וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרחם מדבר

ד"ר דבורה לדרמן-דניאלי, רינת גל אוחיון

12.1.2011 / 8:30

לפני שאת שולחת יד אל משככי כאבים למיניהם, היי קשובה למה שמתחולל בתוכך - המחזור החודשי שלך מספר לך כמה דברים על עצמך

הדימום החודשי שלנו, הנשים, נתפס כתופעה הכרחית, מטרידה ולא נוחה במיוחד, שעלינו לחיות ולהשלים עימה. אימנו סיפרה לנו שהיא סימן הפיכתנו לנשים. למדנו שהווסת היא נגזרת של יכולתנו ללדת. מעבר לכך, אנו בעיקר מנסות לעבור את ימי הדימום בכמה שפחות תשומת לב לדימום, ועם כמה שפחות הגבלות.

כאבי המחזור המלווים פעמים רבות את הדימום, אינם רק כאב מטריד שיש לשתק במשכך כאבים, או תופעה שיש להעלים על ידי התערבויות הורמונאליות. כאבים אלה הם למעשה שפתו של הרחם המאותת לנו ומדבר עימנו בימים הרגישים ביותר שלנו. מה שלא הסבירה לנו אחות בית הספר, ובטח שלא יסביר לנו הגינקולוג שלנו, הוא כי המחזוריות הדמית שלנו היא מחזוריות המאפשרת התחדשות נפשית-רוחנית, מלבד ההתנקות הפונקציונאלית של הרחם.

כיוצרות חיים, קיומנו הגופני כנשים נוגע בסודות ובעוצמות החיים. הרחם מחבר אותנו אל מקורותינו ושורשינו הנשיים. הוא מייצר ומטפח את אש החיים בכל המובנים – את אש הלידה, היצירה, ההתגלמות וההתממשות, וכדי ליצור, להתממש, ללדת ולהיוולד מחדש יש צורך לשמור על בערה מתחדשת של אש חיים זו, ועל זרימתם הצלולה של מי ההגנה השומרים על בערה זו.

כדי לעשות זאת, מתקיימים ברחם מחזורי זרימה ונביעה תת-קרקעיים. תנועת הנביעה והזרימה נעה במחזורי גאות, שפל, התמלאות והתרוקנות. מחזוריות זו מערבת בתוכה תהליכים של קליטת חומרים חיצוניים, (החודרים ונספגים באישה כזרעים בתוך אדמה רוויה), הפרייתם באש החיים לכדי יצירות הוות, ושחרור הלא מפרה, הלא פורה והלא מזין, אשר מתנגד או מחבל בצמיחה ובגדילה.

להיות נאמנה לתהליך

לקראת שלב הביוץ האישה נקראת להיפתח אל אפשרויות הפריית החדש בחייה. ההיענות הפנימית יוצרת תנועה לקראת הגשמת רעיון שניטע בה, ילד או יצירה אחרת, מימוש רובד מתחדש בנשמתה, פיתוח מחשבה או ידיעה מסוימת, היענות לכמיהת מעמקים או יצירת חזון.

האישה סופגת את החומרים להם היא זקוקה לשם גידולם וטיפוחם של היצירות המתהוות בתוכה, ואת החומרים שאינם תומכים בצמיחתה היא צריכה לשחרר ולנקות מתוכה. בין חומרים אלה עשויים להיכלל תוצרי התרחשויות כימיות ופיזיולוגיות שנוצרו על ידי קולות חיצוניים מערערים, התייחסויות מחלישות, פחדים מרעילים וזיכרונות מאיימים שחדרו פנימה ונאגרו ברקמות הדמיות.

כשהאישה נאמנה לתהליך, נעה על פי מחזוריה הטבעיים, קשובה וסובלנית למקצבי גופה ולתנודות האנרגטיות בתוכה, היא מקדמת בריאות, עוצמה וחיוניות בתוך גופה ונפשה. כשאישה לא קשובה לקולות הרחם ולקולות הגוף, מנסה שלא לחוש את הדם המבעבע, או אף מבטלת את מחזוריות הגוף הטבעית ויוצרת במקומה מחזוריות מלאכותית (דרך השימוש בגלולות והורמונים שונים), היא מחבלת ברמה כזו או אחרת במעגלי ההתהוות וההתחדשות בתוכה.

התנועה היצירתית ברובדי העומק של נשמתה נפגעת, ורחמה איננו מתנקה ומשתחרר כראוי מרעלנים שונים. במקום הצלילות הנדרשת בתוככיה העדינים ביותר, נוצרת עכירות, ויכולתו של הגוף להשמיע את דיבורו הולכת ופוחתת, כשערפל תחושתי וניכור מחוויית הגוף הולכים ופושטים באופן התקיימותה של האישה. תהליך זה עשוי להחליש את הרחם ואת הגוף הנשי, ולקדם חולשה, כאב וחולי.

לקבל באהבה את המחזוריות הדמית

כדי לסייע לרחם במחזורי התנקותו והתמלאותו רצוי להיות קשובה לתחושות רחמיות שהן למעשה שפתו של הרחם, המסמנת את הצורך בהתרחשותם של תהליכים היכולים להוביל אותך לעבר ביטוי שלם ובריא יותר של עצמך. כאבים והתכווצויות הרווחים בימי המחזור מסמנים את הצורך לנוח ולהרשות לעצמך להיות כבדה, איטית, לדאוג לצרכים שלך ופחות להיות ממוקדת בצרכיהם של אחרים.

כאבי מחזור המורגשים במיוחד בגב התחתון עשויים לבטא קונפליקטים הקשורים לתמיכה – תמיכה של חברים, משפחה ובן הזוג. כדי להקל על כאבים מהסוג הזה כדאי קודם כל להיות נאמנה לעצמך ולתמוך בעצמך בצרכייך הבסיסיים ביותר - אוכל, שתייה, מים ושינה. חשוב גם להבהיר למי שאת מצפה ממנו לתמיכה, את הצורך שלך להיתמך בימים אלו, ולהרשות לעצמך לבקש תמיכה.

כאבי מחזור המורגשים בעיקר בבטן התחתונה קשורים להתמודדות עם רגשות קשים, כמו עצב, חרדה או כאב נפשי שלא עובד וטופל. כדי להקל על תחושות הכאב הפיזי כדאי להתייחס לכאב הנפשי ולתת לו ביטוי ופורקן - להרשות לעצמך לבכות, לקבל עידוד, חיזוק ותמיכה רגשית. נשימה לבטן יכולה גם היא לעזור.

כאבי ראש שמופיעים עם המחזור עשויים לרמז על אופן קיום המרוכז בהיבטים השכליים ובראציונל היבש מבלי להעניק מקום גם לחלקים אחרים בתוכך - למאווי הנשמה והגוף. לכן כדאי להתייחס לתשוקות ולכמיהות נפש עמוקות ולתת להן מקום בחשיבה ובתחושה. זוהי קריאתו של הגוף לתת לחלומות הכי עמוקים שלך מקום להתחיל ולנבוט בתוכך...

שימי לב מהי התגובה הרגשית שלך לכאבי המחזור, מכיוון שאותה תגובה עלולה לחזק את הכאבים - אם את מתעלמת מכאבי המחזור, ייתכן שאת מתעלמת גם מנושאים מהותיים אחרים, בעיקר נושאים הקשורים לזהות שלך - מי את ומה מקומך. אם את מתייחסת אל כאבי המחזור כגורם מפריע ומטריד, ייתכן שיש נושאים נוספים שנתפסים כמטרד ומגבירים איתם גם את הכאבים.

מתוך התגובה המרכזית שלך לכאבי המחזור את יכולה ללמוד הרבה מאוד על התגובות הרגשיות שלך לנשיות, לקצב הפנימי שלך ולגוף שלך. המחזוריות הדמית שלך ראויה לאהבה מעצם האפשרויות שהיא מעניקה לך. כשאת מקבלת אותה באהבה, את מקבלת באהבה חלק מהותי וחשוב של עצמך ושל נשיותך.

ד"ר דבורה לדרמן-דניאלי, חוקרת חוויית הגוף הנשי, מחברת הספרים "דת אישה" ו-"הרחם יודעת – עבודת רחם כהכנה להיריון ולידה". רינת גל אוחיון - מומחית לכאבים כרוניים, מנהלת "תרגוף - לאנשים בריאים"

  • עוד באותו נושא:
  • מחזור
  • וסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully