פעם, דלקת עיניים זו מופיעה אצל חולי A.S עוד לפני שהופיעו כאבי הגב, לכן לא נדיר שדווקא רופא עיניים הוא זה שיעלה את החשד הראשוני שהאדם הניצב מולו סובל מדלקת בעמוד השדרה.

במידה ועולה חשד לקיומה של המחלה, מומלץ לפנות לריאומטולוג לבדיקת MRI של מפרקי האגן. זו בדיקה קצרה ופשוטה שמאפשרת לאתר את קיומה של המחלה. בנוסף לבדיקת ה-MRI, ניתן לבצע בדיקות גנטיות לזיהוי הגן HLA-B27 שנמצא אצל מרבית חולי ה-A.S. הימצאותו של הגן עשוי להעיד גם הוא על קיומה של המחלה, על אף שגם אנשים בריאים עשויים לשאת אותו.

דרכי טיפול

לאורך השנים הטיפולים למחלה אפשרו להקל על כאבי הגב, אבל לא לעצור את התקדמות הדלקת. בעשור האחרון פותחו טיפולים ביולוגיים חדשים שלא רק משככים את הכאב, אלא גם יודעים לעצור את התקדמות המחלה. טיפולים אלו, דוגמת אנברל, יומירה ,רמיקייד וסימפוני תוקפים את החלבונים שמחוללים את הדלקת ובכך מדכאים אותה ואת התסמינים הנלווים לה ומאפשרים לחולים איכות חיים טובה. בנוסף, התרופות ככל הנראה גם מאטות את קצב התקדמות המחלה. עם זאת, לא קיים טיפול שיוכל להחזיר את הגלגל לאחור עבור החולה הכפוף ולאפשר לו להזדקף. לכן, חשוב לאתר את המחלה עוד בשלביה המוקדמים כדי למנוע מראש נזק בלתי הפיך.

אישה סובלת מכאבי גב. ShutterStock
הכאבים מופיעים בלילה ובעת מנוחה וגורמים לתחושת נוקשות בבוקר, שחולפת במשך היום/ShutterStock

מלבד הטיפולים התרופתיים, מומלץ לחולים לעבור טיפולים פיזיותרפיים וטיפולים במים מחוממים (הידרותרפיה). פעילויות אלו מסייעות לשחרר ולחזק את השרירים, לשמור על זקיפות הקומה ולהקל על הכאבים. באופן כללי, כדאי לחולים לבצע פעילות ספורטיבית באופן מבוקר ומודרך כדי להימנע מכל פגיעה אפשרית.

קשה לנבא מראש מי יחלה ב-A.S. ידוע כי לחולי פסוריאזיס ודלקת מפרקים פסוריאטית סיכוי מוגבר לחלות בה וישנן השערות שהמחלה מתפרצת לאחר חבלה באזור האגן. אבל לרוב המחלה מופיעה ללא התראה מוקדמת אצל אנשים ללא רקע בריאותי מיוחד. לכן, אם אתם מתחת לגיל 40 והתחלתם לפתח באיטיות כאבי גב שאינם משתפרים במנוחה אלא דווקא לאחר פעילות, ושמלווים בנוקשות בבוקר – מומלץ לא לקחת סיכון ולפנות לריאומטולוג לבדיקת הנושא.


פרופ' משה טישלר הוא מומחה לראומטולוגיה ורפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית ב' בבית החולים אסף הרופא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully